رشد ۲ برابری موارد مرگ پناهجویان در مراکز دولتی انگلیس

7:45 - 03 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۲۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد ۲ برابری موارد مرگ پناهجویان در مراکز دولتی انگلیس
آمار‌ها نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ بیش از ۲۰۰ نفر در مراکز دولتی اسکان پناهجویان در انگلیس جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری میزان - مراکز تحت کنترل دولت انگلیس برای اسکان پناهجویان همواره شاهد اتفاق‌های ناگوار برای پناهجویان و افراد آسیب‌پذیر بوده است. 

به‌تازگی گاردین براساس داده‌هایی، گزارش کرد که شمار پناهجویانی که تحت مراقبت وزارت کشور انگلیس جان خود را از دست داده‌اند، بیش از ۲ برابر شده است.

در حالی که برخی از مرگ‌ها در نتیجه بیماری یا کهولت سن اعلام شده، اما برخی دیگر در نتیجه خودکشی رخ داده‌اند؛ سازمان‌های خیریه نگرانند که رفتار با پناهجویان در انگلیس بر سلامت گروهی از مردم آسیب‌پذیر تاثیر منفی بگذارد.

بسیاری از پناهجویان از آزار و شکنجه در کشور‌های خود فرار کرده‌اند، جایی که برخی از آن‌ها تجاوز، شکنجه یا سوءاستفاده از سوی قاچاقچیان را تجربه کردند. 

۲۸ مرگ در ۶ ماهه نخست ۲۰۲۴

این داده‌ها مربوط به دوره ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳) است؛ براساس این اطلاعات، ۲۸ پناهجو در این دوره زمانی در مراکز تحت کنترل وزارت کشور انگلیس جان باختند؛ از جمله این موارد می‌توان به مرگ ۲ نوزاد و یک پسر ۱۵ ساله اشاره کرد. 

ارقام به‌دست‌آمده ازسوی یک سازمان غیردولتی به نام سیویل فلیت The Civil Fleet نشان می‌دهد که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، ۱۳ مورد مرگ‌ومیر در این مراکز رخ داده بود. 

انور سولومون، رئیس اجرایی شورای پناهندگان انگلیس، گفت: این واقعیت که افزایش شدید مرگ‌ومیر افراد در پناهگاه‌ها وجود داشته، عمیقا نگران‌کننده است.

وزارت کشور انگلیس پاسخگو نیست

گاردین همچنین گزارش کرد که وزارت کشور انگلیس اطلاعاتی در مورد مرگ پناهجویان تحت مراقبت خود منتشر نمی‌کند و به‌دست آوردن این اطلاعات از طریق درخواست‌های آزادی اطلاعات دشوار است. 

داده‌های ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۴ جزئیاتی از مرگ‌ومیر‌ها ارائه نمی‌کند، بلکه تنها برخی از آن‌ها تایید شده است؛ اما داده‌های سال ۲۰۲۳ جزئیات بیشتری را ارائه می‌داد که نشان می‌دهد زندگی برخی از پناهجویان در نتیجه شرایط وحشیانه در مراکز تحت کنترل وزارت کشور انگلیس کوتاه شده است. 

به‌عنوان مثال، یک پناهجو که در سال گذشته در این مراکز جان خود را از دست داد؛ او در پی آتش‌سوزی در اتاقش مجبور شده بود از پنجره به پایین بپرد و در نتیجه جان خود را از دست داد. 

افزایش شدید میزان مرگ‌ومیر پناهجویان در مراکز دولتی انگلیس

همچنین با بررسی داده‌های بلندمدت مشخص می‌شود که از سال ۲۰۲۰ افزایش شدیدی در میزان مرگ‌ومیر پناهجویان در مراکز تحت کنترل وزارت کشور با ۲ برابر شدن خودکشی وجود داشته است. 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۲۱۷ مورد مرگ‌ومیر در این مراکز بین آوریل ۲۰۱۶ و ژوئن ۲۰۲۴ (فروردین ۱۳۹۵ تا خرداد ۱۴۰۳) رخ داده است؛ در همین حال، تنها ۲۸ مورد مربوط به آوریل ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۵ تا آذر ۱۳۹۸) بوده است.

رشد ۲ برابری موارد مرگ پناهجویان در مراکز دولتی انگلیس

این در حالی است که بین ژانویه ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۴ (دی ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۴۰۳)، ۱۸۹ مورد مرگ‌ومیر پناهجویان در مراکز تحت کنترل دولت انگلیس ثبت شده است؛ این میزان ۸۷ درصد از مجموع کل موارد را در این دوره (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴) شامل می‌شود. 

در زمان آغاز همه‌گیری کرونا به صد‌ها نفر از پناهجویان گفته شده بود که باید اسکان «بدون انتخاب» در پایگاه نظامی سابق وترسفیلد (Wethersfield) در اسکس یا کشتی بحث برانگیز بی‌بی استکهلم (Bibby Stockholm) در جزیره پورتلند را بپذیرند.

رشد ۲ برابری موارد مرگ پناهجویان در مراکز دولتی انگلیس

کشتی بی‌بی استکهلم جایی است که لئونارد فاروکو، پناهجوی آلبانیایی در دسامبر ۲۰۲۳ در آن خودکشی کرد. 

تاثیر مراکز دولتی بر سلامت پناهجویان

انور سولومون، رئیس اجرایی شورای پناهندگان انگلیس، می‌گوید: ما شاهد تاثیر منفی شدید بر مردان، زنان و کودکانی هستیم که ماه‌های متوالی با حداقل حمایت مالی در مراکز بی‌کیفیت رها می‌شوند؛ فراموش نکنیم این‌ها افرادی هستند که از جنگ، خشونت و ترور گریخته و به انگلیس آمده‌اند تا در امان باشند. 

به گفته وی، این مسئولیت قانونی دولت است که اطمینان حاصل کند که این افراد ایمن و مناسب نگهداری می‌شوند تا از مرگ‌های غم‌انگیز جلوگیری شود. 

صلیب سرخ انگلیس، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات پناهندگان در انگلیس است؛ این نهاد هشدار داده که افرادی که به‌دنبال پناهندگی در این کشور هستند با سیستم در حال سقوط مراقبت‌های بهداشتی مواجه می‌شوند. 

وزارت کشور انگلیس از اظهار نظر در مورد افزایش تلفات در میان پناهجویان خودداری کرده است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *