استعمار، اشغال و ترویسم سازمان‌یافته؛ خلاصه جنایت‌ صهیونیست‌ها در کرانه باختری

8:58 - 27 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۵۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استعمار، اشغال و ترویسم سازمان‌یافته؛ خلاصه جنایت‌ صهیونیست‌ها در کرانه باختری
کرانه باختری طی ۱۰ ماه گذشته شاهد موج تشدید شده‌ای از خشونت‌ها با هدف پاکسازی قومی سریع و الحاق این اراضی به زمین‌های مورد نیاز جهت توسعه شهرک‌های غیرقانونی صهیونیست‌نشین بوده است.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بی‌توجه به محکومیت‌های جهانی و با نقض قوانین و مقررات بین‌المللی بر سرعت حرکت خود در مسیر ساخت شهرک‌های غیرقانونی صهیونیست‌نشین افزوده است و دست این شهرک‌نشینان را برای جنایت علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری با هدف افزایش زمین‌های مورد نیاز برای شهرک‌سازی‌های غیرقانونی باز گذاشته است.

اکنون کرانه باختری در حال تحمل و تجربه جنگ پوششی غزه است؛ این جنگ پوششی در میانه مذاکرات آتش‌بس در غزه با اهداف متعددی در جریان است، اما بیش از همه می‌خواهد فرصت تداوم خشونت و گسترش جنگ را برای رژیم صهیونیستی در بزرگ‌ترین گورستان جهان فراهم کند.

بزالل اسموتریچ، وزیر کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‎تازگی ضمن بی‌توجهی و چشم‎پوشی عامدانه قوانین بین‌المللی و حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غیرقانونی بودن ادامه حضور رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، برنامه‌های جدیدی را برای گسترش شهرک‌ها در اراضی اشغالی فلسطینی اعلام کرد.

اسموتریچ که خود هم یک شهرک‌نشین است، مدعی شد که هیچ تصمیم ضدصهیونیستی نمی‌تواند توسعه شهرک‌ها متوقف کند و از توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی اشغالی فلسطینی به‌عنوان ماموریت زندگی خود یاد کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز درپی این اظهارات به شهر‌های الخلیل و نابلس در کرانه باختری یورش برد.

کارشناسان اعلام کردند که این اقدام‌ها بخشی از طرح بزرگ‌تر رژیم صهیونیستی جهت پاکسازی قومی منطقه‌ای است که این رژیم از سال ۱۹۶۷ آن را به‌صورت نظامی اشغال کرده است.

 

استعمار، اشغال و ترویسم سازمان‌یافته؛ خلاصه جنایت‌ صهیونیست‌ها در کرانه باختری

روستای جیت؛ جدیدترین قربانی خشونت‌های شهرک‌نشینان صهیونیست

شهرک‌نشینان صهیونیست نیز اواخر روز پنجشنبه گذشته به روستای جیت در کرانه باختری اشغالی یورش بردند؛ براساس اعلام منابع فلسطینی، این یورش به شهادت و جراحت شماری از فلسطینی‌ها منجر شد.

براساس گزارش‌ها، شمار شهرک‌نشینان شرکت‌کننده در یورش به جیت ۱۰۰ نفر بود؛ آن‌ها پس از ورود به روستا با گلوله‌های واقعی فلسطینی‌ها را هدف گرفته، خانه‌ها و خودرو‌های آن‌ها سوزاندند و به تانکر‌های آب آن‌ها آسیب زدند؛ این یورش به وقوع آتش‌سوزی منجر شد که اهالی روستا خود ناچار به خاموش کردن آن شدند.

شدت بالای محکومیت بین‌المللی درباره این یورش، نتانیاهو و یوآف گالانت را ناچار کرد که برخلاف رویه همیشگی این خشونت را محکوم کرده و خواستار خروج شهرک‌نشینان از جیت شوند.

این در حالی است که گزارش‌ها و شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند ارتش رژیم صهیونیستی شهرک‌نشینان را تا زمان ورود به جیت اسکورت کردند؛ این همان رویه‌ای است که ارتش رژیم صهیونیستی در دیگر موارد یورش شهرک‌نشینان به مناطق فلسطینی‌نشین نیز دارد.

به نظر می‌رسد، رژیم صهیونیستی برای پاکسازی قومی دیگر از روش‌هایی مانند مسموم کردن آب چاه‌های مناطق فلسطینی استفاده نمی‌کند، بلکه خشونت مستقیم به وسیله شهرک‌نشینان را در دستور کار قرار داده است.

واکنش‌ها به جنایت رژیم صهیونیستی علیه جیت

حمله مرگ‌بار شهرک‌نشینان صهیونیست به روستای فلسطینی جیت در کرانه باختری جرقه محکومیت و درخواست پاسخگوسازی و تحریم رژیم صهیونیستی را برانگیخت.

وزارت خارجه فلسطین، با انتشار بیانیه‌ای حمله به جیت را یک اقدام تروریستی سازمان‌یافته خواند و خواستار اعمال تحریم‌های بازدارنده علیه نظام استعماری نژادپرست و انحلال شبکه شبه‌نظامیان شهرک‌نشین تروریست شد.

جنبش مقاومتی حماس نیز در بیانیه خود در محکومیت خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست علیه روستای جیت این حمله را بخشی از «طرح‌های پاکسازی فاشیستی رژیم صهیونیستی» خوانده و خواستار جلوگیری از رویداد‌های مشابه شد.

گروه‌های حقوق بشری ضمن انتقاد از این جنایت، رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داده و خواستار توقف این روند شدند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بیان اینکه حمله به جیت با هدف ایجاد وحشت در غیرنظامیان فلسطینی انجام شده است، نوشت: شهرک‌نشینان اسرائیلی در مصونیت تقریبا کامل، به خشونت در کرانه باختری اشغالی دامن می‌زنند و هرگونه فرصت برای صلح را به خطر می‌اندارند؛ از اسرائیل می‌خواهیم فورا این اقدام‌های غیرقابل قبول را متوقف کند.

دیوید لامی، وزیر خارجه انگلیس نیز مدعی شد که کشورش این حمله را به شدیدترین وجه محکوم می‌کند.

استفان سژورن، وزیر خارجه فرانسه هم به تصمیم پاریس برای تحریم شهرک‌نشینان صهیونیست اشاره کرد.

وزارت خارجه آلمان هم در واکنش به جنایت شهرک‌نشینان صهیونیست در جیت، اعلام کرد که این خشونت غیرقابل قبول است و حمله‌ها باید فورا متوقف شوند.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، گفت که خشونت در جیت یک حمله انفرادی نبود، بلکه پیامد مستقیم سیاست رژیم صهیونیستی در شهرک‌سازی در کرانه باختری است.

به گفته وی، سازمان ملل در سال‌های گذشته گزارش‌هایی درباره حمله بدون مجازات شهرک‌نشین‌ها به جوامع فلسطینی در سرزمین‌هایشان در کرانه باختری، داشته است.

وی تاکید کرد: اصل موضوع این است: مصونیت از مجازات برای عاملان چنین تخلفات شدیدی؛ گزارش‌هایی درباره حضور نیرو‌های امنیتی اسرائیل در زمان وقوع حملات و همچنین گزارش‌هایی درباره توزیع سلاح بین شهرک‌نشینان وجود دارد.

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اراضی اشغالی فلسطین گفت: پس از حمله شهرک‌نشینان باید تحریم‌ها علیه اسرائیل اعمال شود؛ زمان عمل ده‌ها سال پیش بود، اما آن زمان انجام نشد و اکنون زمان آن فرا رسیده است.

حمله به کرانه باختری با هدف تثبیت اشغالگری

بررسی روند‌ها و اقدام‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری نشان می‌دهد که این رژیم از دهه‌ها پیش سیاست حداکثری گسترش و توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین را در کرانه باختری دنبال می‌کند و کابینه‌های ائتلافی مختلف رژیم صهیونیستی با تاکتیک‌های متفاوت اهداف مشابه را تعقیب کرده‌اند.

رویداد‌های اخیر فقط نشان‌دهنده سرعت گرفتن سیاست یادشده در افراطی‌ترین کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی به سرکردگی نتانیاهو است؛ کابینه افراطی حال حاضر رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا جنایت درازمدت واقع در میدان را رسمی کند.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه که از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) آغاز شد، دستاویزی جهت تشدید اجرای سیاست توسعه حداکثری شهرک‌سازی در کرانه باختری با رشد کم‌سابقه خشونت علیه فلسطینی‌ها در این منطقه شد.

رژیم صهیونیستی طی ۱۰ ماه گذشته بیش از ۶۳۰ فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی به شهادت رسانده است؛ آخرین دور از این خشونت‌ها، با یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به شماری از شهر‌های فلسطینی رخ داد.

شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها در شهر‌های کرانه باختری یورش برده، اموال آن‌ها را به آتش کشیده و تخریب کردند.

 

استعمار، اشغال و ترویسم سازمان‌یافته؛ خلاصه جنایت‌ صهیونیست‌ها در کرانه باختری

سابقه جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری

جنایت علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری فقط از طریق ارتش رژیم صهیونیستی صورت نمی‌گیرد؛ این رویه‌ای است که سال‌ها در جریان است.

ارتش رژیم صهیونیستی برای اجرای برنامه‌های جنایت‌کارانه خود علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری از شهرک‌نشینان صهیونیست نیز استفاده می‌کند.

حمله‌ها و یورش‌های نظامی رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست به فلسطینی‌ها تا پیش از شروع جنگ غزه به‌صورت روزانه رخ می‌داد؛ تا جایی که سال ۲۰۲۳ را به مرگ‌بارترین سال برای فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری از سال ۲۰۰۵ (سالی که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل OCHA شروع به ثبت تلفات فلسطینی کرد) تبدیل کرد.

رشد خشونت‌ها علیه کرانه باختری از دریچه آمار

براساس آمارها، در حال حاضر، ۹۰ هزار شهرک‌نشین غیرقانونی در اراضی اشغالی فلسطین در کرانه باختری مسلح شده‌اند؛ این شهرک‌نشینان عمدتا از آمریکا و اروپا به این منطقه منتقل شده‌اند.

اگرچه خشونت شهرک‌نشینان در فلسطین چیز جدیدی نیست، اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که این خشونت‌ها از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه افزایش یافته است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل بیش از هزار و ۲۰۰ حمله شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها را طی ۱۰ ماه گذشته ثبت کرده که احتمالا منجر به شهادت بیش از ۱۲۰ نفر شده است.

تروریسم خالص؛ واقعیت این روز‌های کرانه باختری

آنچه این روز‌ها در کرانه باختری اشغالی روی می‌دهد، تروریسم خالص و سازمان‌یافته است.

رژیم صهیونیستی یکی از اصلی‌ترین بازیگران تروریسم سازمان‌یافته در جهان است که این روند را با حمایت آمریکا اجرا می‌کند و از مجازات مصون می‌ماند.

چشم‌انداز جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری

رژیم صهیونیستی با سرعت و بی‌توجه به قوانین بین‌المللی در حال استفاده از سکوت و انفعال جامعه بین‌المللی در موضوع جنایت در کرانه باختری است؛ پاکسازی قومی و حتی الحاق کامل اکنون در دستور کار صهیونیست‌ها قرار دارد.

از این رو پیش‌بینی می‌شود که رژیم صهیونیستی با استفاده از پوشش جنگ غزه، وضعیت در کرانه باختری رو به وخامت بیشتر ببرد.

رژیم صهیونیستی از جنگ جاری در غزه برای تسویه حساب‌های استعماری قدیمی در کرانه باختری با تحمیل حاکمیت، الحاق منطقه C و مشروعیت بخشیدن به شهرک‌ها استفاده می‌کند؛ روندی که به اخراج و آوارگی بیشتر فلسطینی‌ها منجر می‌شود.

منطقه C یک بخش از کرانه باختری است که توسط توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ به‌عنوان راهی برای تشکیل یک کشور فلسطینی تلقی شد؛ در مناطق A و B فقط فلسطینی‌ها سکونت دارند، در حالی که منطقه C به طور کامل تحت کنترل امنیتی رژیم صهیونیستی است.

 

استعمار، اشغال و ترویسم سازمان‌یافته؛ خلاصه جنایت‌ صهیونیست‌ها در کرانه باختری

تداوم شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین‌المللی

ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی اشغالی فلسطینی در همان ابتدای امر و ورای جنایت‌های صورت گرفته علیه فلسطینی‌ها برای ترک خانه و زندگی خود، مغایر قوانین بین‌المللی است؛ ضمن اینکه این روند تاثیر سوئی بر امنیت منطقه نیز دارد.

کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا به‌عنوان حامی رژیم صهیونیستی و شریک جنایت‌های چند دهه‌ای آن برخلاف ژست‌های ظاهری محکوم‌سازی تداوم شهرک‌سازی‌ها، اقدامی در این رابطه انجام نمی‌دهند تا مانع ساخت شهرک‌های غیرقانونی دیگر شوند.

آمریکا با وجود ادامه اشغال غیرقانونی نیمه شرقی قدس، در سال ۲۰۱۸، سفارت خود را به این شهر منتقل کرد و یک سال بعد هم ضمیمه غیرقانونی بلندی‌های جولان از سوی رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت.

اگرچه هر دوی این اتفاق‌ها در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا رخ دادند، اما جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیز آن‌ها را لغو نکرد.

آمریکا تلاش دارد از طریق اقدام‌های محدودی مانند محکوم کردن خشونت در کرانه باختری از سوی شهرک‌نشینان و نهاد‌های صهیونیستی، افکار عمومی را منحرف کند؛ این در حالی است که این اقدام‌ها برای جلوگیری از شهرک‌سازی‌های جدید کافی نیست، چراکه ارتش رژیم صهیونیستی خود از این شهرک‌نشینان برای حمله و یورش به کرانه باختری حمایت می‌کند.

تا زمانی که آمریکا و دیکر کشور‌های غربی حامی رژیم صهیونیستی در جامعه بین‌المللی روش خود را تغییر ندهند و شروع به پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی به خاطر سیاست‌ها و اقدام‌های خود در کرانه باختری اشغالی نکنند، پاکسازی قومی و الحاق ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *