طرح مهاجرتی رواندا در انگلیس؛ منتقدان هشدار دادند

15:09 - 25 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۲۰۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
طرح مهاجرتی رواندا در انگلیس؛ منتقدان هشدار دادند
نحوه رفتار با مهاجران محور اصلی اسنادی هستند که به‌تازگی در رابطه با اجرای طرح مهاجرتی رواندا در انگلیس منتشر شدند.

خبرگزاری میزان – گزارش‌های جدید رفتار دولت انگلیس با مهاجران در طرح جنجالی رواندا را فاش کردند.

به گزارش گاردین، رفتار «غیرانسانی» با مهاجرانی که در یک عملیات «بیهوده» برای طرح اکنون لغوشده رواندا جمع‌آوری شده‌اند، در شهادت کارکنان وزارت کشور انگلیس آشکار شده است؛ گزارش یادشده نشان می‌دهد که افسران پلیس علیه بازداشت‌شدگان مضطرب به گستردگی از زور استفاده کردند.

اسناد داخلی که به‌تازگی منتشر شدند، چهار مورد از تلاش برای آسیب‌زدن به خود ازسوی مهاجران را نشان می‌دهند.

این اسناد همچنین نشان می‌دهند که چگونه افسران پلیس مجری طرح مهاجرتی وزارت کشور ۶۰ بار بین ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) تا ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) از زور استفاده کردند؛ در این بازه زمانی یورش‌های سحرگاهی یا بازداشت مهاجران هنگام حضور در قرار ملاقات‌های معمول در مراکز دولتی نیز گزارش شده‌اند.

اسناد مربوط به عملیات بازداشت مهاجران در چارچوب طرح رواندا همچنین موارد متعددی از سوءرفتار با بازداشت‌شدگان را نشان می‌دهند؛ استفاده مکرر از دستبند علیه مهاجران بازداشت‌شده از موضوع‌های مورد توجه در این اسناد است.

این اسناد همچنین گزارشی از وضعیت ناامیدی مهاجران در بازداشتگاه مهاجرتی هارموندزورث، جایی که بازرسان به‌تازگی از آن به‌عنوان بدترین تجربه خود از بازدید از مراکز مهاجرتی یاد کردند، ارائه می‌دهد؛ اسناد افشاشده همچنین شامل شهادت‌های کارکنان امنیتی در بازداشتگاه مهاجرتی هارموندزورث در غرب لندن است که به جزئیات ۲ مورد استفاده از زور علیه بازداشت‌شدگانی می‌پردازد که هفته‌ها پس از به تعویق افتادن طرح رواندا ازسوی سوناک، در حبس مانده بودند.

ده‌ها مهاجر در چارچوب طرح بحث‌برانگیز رواندا چند روز پیش از برگزاری انتخابات محلی ماه مه انگلیس بازداشت شدند؛ منتقدان از این اقدام با عنوان عملیات سیاسی یاد کردند.

بازداشت مهاجران تا دست‌کم یک هفته قبل از اینکه ریشی سوناک، نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس انتخابات عمومی زودهنگام را در ۲۲ مه (۲ خرداد) اعلام کند، ادامه داشت؛ سوناک سپس اعلام کرد که هیچ پروازی تا بعد از انتخابات در ۴ جولای (۱۴ تیر) برای انتقال مهاجران به رواندا انجام نمی‌شود.

دولت کارگر انگلیس که در حال حاضر قدرت را در دست دارد، متعاقبا این طرح را لغو کرد؛ با وجود این، احتمالا دولت کی‌یِر استارمر تحت تاثیر ادعا‌های غرامت پرهزینه قرار بگیرد، زیرا موسسه خیریه Bail for Immigration Detaine خود را برای انجام اقدام قانونی آماده می‌کند؛ این موسسه استدلال می‌کند که بازداشت حدود ۱۵۰ مهاجری که دولت قصد انتقال آن‌ها را به رواندا داشت، غیرقانونی بوده است.

حساب‌های وزارت کشور انگلیس نشان می‌دهد که این وزارتخانه ۵۶.۸ میلیون پوند به‌عنوان غرامت برای بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ بازداشت غیرقانونی در پنج سال قبل پرداخت کرده است.

یک مقام مهاجرتی در انگلیس می‌گوید: از ابتدا با طرح رواندا مخالف بودیم، زیرا می‌دانستیم که این طرح غیرانسانی و غیرعملی است؛ آنچه ما را نیز نگران می‌کند، این است که ریشی سوناک به‌خوبی می‌دانست که طرح رواندا بیهوده است و باعث ناراحتی افراد می‌شود، اما همچنان به اعمال فشار جهت اجرای آن پیش از انتخابات عمومی ادامه داد.

کارزار‌های فعال در زمینه حقوق مهاجران درباره پیامد‌های برنامه‌های مهاجرتی ایوت کوپر، وزیر کشور کابینه استارمر با تمرکز بر افزایش اخراج مهاجران هشدار می‌دهند.

اگرچه طرح رواندا کنار گذاشته شد، اما نگرانی‌هایی درباره استفاده سیاستمداران انگلیسی از رقم زدن درد و رنج انسانی به‌عنوان ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی ایجاد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *