اعتراض سراسری در فرانسه؛ معترضان خواهان حذف فرهنگ خشونت جنسی شدند

11:11 - 25 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۱۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اعتراض سراسری در فرانسه؛ معترضان خواهان حذف فرهنگ خشونت جنسی شدند
مبارزه با خشونت جنسی و فرهنگ سکوت در فرانسه، به‌راه افتادن موجی از راهپیمایی‌های اعتراضی را در سراسر این کشور به دنبال داشت.

خبرگزاری میزان – شهر‌های مختلف فرانسه روز شنبه، ۲۴ شهریور شاهد برپایی تظاهرات در اعتراض به خشونت جنسی و آنچه فرهنگ مسموم سکوت در برابر تجاوز جنسی خوانده شد، بودند؛ گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند که این کشور به شکلی عمیق در بحران تجاوز جنسی و بی‌مجازات ماندن عاملان این جنایت‌های جنسی فرورفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعتراض‌ها به فرهنگ تجاوز جنسی و سکوت در برابر آن در فرانسه پس از آن بالا گرفت که دادگاه رسیدگی به پرونده ژیزل پلیکو، زنی که طی یک دهه قربانی خشونت جنسی ازسوی همسرش شد، آغاز کرد.

پلیکو اکنون در فرانسه به نماد مبارزه با خشونت جنسی تبدیل شده است؛ وی ضمن موافقت با اعلام هویت خود به‌عنوان قربانی، خواستار برگزاری علنی دادگاه رسیدگی شد.

وی تاکید کرد که تصمیم‌هایش در چارچوب اعلام همبستگی با زنانی بوده که به‌عنوان قربانی جنایت جنسی قربانی فرهنگ سکوت نیز شدند.

افشای پرونده ژیزل پلیکو، سراسر فرانسه را در وحشت فرو برد، کشوری که شاهد افزایش آمارهای مربوط به خشونت و تجاوز جنسی است.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات اعتراضی به بی‌مجازات ماندن جنایت‌های جنسی و سیطره فرهنگ سکوت، گفتند که با وجود گذشت هفت سال از زمان راه‌اندازی جنبش Me too در فرانسه بسیاری از خشونت‌های جنسی همچنان گزارش نشده و بیشتر عاملان جنایت بی‌مجازات می‌مانند.

آن‌ها در حالی که نوشته‌هایی در محکومیت بی‌مجازات ماندن جنایت‌های جنسی در فرانسه داشتند، با سردادن شعار‌هایی خواستار پایان دادن به فرهنگ سکوت درباره خشونت‌های جنسی شدند.

کامیل کوشنر، پژوهشگر حوزه خشونت جنسی، شارلوت آرنولد، بازیگر قربانی تجاوز جنسی ژرار دوپاردیو بازیگر سرشناس فرانسه و ساندرین جوسو، نماینده مجلس فرانسه و قربانی تعرض یک سناتور در میان معترضان در پاریس، پایتخت فرانسه حضور داشتند.

چند کارزار دیگر فعال در زمینه مبارزه با خشونت جنسی در فرانسه برای برپایی تظاهرات در شهر‌های دیگر این کشور برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند؛ تظاهرات اعتراضی مشابهی نیز در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد.

کارشناسان بر این باور هستند که فرهنگ تجاوز جنسی در فرانسه یک فرهنگ مسلط است که قربانیان را تحت فشار فرهنگ سکوت به نادیده گرفتن حقوق خود مجبور می‌کند؛ هرچند معدود شکایت‌های صورت‌گرفته نیز به دلیل بی‌توجهی سیستم عدالت کیفری به مجازات عاملان منجر نمی‌شود.

بحران خشونت و تجاوز جنسی در فرانسه در سال‌های اخیر همه عرصه‌های زندگی در این کشور را دربرگرفته است؛ صنعت سینمای فرانسه در سال‌های اخیر بار‌ها از افشاگری درباره تجاوز جنسی دچار چالش‌های جدی شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *