موج خشونت علیه مهاجران اهل هائیتی در آمریکا

8:52 - 25 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۰۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موج خشونت علیه مهاجران اهل هائیتی در آمریکا
ادعای ضدمهاجرتی اخیر دونالد ترامپ در مناظره انتخاباتی آمریکا سبب شد تا مهاجران اهل هائیتی در این کشور به‌ویژه در ایالت اوهایو با موجی از خشونت‌های نژادپرستانه مواجه شوند.

خبرگزاری میزان – ادعای دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره مهاجران اهل هائیتی موجی از رنج و وحشت را برای این افراد درپی داشته است.

به گزارش گاردین و نیویورک‌تایمز، رویکرد ضدمهاجرتی ترامپ که در دوره ریاست‌جمهوری وی به رقم خوردن بحران‌های حقوق بشری گسترده‌ای در زمینه مهاجرت و مهاجران منجر شد، این بار در لفاظی‌ها و اتهام‌زنی‌هایش در قالب رقابت‌های انتخاباتی به دلیلی برای تشدید رویکردهای ضدمهاجرتی در افکار عمومی تبدیل شده است.

ترامپ در جریان مناظره انتخاباتی با کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در جریان پرداختن به رویکرد‌های ضدحقوق بشری خود، بار دیگر مهاجران و پناهجویان را هدف قرار داد؛ وی مهاجران اهل هائیتی را متهم به خوردن حیوانات خانگی کرد و وعده اخراج آن‌ها را داد.

این ادعا با وجود رد شدن ازسوی مقام‌های ایالت اوهایو، به عنوان مرکز استقرار این مهاجران، سبب وارد شدن سیلی از هجمه‌ها و رفتار‌های غیرانسانی با مهاجران اهل هائیتی شد و زندگی آن‌ها را با چالش‌های مهمی مواجه کرد.

خشونت یکی از پیامد‌هایی است که جدیدترین ادعای ضدمهاجرتی برای مهاجران اهل هائیتی داشت؛ اکنون زندگی مهاجران اهل هائیتی که با دریافت وضعیت حفاظت‌شده موقت در اسپرنگفیلد آمریکا مستقر هستند، با موجی از خشونت‌های ضدمهاجرتی مواجه شده‌اند.

پلیس ایالت اوهایو، روز شنبه گفت: ۲ بیمارستان در اسپرینگفیلد اوهایو، پس از تهدید بمب‌گذاری به حالت قرنطینه درآمدند؛ چهار ادعای مطرح‌شده در این باره، با ادعا‌های نادرست در میان راست‌گرا‌های افراطی‌ها مبنی بر اینکه مهاجران هائیتی در آنجا حیوانات خانگی را می‌خورند، مرتبط است.

تهدید‌های بمب‌گذاری روز شنبه پس از تهدید ساختمان‌های دولتی در روز پنجشنبه صورت گرفت که باعث تعطیلی آن‌ها و تخلیه مدارس محلی شد.

مقام‌های محلی در اسپرینگفیلد حتی قبل از اینکه ترامپ در جریان مناظره با هریس در روز سه‌شنبه ادعای خوردن حیوان‌های خانگی از سوی مهاجران اهل هائیتی را مطرح کند، این اظهارات را رد کرده بودند.

دامن زدن به این شایعه‌ها در شبکه‌های اجتماعی به خوراک تئوری‌های توطئه و نفرت علیه جامعه هائیتی در اسپرینگفیلد تبدیل شده است.

محققان و مورخان تاکید دارند که ادعای بی‌اساس مبنی بر اینکه مهاجران در ایالت اوهایو، حیوانات خانگی مردم را می‌خورند، بازتابی از ادعا‌هایی است که از دهه ۱۸۰۰ علیه مهاجران استفاده شد؛ به گفته مورخان، ترویج چنین شایعاتی، ریشه در یک شعار نژادپرستانه چند صدساله از توهین به تازه‌واردان به آمریکا دارد و شکاف‌های امروزی این کشور را برجسته می‌کند.

آمریکا از زمان ورود نخستین موج مهاجران در دهه ۱۸۸۰ لفاظی‌های ضدمهاجرتی را در عرصه‌های سیاسی و رسانه‌ای گسترش داده است؛ این لفاظی‌ها در قالب کاریکاتور‌های سیاسی، مقاله‌های روزنامه‌ها و کتاب‌ها همچنان ایده‌های ضدمهاجرتی را تقویت می‌کنند.

پژوهشگران و مورخان می‌گویند که تلاش‌های ترامپ برای تحقیر مهاجران و رنگین‌پوستان، از جمله استفاده کارزار‌های انتخاباتی‌اش از رویکرد‌های نژادپرستانه، با تاکتیک‌هایی همسو است که در طول تاریخ با همین هدف از آن استفاده شده است.

مردم هائیتی‌ سابقه طولانی در مهاجرت به آمریکا دارند و براساس گزارش موسسه سیاست مهاجرت از سال ۲۰۲۲، بیشتر از ۷۰۰ هزار مهاجر هائیتی در آمریکا اقامت دائم یافته‌اند.

کامالا هریس، نامزد رسمی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در اوایل شهریور طی نخستین مصاحبه خود پس از پذیرش نامزدی این حزب، گفته بود که درباره مهاجرت از مرز‌های جنوبی آمریکا رویکردی سخت‌گیرانه‌تر اتخاد خواهد کرد.

هریس در این مصاحبه اظهار کرد که قصد دارد بار دیگر تلاش‌های خود را برای تصویب قوانینی جامع درمورد مرز‌ها ازسربگیرد تا از این طریق، ورود مهاجران به آمریکا محدود شود؛ او همچنین گفته بود که قانون را درمورد عبور غیرقانونی از مرز اجرا می‌کند.

نامزد حزب دموکرات گفته بود: ما قوانینی داریم که باید رعایت و اجرا شوند، قوانینی درباره افرادی که به شکل غیرقانونی از مرز‌های ما عبور می‌کنند و این باید برای آن‌ها پیامد‌هایی داشته باشد.

اگرچه موضوع مهاجرت یکی از بحث‌های اصلی در وعده‌های انتخاباتی ترامپ و هریس است، محدودیت‌های مهاجرتی بخش اصلی برنامه ترامپ را تشکیل می‌دهد؛ پیشنهاد‌های سیاست مهاجرتی وی شامل اخراج بی‌سابقه مهاجران از طریق جمع‌آوری آن‌ها و قرار دادن برخی از آن‌ها در اردوگاه‌های بازداشت و همچنین تعلیق برنامه پناهندگان است.

ترامپ از زمان ورود به سیاست، مهاجران را با زبانی تحریک‌آمیز و گاهی نژادپرستانه تحقیر کرده است؛ وی رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ خود را با سخنرانی آغاز کرد که در آن مدعی شد که مکزیک متجاوزان، قاچاقچیان مواد مخدر و جنایت‌کاران خود را به آمریکا می‌فرستد.

این رویکرد ترامپ در سال‌های گذشته همچنان ادامه داشته و به شکل قابل توجهی مهاجران اهل هائیتی را هدف قرار داد؛ ترامپ در سال ۲۰۱۸، هائیتی و دیگر کشور‌ها را «کشور‌های کثیف» نامید؛ در سال ۲۰۱۷، نیویورک‌تایمز گزارش داد که ترامپ گفت مهاجران هائیتی «همه ایدز دارند»؛ در سال ۲۰۲۱، او این ایده را در شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز تکرار کرد و گفت: صد‌ها هزار نفر از هائیتی سرازیر می‌شوند و بسیاری از آن‌ها «احتمالا ایدز دارند.»

یک مددکار اجتماعی ۶۶ ساله از شمال میامی که در سال ۱۹۸۰ از هائیتی به آمریکا مهاجرت کرد، گفت که اظهارات ترامپ لایه دیگری از آسیب را به مردم هائیتی وارد می‌کند که برای فرار از خشونت باند‌ها و آشفتگی سیاسی در کشور خود به آمریکا آمده اند؛ وضعیتی که با چندین دهه مداخله خارجی تشدید شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *