سرنوشت نامعلوم ده‌ها پناهجو درپی حادثه برای قایق مهاجران در سواحل سنگال

14:35 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۲۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سرنوشت نامعلوم ده‌ها پناهجو درپی حادثه برای قایق مهاجران در سواحل سنگال
تراژدی‌های مرگ مهاجران در مسیرهای آبی مخاطره‌آمیز به سمت اروپا همچنان رخ می‌دهند و قربانی می‌گیرند.

خبرگزاری میزان – گزارش‌ها از غرق شدن یک قایق حامل حدود ۱۰۰ سرنشین در سواحل سنگال حکایت دارند.

به گزارش رویترز، مقام‌های سنگال، کشور واقع در غرب آفریقا اعلام کردند که تاکنون فقط جسد شش مهاجر پیدا شده و چهار نفر از مهاجران نجات پیدا کردند.

تلویزیون رسمی سنگال اعلام کرد این حادثه اواخر روز یکشنبه رخ داد؛ بر اثر حادثه یادشده یک قایق ماهیگیری (پیروگ) پس از طی ۴ کیلومتر با ۱۰۰ سرنشین غرق شد.

سخنگوی نیرو‌های مسلح سنگال اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور یک هواپیما و ۲ قایق را برای جست‌وجوی کشته‌شدگان و بازماندگان اعزام کرده و جست‌وجو‌ها در روز دوشنبه ادامه دارد.

سفر با قایق از سواحل غرب آفریقا به سمت جزایر قناری اسپانیا، در ماه‌های اخیر به مسیر محبوب مهاجران تبدیل شده است؛ چراکه مسیر‌های امن دیگر به دلیل تشدید سیاست‌های ضد مهاجرتی اروپا از دسترس خارج شده‌اند.

براساس داده‌های آژانس مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس Frontex)، مسیر یادشده شاهد افزایش ۱۵۴ درصدی عبور مهاجران بوده است؛ اسپانیا که نیروی پلیس خود را در این مسیر مستقر کرده است، درباره عبور ۱۵۰ هزار مهاجر دیگر از این گذرگاه خطرناک طی ماه‌های آینده ابراز نگرانی کرد.

براساس جدیدترین گزارش‌ها از ژانویه تا مه ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از ۵ هزار مهاجر در سفر مخاطره‌آمیز خود از شمال آفریقا به سواحل اسپانیا جان خود را از دست دادند.

گزارش سازمان اسپانیایی کومیندو فراتنس Caminando Fronteras (Frontline Defenders)) نشان می‌دهد بین ژانویه تا مه سال جاری در مجموع ۵ هزار و ۵۴ نفر در مسیر مهاجرت از شمال آفریقا به سواحل اسپانیا جان خود را از دست دادند.

گزارش یادشده تاکید کرد که مسیر سواحل شمال آفریقا به جزایر قناری، که در سال‌های اخیر به پرترددترین مسیر برای مهاجران تبدیل شده و به‌عنوان مسیر سفر‌های امید به سمت اروپا توصیف می‌شود، به سطوح غم‌انگیزی از مرگ‌ومیر رسیده است.

این گزارش همچنین اعلام کرد که ۴ هزار و ۸۰۸ مورد از این مرگ‌ومیر‌ها فقط در مسیر جزایر قناری رخ داده‌اند؛ از نظر آماری، این بدان معنا است که در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴، هر ۴۵ دقیقه یک مهاجر یا ۳۲ نفر در هر روز در اقیانوس اطلس بین شمال آفریقا و جزایر قناری جان خود را از دست داده است.

در عین حال، این گزارش بر ارقام بی‌سابقه‌ای تاکید و یادآوری می‌کند که ۶ هزار و ۷ مهاجر در طول سال ۲۰۲۳ جان خود را در این مسیر از دست داده‌اند.

این واقعیت که فقط در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴ بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ مهاجر در همان مسیر جان خود را از دست دادند، بسیار نگران‌کننده است.

این گزارش همچنین خطرات خاصی را که مهاجران در این دوره با آن روبرو هستند، برجسته و اعلام کرد که در ژانویه و فوریه بیشترین تعداد مرگ‌ومیر به ترتیب هزار و ۹۹۷ و هزار و ۹۰ مورد، به دلیل شرایط بد آب‌وهوایی بوده است.

در این مدت ۴۷ قایق مهاجران در مسیر خود به جزایر قناری غرق شدند و هیچ یک از این سانحه جان سالم به در بردند.

سازمان اسپانیایی کومیندو فرانتس از نبود عملیات جست‌وجو و نجات کافی انتقاد و تاکید کرد که مرگ‌هایی که ثبت کرده، اغلب مربوط به مهاجرانی است که به‌عنوان مفقود یا ناشناخته در داده‌های رسمی وزارت کشور اسپانیا و سازمان ملل از آن‌ها یاد شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: غرق شدن مهاجران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *