نشست گرامیداشت شهدا و قربانیان ترور؛ ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم در جهان است

11:28 - 31 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۴۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نشست گرامیداشت شهدا و قربانیان ترور؛ ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم در جهان است
نشست گرامیداشت شهدا و قربانیان ترور ایران با حضور جمعی از کارشناسان و آسیب‌دیدگان از تروریسم در محل ستاد حقوق بشر برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست گرامیداشت شهدا و قربانیان ترور ایران همزمان با روز جهانی یادبود قربانیان تروریسم، روز چهارشنبه، ۳۱ مرداد با حضور جمعی از کارشناسان و آسیب‌دیدگان از تروریسم، برگزار شد.

در این نشست که با همکاری مشترک بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور) و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه برگزار می‌شود، علاوه بر مسئولان ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه، نماینده سازمان ملل در تهران به‌عنوان نهاد بین‌المللی متولی گرامیداشت این روز نیز حضور داشت.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ به منظور گرامیداشت و حمایت از قربانیان و بازماندگان تروریسم ۲۱ آگوست هر سال را روز جهانی یادبود و گرامیداشت قربانیان تروریسم تعیین کرد.

ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم در جهان

خسرو حکیمی، معاون قضایی دبیر ستاد حقوق بشر در ابتدای این نشست با بیان اینکه تروریسم شامل آدم‌کشی، آدم‌ربایی، هواپیماربایی، انفجار بمب و کشتار مردم و مواردی از این دست است، گفت: قطعنامه سازمان ملل در ۲۰۱۷ روز جهانی ادای احترام به قربانیان تروریسم را در ۳۱ مرداد تعیین کرد.

وی با اشاره به اینکه تروریسم تاثیر مستقیم بر حقوق بشر دارد، اظهار کرد: اقدام‌های تروریستی می‌تواند کل جوامع را تحت تاثیر قرار داده و صلح پایدار را به خطر اندازد.

معاون دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم در جهان است، عنوان کرد: از زمان پیروزی انقلاب تاکنون، از مقام‌ها گرفته تا دانشمندان هسته‌ای و همچنین مقام‌های نظامی و اخیرا هم مهمان ایران، شهید هنیه، قربانی ترور شدند و این امر نشان‌دهنده حمایت آمریکا از تروریسم و مخالفت با قطعنامه‌های سازمان ملل است.

حکیمی ضمن اشاره به انواع تروریسم، اضافه کرد: ما امروزه با تروریسم اقتصادی نیز مواجه هستیم؛ تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که علیه ایران اعمال می‌شود، نوعی تروریسم اقتصادی است.

وی همچنین به موضوع تروریسم رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه پرداخت و تصریح کرد: کشور‌های غربی باید دست از حمایت از کشتار مردم فلسطین بردارند؛ جنایت‌هایی که از ترور و دیگر جرایم نسل‌کشی و تجاوز به دست صهیونیست‌ها در جریان است، مصداق بارز تروریسم علیه حق انسانی فلسطینی‌هاست.

حکیمی در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه اقدام‌های موثری ازسوی مجامع بین‌المللی در این باره رخ نمی‌دهد و انجام نمی‌شود، گفت: کشور‌های اسلامی هم باید مواضع خود را در دفاع از مردم فلسطین به‌طور عملی نشان دهند.

فهرست بلند شهدای ترور در ایران

همچنین سید محمدجواد هاشمی‌نژاد،  دبیر کل بنیاد هابیلیان(خانواده شهدای ترور کشور)، گفت: متاسفانه فهرست شهدای ترور در کشور ما بسیار بلند است.

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه براساس اسناد، ۳۵ گروه مسلح ۱۷ هزار ایرانی را به شهادت رساندند، اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از این گروه‌ها در آمریکا و کشور‌های غربی دفتر دارند.

وی بیان کرد: به‌عنوان مثال، منافقین با وجود اینکه در فهرست گروه‌های تروریستی بودند، اما در این کشور‌ها دفتر داشتند.

دبیرکل بنیاد هابیلیان با اشاره به اینکه تاکنون چند نفر به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر مربوط به ایران کار کرده‌اند، گفت: این افراد بار‌ها گزارش‌هایی را ارائه کردند، اما حتی یک خط درباره اینکه ایران قربانی تروریسم بوده در گزارش‌هایشان آورده نشده است.

هاشمی‎نژاد با بیان اینکه قربانیان تروریسم در کشور ما از سوی نهاد‌های بین‌المللی نادیده گرفته شده‌اند، افزود: گزارشگر سازمان ملل که باید بی‌طرف باشد، هیچ اشاره‌ای به قربانیان تروریسم در ایران نداشته است.

وی در بخشی دیگر اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در مقابل جهانیان همه نوع جنایتی انجام می‌دهد، اما با هیچ پیامدی روبرو نمی‌شود و تا زمانی که سازمان‌های بین‌المللی هیچ کاری در این مورد انجام ندهند، این جنایت‌ها ادامه خواهد داشت.

دبیر کل بنیاد هابیلیان همچنین از ریاست قوه قضاییه به دلیل برگزاری جلسات محاکمه اعضای گروهک تروریستی منافقین، قدردانی کرد.

جای قربانی و مجرم نباید عوض شود

سید محسن عمادی، مدیرکل اداره زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه دیگر سخنران این نشست با اشاره به اینکه مبارزه با تروریسم صرفا موضوع امنیتی نیست، بلکه مظهر تعهد یک دولت به شهروندان خود و اصول عدالت و حقوق بشر است، گفت: مبارزه جهانی با تروریسم یکی از مبرم‌ترین موضوع‌هایی است که کشور‌ها با آن مواجه هستند.

به گفته عمادی، هسته اصلی وظیفه یک دولت برای مبارزه با تروریسم یک تعهد اخلاقی عمیق برای تضمین امنیت شهروندان است و قربانیان تروریسم و خانواده‌های آنان خواستار عدالت و پاسخگویی هستند.

مدیرکل اداره زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه با بیان اینکه مدعیان حقوق بشری با پناه دادن به تروریست‌های منافق، مهم‌ترین اصل حقوق بشری، یعنی مجازات تروریست‌ها را نقض کرده‌اند و مانع تلاش‌ها برای اجرای عدالت هستند، عنوان کرد: نهاد‌های بین‌المللی هم نباید اجازه دهند، جای قربانی و مجرمان عوض شود.

پیام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی قربانیان تروریسم

پاشا تبریزیان، نماینده دفتر اطلاع‌رسانی سازمان ملل در تهران نیز در این نشست حضور داشت.

وی پیام دبیرکل سازمان ملل را به مناسبت روز جهانی گرامیداشت قربانیان تروریسم قرائت کرد.

درخواست خانواده قربانیان تروریسم برای محاکمه عاملان جنایت‌های تروریستی

در بخشی دیگر از این نشست، یکی از خانواده‌های قربانی ترور در حادثه گلزار شهدای کرمان، گفت: در این حادثه افرادی از تمام سنین به شهادت رسیده یا مجروح شدند؛ ۹۷ نفر در این حادثه به شهادت رسیدند که بی‌سابقه است.

وی تاکید کرد: خانواده‌های شهدای ترور خواستار پیگیری پاسخگو کردن عاملان جنایت‌های تروریستی هستند.

همسر یکی از شهدای حادثه تروریستی کرمان نیز در ادامه گفت: خانواده قربانیان تروریسم خواستار محاکمه عاملان جنایت‌های تروریستی بوده و از مقام‌های کشور می‌خواهند که نگذارند خون شهدا پایمال شود.

عضو خانواده یکی از شهدای ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ اهواز در مراسم رژه نیرو‌های مسلح، هم تصریح کرد: نمی‌توان عاملان این جنایت را انسان نامید؛ یکی از دغدغه‌های اصلی قربانیان ترور مجازات عاملان حوادث تروریستی است؛ حقوق بشر بازیچه است و اینکه فکر کنیم نهاد‌های بین‌المللی کاری برای ما می‌کنند، وهم است.

وی همچنین از قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر به دلیل پیگیری پرونده‌ها برای محاکمه و مجازات عاملان حوادث تروریستی قدردانی کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *