سوءقصد نافرجام به ترامپ: خشونت سیاسی یا تیراندازی جمعی؟

12:59 - 26 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۴۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سوءقصد نافرجام به ترامپ: خشونت سیاسی یا تیراندازی جمعی؟
سوءقصد به جان رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برخلاف آنچه مقام‌های این کشور ادعا می‌کنند، خشونت سیاسی نیست که در آمریکا جایی نداشته باشد، بلکه قدمتی به اندازه تاریخ این کشور دارد.

خبرگزاری میزان - سوءقصد نافرجام به جان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد فعلی رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا یکی از صد‌ها تیراندازی جمعی در این کشور در سال جاری است که پرسش مهمی را به دنبال خود آورده است: آیا آمریکا سلاح‌های خود را زمین می‌گذارد؟

به گزارش ایندیپندنت، یک روز پس از سوءقصد نافرجام به ترامپ، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری با یک جمله تکراری دولت آمریکا حادثه یاد شده را محکوم کرد: در آمریکا جایی برای این نوع خشونت وجود ندارد.

این یک جمله کاملا تکراری است که کاملا درست نیست؛ «این نوع خشونت» برای قرن‌ها در آمریکا امری عادی بوده است و هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد؛ در واقع، از هر ۱۰ رئیس‌جمهور آمریکا یک نفر در حین کار خود ترور شده است، در حالی که تعدادی دیگر یا به ضرب گلوله کشته شده‌اند یا به سختی از فاجعه نجات یافته‌اند.

ترامپ حتی اولین رئیس‌جمهور پیشینی نبود که در مبارزات انتخاباتی برای ورود مجدد به اتاق بیضی شکل کاخ سفید هدف گلوله قرار گرفت؛ این افتخار به تئودور روزولت، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه تعلق دارد که در حالی که در سال ۱۹۱۲ به دنبال بازگشت به کاخ سفید بود، قرار بود در میلواکی سخنرانی کند و ترور شد.

اگرچه روزولت نتوانست به سخنرانی خود ادامه بدهد و در انتخابات از وودرو ویلسون شکست خورد، ترامپ توانست پس از سوءقصد نافرجام بایستد و فریاد بزند.

قدمت خشونت با اسلحه در آمریکا به قدمت خود این کشور است؛ «این نوع خشونت» نه فقط در آمریکای قرن بیست‌ویکم جای دارد، بلکه به اندازه این کشور قدمت دارد.

آمار‌های مربوط به خشونت‌های مسلحانه در آمریکا تاسف‌بار هستند؛ در سال گذشته، حدود ۴۳ هزار نفر در این کشور بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست دادند؛ این رقم معادل ۱۱۷ نفر در روز  یا پنج آمریکایی در هر ساعت است.

از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون نیز شمار تیراندازی‌های دسته جمعی در آمریکا بیشتر از تعداد روز‌های سال بوده است.

ماه گذشته، بیش از ۱.۲ میلیون اسلحه در آمریکا خریداری شد؛ این رقم فقط شامل آن‌ دسته از اسلحه‌هایی می‌شود که به‌طور قانونی فروخته شده‌اند؛ ۴۰۰ میلیون اسلحه این کشور در دست کمتر از نیمی از جمعیت (حدود ۳۳۳ میلیون نفر) است؛ به این معنی که اگر یک اسلحه داشته باشید، احتمالا چندین اسلحه خواهید داشت؛ بنابراین اگر ما در مورد خشونت روزمره با اسلحه در آمریکا صحبت می‌کنیم، این کشور دقیقا محل «این نوع خشونت» است.

سوءقصد نافرجام به جان ترامپ مانند تیراندازی مرگ‌بار سال ۲۰۲۲ اوالد تگزاس که ۲۱ کشته برجای گذاشت، نمی‌تواند سبب بروز تغییر در این زمینه شود.

حتی باید انتظار داشت که دیوان عالی آمریکا بلافاصله پس از بازگشت ترامپ به ریاست جمهوری، ممکن است حقوق و حمایت‌های قوی‌تری نسبت به گذشته در زمینه اسلحه ایجاد کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *