وضعیت بحرانی زندان‌های انگلیس از دریچه آمار

9:30 - 23 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۹۱۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت بحرانی زندان‌های انگلیس از دریچه آمار
زندان‌های انگلیس تحت فشار بحران‌های درهم تنیده‌ای هستند که روزبه‌روز بر وخامت آن‌ها افزوده می‌شود.

خبرگزاری میزان – ناآرامی‌های خشونت‌بار اخیر در انگلیس و احکام حبس متعدد صادر شده درپی آن سبب شد تا بار دیگر وضعیت بحرانی در زندان‌های این کشور به کانون توجهات بیاید.

پلیس انگلیس تاکنون ۹۰۰ نفر را در ارتباط با ناآرامی‌های خشونت‌بار دستگیر و اعلام کرده که این روند احتمالا تا چند ماه ادامه خواهد داشت؛ دولت کی‌یِر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که قصد دارد ۵۰۰ سلول جدید را برای تامین فضای نگهداری بازداشت‌شدگان فراهم کند.

به گزارش ایندیپندنت، زندان‌های سراسر انگلیس در وضعیت بحرانی عمیقی قرار دارند؛ نرخ فزاینده خشونت، خودزنی و سوءمصرف مواد مخدر در زندان‌های پر ازدحام سبب شده تا زندان‌های این کشور براساس اعلام مقام‌های انگلیسی برای سومین سال پیاپی در نقطه فروپاشی قرار داشته باشد.

ارقام ارائه شده از سوی وزارت دادگستری انگلیس درباره وضعیت زندان‌های این کشور، میزان بحران در این مراکز را نشان می‌دهد؛ این آمار در حالی منتشر شد که چند روز پیش وزیر دادگستری انگلیس از انجام اقدام‌های اضطراری برای کاهش بحران در زندان‌ها خبر داده بود.

کارزار‌های حقوق بشری هشدار می‌دهند که قرار دادن زندانیان در معرض خشونت و ناراحتی روانی برای تلاش‌ها جهت بازپروری آن‌ها مضر است.

 

وضعیت بحرانی زندان‌های انگلیس از دریچه آمار

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی دولت انگلیس درباره وضعیت زندان‌های این کشور، مقیاس هرج‌ومرج در زندان‌های انگلیس از مراکز نگهداری مجرمان جوان آغاز می‌شود، جایی که افزایش قابل توجهی در بحران‌های خودآزاری و خشونت مشاهده شده است.

از ژانویه تا مارس سال جاری (دی تا اسفند ۱۴۰۲) حدود ۵۱۰ مورد حمله شامل حمله جنسی، حمله با چاقو، ... در مراکز نگهداری مجرمین جوان در انگلیس رخ داد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت.

در عین حال آمار‌ها نشان می‌دهد که نرخ خودزنی در مراکز نگهداری از مجرمان جوان در مقایسه با سال گذشته ۱۱۹ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر میزان خودزنی و خودآزاری در زندان‌های بزرگسالان انگلیس به بالاترین سطح خود از زمان ثبت داده‌های مربوط رسیده است؛ تعداد حوادث خودآزاری که نیاز به انتقال زندانیان آسیب‌دیده به بیمارستان دارند، نزدیک به یک چهارم افزایش یافته است.

میزان خودآزاری در زندان‌های زنان انگلیس بیش از ۸ برابر بیشتر از زندان‌های مردانه است.

وضعیت بحرانی زندان‌های انگلیس از دریچه آمار

افزایش جمعیت زندانیان در انگلیس نیز بر ابعاد بحران ازدحام جمعیت در این مراکز افزوده است؛ ازدحام بیش از حد جمعیت در زندان‌های انگلیس برای سومین سال متوالی افزایش یافته است، به‌طوری که نزدیک به یک چهارم زندانیان در مراکز شلوغ نگهداری می‌شوند؛ در حالی که این رقم در دوره ۱۲ ماهه گذشته ۲۳ درصد بوده است.

شمار خشونت‌ها در زندان‌های انگلیس، در سال گذشته نزدیک به یک سوم افزایش یافته و به بالاترین حد خود پس از دوران شیوع کرونا رسیده است.

تعداد حوادث خشونت‌بار در زندان‌های زنان در سال جاری ۳۶ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که خشونت در زندان‌های مردان انگلیس بیش از یک چهارم افزایش یافت.

کشفیات مواد مخدر و سلاح در زندان‌های انگلیس نیز رشد نگران‌کننده‌ای داشته است؛ کشفیات مواد مخدر در زندان‌های این کشور در دوره ۱۲ ماهه گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است.

ضمن اینکه کشفیات سلاح نیز در زندان‌های انگلیس نسبت به سال قبل ۲۴ درصد افزایش یافته است.

بحران‌های مربوط به زندان‌های انگلیس محدود به موضوع‌های درون این مراکز نیست؛ نرخ بالایی از زندانیان انگلیسی پس از آزاد شدن مستقیما وارد بحران بی‌خانمانی می‌شوند؛ البته زنان آزاد شده از زندان با نرخ بالاتری با این بحران مواجه هستند.

از سوی دیگر، محکومان بزرگسال دارای میزان ارتکاب مجدد جرم، در انگلیس افزایش یافته است؛ این میزان برای بزرگسالانی که از مجازات‌های حبس کمتر از ۱۲ ماه آزاد می‌شوند، ۵۷ درصد افزایش نشان می‌دهند.

یکی از دلایل این امر، بیکاری زندانیان آزاد شده است؛ در میان آسیب‌دیدگان این گروه زندانیان با تبار‌های آسیایی با مشکلات جدی‌تری مواجه هستند.

یک کارشناس انگلیسی درباره آمار‌های ارائه شده، گفت: این آمار‌های تکان‌دهنده به ما یادآوری می‌کند که بحران انسانی پشت میله‌ها وجود دارد.

وزیر دادگستری انگلیس نیز گفت: زندان‌های ما در بحرانی هستند که به خشونت‌ و آسیب در پشت میله‌های زندان منجر می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *