نقش سیاستمداران و رسانه‌های غربی در ترویج نژادپرستی

15:35 - 20 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۴۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقش سیاستمداران و رسانه‌های غربی در ترویج نژادپرستی
کمیسر عالی سازمان ملل مقصر جلوه دادن مهاجران از سوی کشور‌های غربی را یک تاکتیک برای مبارزات انتخاباتی توصیف کرد.

خبرگزاری میزان - وولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که برخی از سیاستمداران و رسانه‌های غربی از مهاجران و اقلیت‌ها در جهت اهدافشان در مبارزات انتخاباتی خود استفاده کرده و آن‌ها را بدنام می‌کنند. 

تورک گفت: سیاستمدارانی وجود دارند که از سوی برخی رسانه‌ها تهییج شده و مهاجران، پناهندگان و اقلیت‌ها را قربانی اهداف خود می‌کنند؛ به‌عنوان نمونه می‌توان این موضوع را در دوره‌های انتخاباتی در اتریش، فرانسه، آلمان، مجارستان، انگلیس و آمریکا دید. 

وی اضافه کرد: آن‌ها بر اضطراب و ناامیدی سرمایه‌گذاری می‌کنند و یک گروه را در مقابل گروه دیگر قرار می‌دهند؛ آن‌ها به‌دنبال ایجاد تفرقه و تنش هستند؛ تاریخ به ما نشان داده که واژه‌های نفرت‌انگیز می‌توانند باعث وقوع اعمال ناشی از نفرت شوند. 

این دیپلمات تاکید کرد که جامعه مملو از نژادپرستی و تبعیض نژادی است که از سوی ساختار‌های قدرت، منافع و کلیشه‌های یکپارچه‌ای که از میراث استعمار و برده‌داری ناشی می‌شود، تقویت شده است. 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت، اگرچه پیشرفت‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما تعصب‌های اجتماعی-اقتصادی در کشور‌های بسیار زیادی در سراسر جهان ریشه دوانده است. 

هشدار‌ها درباره افزایش نژادپرستی

سازمان‌های حقوق بشر در فرانسه در پایان ماه ژوئن (تیر)، پیش از انتخابات زودهنگام نگرانی‌های جدی را درمورد افزایش چشمگیر احساس‌های نژادپرستانه در این کشور مطرح کردند و بیشتر تقصیر‌ها را به حزب راست‌گرای تجمع ملی (NR) نسبت دادند.

نظرسنجی انجام‌شده از سوی کمیسیون ملی مشاوره حقوق بشر (CNCDH) نقش حزب راست‌گرای تجمع ملی را در ترویج نژادپرستی از طریق سیاست‌های ضدمهاجرتی ارزیابی می‌کند.

براساس گزارش این کمیسیون که به‌تازگی منتشر شده، برای دومین سال متوالی کاهش قابل توجهی در شاخص تحمل مشاهده شده است؛ این روند قابل توجه و نادر توصیف شده است؛ این گزارش خاطرنشان کرد که این کاهش ارتباطی نزدیک با رد وضعیت چندفرهنگی دارد، به‌طوری که مهاجران، به‌ویژه مسلمانان، اغلب در رسانه‌ها به‌عنوان یک تهدید برای فرانسه معرفی می‌شوند.

به‌طور تکان‌دهنده، بیش از نیمی از افراد مورد بررسی (۵۱ درصد) احساس ناخوشایندی فزاینده‌ای در کشور خود داشتند و ۵۶ درصد معتقد بودند که تعداد مهاجران در فرانسه بسیار زیاد است.

در این گزارش آمده که حزب راست‌گرای تجمع ملی چندین سال است که از افزایش مخاطبان در صندوق‌های رای و همچنین افزایش حمایت‌ها در رسانه‌ها و نهاد‌ها بهره می‌برد؛ یک گروه کامل از چهره‌های رسانه‌ای و روشنفکران وجود دارند که تریبون‌ها را در دست داشته و سعی می‌کنند دیدگاه‌های خود را در موضوع مهاجران و تنوع فرهنگی تحمیل کنند. 

وزارت کشور فرانسه تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ جنایت یا تخلف نژادپرستانه را ثبت کرد که در مقایسه با سال قبل از آن ۳۲ درصد افزایش داشت؛ براساس گزارش‌ها، مهاجران به‌طور نامتناسبی تحت تاثیر این اقدام‌ها قرار گرفتند.

ژان ماری بورگوبورو، رئیس CNCDH، قربانی شدن مهاجران را به دلیل چالش‌های اجتماعی محکوم کرد و تاکید کرد که علیرغم شاخص تحمل بالای فرانسه، عدم تحمل و سخنان نفرت‌انگیز در حال افزایش است.

گزارش کمیسیون ملی مشاوره حقوق بشر فرانسه از نقش دولت این کشور در دامن‌زدن به تنش‌ها، به‌ویژه در جریان بحث‌های اخیر درباره قوانین پناهندگی و مهاجرت، انتقاد کرد؛ گروه‌های حقوق بشری قوانین پناهندگی و مهاجرت را سرکوب‌کننده‌ترین قوانین در دهه‌های اخیر می‌دانند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *