سازمان ملل برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی رای‌گیری می‌کند

13:32 - 20 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۳۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سازمان ملل برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی رای‌گیری می‌کند
اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد خواستار رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل درباره پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی شدند.

خبرگزاری میزان - مجمع عمومی سازمان ملل احتمالا هفته آینده درباره پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی فلسطین درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی رای‌گیری خواهد کرد.

جزئیات پیش‌نویس قطعنامه

این پیش‌نویس از رژیم صهیونیستی می‌خواهد که به حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ظرف ۶ ماه پایان دهد.

هدف اصلی پیش‌نویس قطعنامه حمایت از نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) است که می‌گوید اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی بوده و اشغالگران باید از این مناطق خارج شوند. 

درحالی که نظر مشورتی عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل، معروف به دادگاه جهانی، می‌گوید که این کار باید هرچه سریع‌تر انجام شود، پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی یک جدول زمانی ۶ ماهه برای این موضوع تعیین کرده است. 

اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد روز دوشنبه، ۱۹ شهریور از مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل خواستند تا در ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) این پیش‌نویس را به رای بگذارد؛ زبان پیش‌نویس قطعنامه ۸ صفحه‌ای ممکن است پیش از ارائه به یک قطعنامه تغییر کند.

سازمان ملل برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین رای‌گیری می‌کند

این رای‌گیری تنها چند روز پیش از ورود سران جهان به نیویورک برای گردهمایی سالانه در سازمان ملل انجام می‌شود.

دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، از مجمع عمومی خواست که این قطعنامه را به‌طور کامل رد کند و درعوض قطعنامه‌ای را در محکومیت مقاومت غزه تصویب کند.

نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور نیست، اما براساس قوانین بین‌المللی دارای اهمیت بوده و ممکن است حمایت از رژیم صهیونیستی را تضعیف کند؛ قطعنامه مجمع عمومی نیز الزام‌آور نبوده، اما دارای وزن سیاسی است.

رژیم صهیونیستی کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی اشغالی را در جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ اشغال و از آن زمان در کرانه باختری شهرک‌سازی کرده و به‌طور پیوسته آن‌ها را گسترش داده است.

مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۷ اکتبر (۵ آبان ۱۴۰۲) خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شده بود؛ این مجمع همچنین در ماه دسامبر (آبان/دی) با اکثریت قاطع خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شد.

جزئیات رای مشورتی دادگاه لاهه

دادگاه عالی سازمان ملل در اواخر تیر ۱۴۰۳ طی حکمی اعلام کرد که اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی بوده و این رژیم باید هرچه سریع‌تر از آن خارج شود.

نواف سلام، رئیس جلسه با قرائت یافته‌های یک هیئت متشکل از ۱۵ قاضی، گفته بود: شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و قدس شرقی و رژیم مرتبط با آن‌ها بر خلاف قوانین بین‌المللی آغاز شد و ادامه دارد. 

سازمان ملل برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین رای‌گیری می‌کند

رای دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین نشان داد که شورای امنیت سازمان ملل، مجمع عمومی این سازمان و همه کشور‌ها موظف هستند که اشغالگری رژیم صهیونیستی را به‌رسمیت نشناسند و برای حفظ حضور این رژیم در اراضی اشغالی کمک ارائه نکنند. 

این پرونده مربوط به درخواست سال ۲۰۲۲ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل برای اعلام نظر حقوقی است که پیش از جنگ غزه آغاز شده بود. 

بیش از ۵۰ کشور در ماه فوریه (بهمن/اسفند ۱۴۰۲) دیدگاه‌های خود را در برابر دادگاه ارائه کردند و نمایندگان فلسطینی از دادگاه خواستند تا حکم دهد که رژیم صهیونیستی باید از تمام مناطق اشغالی عقب‌نشینی کرده و شهرک‌های غیرقانونی را از بین ببرد.

سازمان ملل برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین رای‌گیری می‌کند

بیشتر کشور‌های شرکت‌کننده از دادگاه خواستند که این اشغال را غیرقانونی تشخیص دهد، در حالی که تعداد انگشت‌شماری، از جمله کانادا و انگلیس استدلال کردند که باید از دادن نظر مشورتی خودداری شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *