هشدار سازمان ملل درباره رشد نرخ آوارگی اجباری در غزه

13:14 - 02 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۷۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدار سازمان ملل درباره رشد نرخ آوارگی اجباری در غزه
یک مقام سازمان ملل ضمن تشریح پیامدهای آوارگی اجباری در غزه، خواستار توقف این روند شد.

خبرگزاری میزان – صدور دستور‌های تخلیه مکرر از سوی رژیم صهیونیستی برای ساکنان مناطق مختلف غزه بر بحران آوارگی اجباری در این منطقه پس از ۱۰ ماه جنگ مستمر می‌افزاید.

به گزارش میدل ایست مانیتور، مهند هادی، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در اراضی اشغالی اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز ماه جاری میلادی تاکنون (طی ۲۲ روز) دستور آوارگی اجباری ۲۵۰ هزار فلسطینی را در غزه صادر کردند.

وی همچنین تصریح کرد: دستور‌های تخلیه جمعی پی‌درپی که توسط اسرائیلی‌ها در بحبوحه جنگ صادر شد، ۹۰ درصد از ساکنان غزه را از اکتبر ۲۰۲۳ آواره کرده است؛ اغلب آن‌ها برای چند بار آواره شده‌اند؛ این آوارگی آن‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهد و از لوازم ضروری برای زنده ماندن محروم می‌کند.

به گفته این مقام سازمان ملل، دستور‌های تخلیه صادرشده از سوی رژیم صهیونیستی، ساکنان غزه را مجبور می‌کنند اغلب زیر آتش و با اندک وسایلی که می‌توانند با خود حمل کنند، به مناطقی فرار کنند که امن خوانده می‌شود؛ این مناطق روزبه‌روز کوچک‌تر، پر ازدحام‌تر و ناامن‌تر می‌شوند.

مهند هادی در بخش دیگری ضمن تاکید بر وجود نداشتن هیچ منطقه امنی در غزه، اعلام کرد: با تعطیلی پمپ‌ها و کارخانه‌های آب شیرین‌کن، منبع آب در دیرالبلح، منطقه‌ای که اسرائیل فلسطینی‌ها را مجبور به نقل مکان از آن کرده است، به دست‌کم ۷۰ درصد کاهش یافته است.

وی هشدار داد: در عین حال، کمبود کلر برای ضدعفونی آب به گسترش و شیوع بیماری، عفونت‌های پوستی، هپاتیت A و اکنون فلج اطفال دامن می‌زند.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: قوانین بین‌المللی رعایت نمی‌شود و این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

پیشتر استفان دوجاریک، یکی از سخنگوهای سازمان ملل اعلام کرد: وضعیت فاجعه‌بار غزه در بحبوحه امواج مکرر آوارگی، همراه با ازدحام بیش از حد جمعیت در برخی از مناطق، ناامنی گسترده، زیرساخت‌های در حال فروپاشی، درگیری‌های فعال و خدمات‌دهی و کمک‌رسانی محدود در حال بدتر شدن است.

به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، از اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۲)، حدود ۸۶ درصد از نوار غزه حدود ۳۱۴ کیلومتر مربع، تحت دستور تخلیه رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

سخنگوی سازمان ملل با اشاره به موج‌های مکرر آوارگی در غزه، اعلام کرد: آخرین دستور تخلیه صادر شده از سوی اسرائیل روز شنبه صادر شد و بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ آواره فلسطینی در ۱۸ مکان تاثیر گذاشته است؛ دستور تخلیه یادشده شامل کل اردوگاه آوارگان المغازی و چند منطقه در دیرالبلح در مرکز غزه است.

دوجاریک همچنین تصریح کرد: ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که مناطقی که جدیدا تحت دستور تخلیه قرار گرفته‌اند، شامل پنج مدرسه، ۱۴ مرکز بهداشتی، ۱۰ تاسیسات مربوط به آب و پنج مرکز پزشکی است.

صدور مکرر دستور‌های تخلیه از سوی رژیم صهیونیستی، سبب شد تا مناطق بشردوستانه در غزه کاهش یابد و همین موضوع جان شمار بیشتری از ساکنان این منطقه را زیر بمباران‌های رژیم صهیونیستی در معرض خطر قرار می‌دهد.

در حال حاضر در هر کیلومتر مربع از مساحت غزه ۳۴ هزار نفر ساکن هستند؛ این در حالی است که پیش از جنگ هزار و ۲۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع از مساحت غزه زندگی می‌کردند.

براساس اعلام دفتر رسانه‌های دولتی در غزه، جنگ جاری رژیم صهیونیستی علیه غزه حدود ۲ میلیون نفر از جمعیت ۳ میلیون نفری این منطقه را آواره کرده است.

صدور دستور‌های تخلیه و متعاقب آن محاصره مناطق مختلف در غزه، ضمن تشدید موج‌های آوارگی، حداقل امکانات موجود را از زندگی ساکنان غزه حذف می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: جنگ غزه آوارگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *