ترور نافرجام ترامپ؛ سرریز خشونت مسلحانه به عرصه سیاست آمریکا

8:35 - 24 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۱۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ترور نافرجام ترامپ؛ سرریز خشونت مسلحانه به عرصه سیاست آمریکا
تیراندازی در گردهمایی انتخاباتی در آمریکا زنگ هشدار سرریز خشونت‌های مسلحانه به همه عرصه‌های زندگی در این کشور را به صدا درآورد.

خبرگزاری میزان – گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد فعلی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ایالت پنسیلوانیا این کشور، در نخستین ساعات روز یکشنبه، ۲۴ تیر در پی تیراندازی متوقف شد.

درپی این حادثه، ترامپ دچار جراحت از ناحیه گوش شد.

بر اثر این تیراندازی علاوه بر ضارب، یکی از تماشاگران نیز کشته و ۲ نفر دیگر به شدت زخمی شدند؛ آمار و ارقامی که این تیراندازی را در دسته تیراندازی‌های جمعی قرار می‌دهد.

اف‌بی‌آی با صدور بیانیه‌ای در معرفی ضارب، وی را فردی ۲۰ ساله اهل پنسیلوانیا معرفی کرد که از گروه چپ‌گرای آنتیفا بوده است.

 

سر ریز خشونت مسلحانه به عرصه سیاست آمریکا

خشونت مسلحانه سیاسی در آمریکا

آمریکا در طول تاریخ خود از خشونت سیاسی مسلحانه در رنج بوده و حادثه امروز در این کشور بی‌سابقه نیست.

پیش از این، چهار رئیس‌جمهور آمریکا از جمله جان‌اف‌کندی در سال ۱۹۶۳ قربانی این نوع خشونت مسلحانه شدند.

خشونت مسلحانه سیاسی در آمریکا در حالی رخ می‌دهد که بحث درباره حق حمل سلاح در این کشور به یک جنگ سیاسی تبدیل شده است؛ اعتراض‌ها و چالش‌های حقوقی به این قانون که سالانه مرگ هزاران آمریکایی را رقم می‌زند، از سوی سیاستمداران جمهوری‌خواه مسدود می‌شود.

یک تحلیلگر امنیتی آمریکایی، هشدار داد که این حادثه از وقوع یک فصل سیاسی بسیار خطرناک هشدار می‌دهد.

آمریکا سال مرگ‌باری را در پیش دارد

به گزارش اکسیوس، تعداد تیراندازی‌های جمعی در سال جاری در آمریکا، در قیاس با مدت مشابه در یک دهه گذشته افزایش یافته است.

این کشور از آغاز سال جاری تاکنون، به‌طور میانگین بیش از یک تیراندازی جمعی در روز دارد و می‌تواند برای پنجمین سال متوالی رکورد بیش از ۵۰۰ تیراندازی جمعی را بشکند.

مدیر تحقیقات مرکز حقوقی گیفوردزدر این باره اظهار کرد: صرف‌نظر از اینکه اعداد چه می‌گویند - چه روند صعودی یا نزولی داشته باشند - تحقیقات خوبی در این باره انجام شده است و ما اکنون به خوبی می‌دانیم که این موارد قابل پیشگیری هستند؛ مهم است که بر وجود راه حل‌ها برای این بحران تاکید کنیم؛ ما فقط به مقام‌هایی نیاز داریم که مایل به اجرای قوانین برای محافظت از مردم باشند.

براساس داده‌های پایگاه گان ویلونس آرشیو از آغاز سال ۲۰۲۴ تا ۱۴ جولای (۲۴ تیر ۱۴۰۲) ۹ هزار و ۱۰۶ نفر قربانی خشونت‌های مسلحانه شدند؛ ۲۹۳ مورد از خشونت‌های مسلحانه یادشده تیراندازی جمعی و ۱۶ مورد کشتار جمعی بوده است.

داده‌ها نشان می‌دهند که این کشور در مقایسه با میانگین ۱۰ سال گذشته در مدت مشابه، به سرعت سال مرگ‌باری را تجربه می‌کند؛ ضمن اینکه تعداد تیراندازی‌های دسته جمعی ۱۹ درصد بالاتر از میانگین ۱۰ ساله است و مرگ‌ومیر و جراحت ناشی از این حوادث نیز به ترتیب ۲۰ درصد و ۲۷ درصد افزایش یافته است.

البته این یک واقعیت است که تلفات تیراندازی‌های دسته جمعی در آمریکا فقط بخش کوچکی از قتل‌های سالانه با اسلحه در این کشور را تشکیل می‌دهد.

 

سر ریز خشونت مسلحانه به عرصه سیاست آمریکا

منافع طرفداران اسلحه عامل تداوم بحران

کارشناسان بر این باور هستند که دلیل تداوم بحران خشونت‌های مسلحانه و متعاقب آن تیراندازی‌های جمعی در این کشور منافع طرفداران قانون فعلی اسلحه است.

واشنگتن سال‌ها است که به عرصه جنگ میان سیاستمداران آمریکایی در زمینه اعمال محدودیت حمل سلاح تبدیل شده است؛ آنچه سبب حمایت شمار قابل توجهی از سیاستمداران آمریکایی از قانون حمل سلاح می‌شود، سود هنگفت این صنعت است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *