میراث جنگ ادعایی علیه تروریسم آمریکا درپی حادثه ۱۱ سپتامبر

12:45 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۵۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
میراث جنگ ادعایی علیه تروریسم آمریکا درپی حادثه ۱۱ سپتامبر
جنگ ادعایی آمریکا علیه تروریسم درپی حادثه ۱۱ سپتامبر بیش از ۲ دهه است که جهان را با موجی از جنایت‌های بی‌مجازات مواجه کرده است.

خبرگزاری میزان – ۲۳ سال از زمان وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا می‌گذرد؛ حادثه‌ای که مسیر جنگ‌طلبی، زیاده‌خواهی و مداخله‌جویی‌های آمریکا را یک گام فراتر برد و ادعای مقابله با تروریسم را به فهرست بلند ادعا‌های واشنگتن با اهداف سیاسی و نظامی افزود.

۲۳ سال زمان زیادی است که سبب می‌شود نسل‌های جدید آمریکا اساسا ۱۱ سپتامبر را در ذهن نداشته باشند؛ روزی که برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک فروریختند، یک هواپیما به ساختمان پنتاگون برخورد کرد و هواپیمای ربوده‌شده دیگری در پنسیلوانیا به زمین نشست؛ روزی که حدود ۳ هزار کشته در نیویورک، واشنگتن و پنسیلوانیا برجای گذاشت؛ روزی که حوادثش همچنان پشت پرده اسرار و ابهام قرار دارند و تلاش آمریکا برای کنترل روایت مسلط سبب شده اطلاعات درستی درباره واقعیت این رویداد وجود نداشته باشد.

 

میراث جنگ ادعایی علیه تروریسم آمریکا درپی حادثه ۱۱ سپتامبر

البته نسل‌های پس از ۱۱ سپتامبر آمریکا مانند مردم کشور‌هایی که هدف ادعای مبارزه تروریسم این کشور قرار گرفتند، به‌خوبی در جریان مبارزه این کشور با دشمن مبهمی هستند که تا ابد برنده‌ای ندارد.

ادعای مبارزه با تروریسم آمریکا که پس از حادثه ۱۱ سپتامبر مطرح شد، میراث شوم و پیامد‌های مرگ‌باری را برای مردم این کشور و شماری دیگر از کشور‌های جهان برجای گذاشت؛ میراث داخلی ۱۱ سپتامبر برای آمریکایی‌ها رنج‌های بی‌شماری را به ارمغان آورد.

تشدید نژادپرستی، اسلام‌هراسی و بیگانه‌ستیزی، اقشار مختلفی از شهروندان و ساکنان آمریکا را وارد پروسه‌ای از رنج بی‌‌پایان کرد و پایه‌های تبعیض و نابرابری را در بستر تاریخی این بحران‌ها مستحکم ساخت.

خشونت تشدیدشده، بی‌نظمی و هرج‌ومرج دیگر میراث ۱۱ سپتامبر است که بار‌ها این کشور را تا مرز جنگ داخلی پیش برده است؛ شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ که صدور احکام حبس برای شرکت‌کنندگان در آن همچنان ادامه دارد و خبرساز می‌شود، برای بسیاری از آمریکا به منزله به صدا درآمدن زنگ‌های هشدار برای وقوع جنگ داخلی در این کشور است.

آمریکای تقسیم‌شده اکنون با چالش‌های متعددی مانند جنگ آشکار احزاب سیاسی، همه‌گیری خشونت‌های مسلحانه به‌ویژه تیراندازی در مدارس، مهاجرت، خشونت‌های مدنی، تورم، ... مواجه است.

تشدید سیاست‌های ضدمهاجرتی در کشور‌های غربی یکی از غم‌انگیزترین میراث به‌جای مانده از حادثه ۱۱ سپتامبر است؛ روندی که همچنان به شکلی مرگ‌بار ادامه دارد.

ایجاد ائتلاف مبارزه تروریسم درپی حادثه ۱۱ سپتامبر انجام شد؛ اقدامی که آمریکا با تمرکز بر ادعای قربانی تروریسم شدن این کشور انجام داد و سیلی از خون و رنج را در مناطق مختلف جهان به راه انداخت؛ تاثیر‌های این جنگ ادعایی سراسر جهان را درنوردید و نسل‌های مختلفی را درگیر کرد.

ادعای مبارزه با تروریسم آمریکا با واژگونه و وارونه کردن جنگ و مقابله با تروریسم، تروریسم دولتی و سازمان‌یافته را تقویت و جنایت‌های جنگی و جنایت‌ها علیه بشریت خود و متحدان و شرکایش را توجیه و تطهیر کرد؛ ویران کردن شهر‌ها و روستاها، آواره کردن مردمان، تخریب خانه‌ها و مدارس و بیمارستان‌ها، کشتار غیرنظامیان، شکنجه‌های مرگ، ... که آمریکا و متحدانش انجام می‌دهند، اکنون با ادعای مبارزه با تروریسم توجیه می‌شوند.

در عین حال، بررسی‌ها برای تعیین تلفات منتسب به جنگ علیه تروریسم در درگیری‌های افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لیبی، سومالی و یمن به نتیجه نرسیدند و نتوانستند آمار دقیقی از این موضوع ارائه کنند؛ با وجود این، شمار تلفات بین ۴.۵ تا ۴.۶ میلیون تخمین زده می‌شود.

اگرچه بیش از ۷ هزار سرباز آمریکایی در عراق و افغانستان به همراه بیش از ۸ هزار پیمانکار کشته شدند و نیرو‌های آمریکایی متحمل تاثیرات بسیاری ازجمله خودکشی فراوان در میان کهنه‌سربازان شدند، بیشتر تلفات در این جنگ‌ها مردم محلی بودند؛ بیش از ۱۷۷ هزار شهروند افغانستانی، پاکستانی و عراقی و ... تا سال ۲۰۱۹، در کنار تعداد زیادی از نیرو‌های مخالف جان خود را از دست دادند.

 

میراث جنگ ادعایی علیه تروریسم آمریکا درپی حادثه ۱۱ سپتامبر

علاوه بر این ۳۸ میلیون نفر دیگر آواره یا پناهنده شده‌اند؛ ضمن اینکه آمریکا، بیش از ۸ تریلیون دلار برای این جنگ‌ها هزینه کرده است.

جنگ علیه افغانستان، نزدیک‌ترین و سریع‌ترین میراث حادثه ۱۱ سپتامبر بود؛ طولانی‌ترین جنگ خارجی تاریخ آمریکا که با ادعای مبارزه با تروریسم آغاز شد و پس از ۲ دهه اشغالگری و جنایت جنگی در افغانستان با خروجی آشفته برای واشنگتن و به‌جا ماندن سرزمینی تخریب‌شده برای مردم افغانستان پایان یافت.

جنگ علیه عراق، دومین میراث مرگ‌باری بود که ۱۱ سپتامبر در عرصه خارجی برجای گذاشت و شمار زیادی از مردم عراق را قربانی کرد؛ جنگ یمن نیز میراث مرگ‌بار حادثه ۱۱ سپتامبر بود.

 

میراث جنگ ادعایی علیه تروریسم آمریکا درپی حادثه ۱۱ سپتامبر

نظرسنجی‌های متعددی نشان می‌دهند که مردم آمریکا با جنگ این کشور علیه افغانستان و عراق مخالف بوده و این جنگ‌ها را بی‌فایده می‌دانند؛ در عین حال، بررسی افکار عمومی جهانی این نتیجه را از جنگ‌های یادشده به دست می‌دهد که آمریکا کشوری نژادپرست و تشنه جنگ است که برای حفظ نفوذ و قدرت سیاسی و سیطره اقتصادی خود برای جهان از دست زدن به جنایت ابایی ندارد.

شماری از کارشناسان تاکید دارند که جنگ آمریکا علیه تروریسم بهانه‌ای برای تقویت سلطه در حال افول آمریکا بر اقتصاد جهان و مقابله با کشور‌های مستقل و معترض به این روند بود؛ آن‌ها برای تایید این موضع خود به موضوع جنگ عراق اشاره می‌کنند که تریلیون‌ها دلار هزینه مالی داشت و به جان باختن هزاران نفر منجر شد تا عراق را وارد باشگاه کشور‌هایی کند که ناچار به پذیرش سلطه اقتصادی آمریکا شده بودند.

 

میراث جنگ ادعایی علیه تروریسم آمریکا درپی حادثه ۱۱ سپتامبر

اما مهم‌ترین میراث حادثه ۱۱ سپتامبر و جنگ ادعایی آمریکا علیه تروریسم، جنگی است که طی ۱۱ ماه گذشته علیه غزه در جریان بوده است.

رژیم صهیونیستی در سایه ادعای جنگ با تروریسم آمریکا و محدوده‌های امن جنایت‌کاری ایجادشده بدون ترس از پاسخگویی و مصون از مجازات به قتل‌عام و کشتار مردم غزه ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *