بازداشت یک خبرنگار در انگلیس به جرم انتقاد از رژیم صهیونیستی

8:56 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۱۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازداشت یک خبرنگار در انگلیس به جرم انتقاد از رژیم صهیونیستی
بسیاری از افراد در کشور‌های غربی که همواره خود را مدافع آزادی بیان معرفی می‌کنند، به دلیل انتقاد از سیاست‌های این کشور‌ها و یا انتقاد از جنگ رژیم صهیونیستی بازداشت می‌شوند.

خبرگزاری میزان - ریچارد مدهرست، که یک خبرنگار مستقل است به تازگی براساس آنچه «قانون تروریسم ۲۰۰۰ انگلیس» خوانده می‌شود، در انگلیس بازداشت شد؛ حال، مدهرست یک ویدیو از خود منتشر و به جزئیات بازداشتش پرداخته است. 

او گفت: روز پنج‌شنبه، زمانی که در فرودگاه هیترو لندن فرود آمدم، بلافاصله از سوی ۶ افسر پلیس که در ورودی هواپیما منتظر من بودند، از هواپیما خارج شدم؛ آن‌ها من را تحت ماده ۱۲ قانون تروریسم ۲۰۰۰ بازداشت کردند؛ آن‌ها هم من را به «بیان نظر یا اعتقادی که از یک سازمان ممنوعه حمایت می‌کند» متهم کردند، اما توضیح ندادند که این به چه معناست.

ماده ۱۲ قانون تروریسم ۲۰۰۰ دارای بندی است که در سال ۲۰۱۹ به آن اضافه شد؛ این بند می‌گوید که بیان عقیده یا اعتقادی که از سازمان ممنوعه حمایت می‌کند غیرقانونی است.

گزارش‌های خبری مدهرست بر جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه متمرکز بوده و بار‌ها علیه تامین مالی اوکراین صحبت کرده بود. 

مدهرست در همان روزی که بازداشت شد، نوشته بود: «قانون تروریسم» فاشیستی برای بازداشت بدون اتهام یا محاکمه کسانی که تلاش می‌کنند تروریسم و نسل‌کشی واقعی از سوی ارتش اسرائیل را متوقف کنند، استفاده می‌شود. 

ریچارد مدهرست به فعالان حامی فلسطین اشاره داشت که تحت این قانون بازداشت شده‌اند.

بازداشت یک خبرنگار در انگلیس بر جرم حمایت از غزه

 

این خبرنگار مستقل می‌گوید که افسران او را دستبند زده و به ایستگاه پلیس منتقل کردند و در آنجا او را مورد بازرسی قرار داده و دستگاه‌های الکترونیکی‌اش را ضبط کردند.

مدهرست در توصیف شرایط بازداشتش نوشت: آن‌ها من را به یک سلول انفرادی، یک سلول سرد که بوی بد می‌داد، منتقل کردند؛ هیچ نوری در آن‌جا وجود نداشت؛ تصاویر و صدای من ۲۴ ساعته ضبط می‎شد و مجبور بودم با تکه‌های مقوا غذا بخورم.

او به مدت ۲۴ ساعت بدون اجازه تماس با خانواده‌اش در بازداشت بوده و تلاش‌های او برای صحبت با یک وکیل با مانع مواجه شد. 

مدهرست گفت که در ساعت‌های اولیه بازداشتش، افسران به او گفتند که این حق را دارد که طی تماسی به نزدیکانش بازداشت شدنش را اطلاع دهد؛ اما زمانی که این خبرنگار درخواست تماس با خانواده‌اش را داشت، به او گفته شد که این حق را به دلیل اتهام مطرح شده ندارد.

به گفته وی، در نهایت ۲۴ ساعت بازداشت بوده و از سوی ۲ بازرس تحت بازجویی قرار گرفته بود. 

مدهرست، معتقد است که آزادی مطبوعات و آزادی بیان واقعا مورد حمله قرار گرفته است؛ دولت در حال سرکوب شدید است تا سعی کند مردم را از صحبت کردن علیه همدستی دولت ما در نسل‌کشی باز دارد. 

بازداشت منتقدان رژیم صهیونیستی در غرب

البته این نخستین بار نیست که کشور‌های غربی کسانی را که از جنگ رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کنند، بازداشت کرده‌اند. 

اف‌بی‌آی و پلیس ایالتی آمریکا به‎تازگی به خانه اسکات ریتر، بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل و منتقد فعلی سیاست خارجی آمریکا، در شمال نیویورک یورش برده بودند. 

بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل در مصاحبه‌ای از نگرش رژیم صهیونیستی نسبت به فلسطینی‌ها انتقاد کرده و گفته بود: اسرائیلی‌ها ۹ سرباز را که به اسیران فلسطینی تعرض می‌کردند، بازداشت کردند و سپس اسرائیلی‌ها شورش کردند؛ آن‌ها گفتند که تفسیر تلمود از یک قانون یهودی می‌گوید تعرض به غیر یهودیان جرم نیست و این افراد باید آزاد شوند. 

ریتر در ادامه گفته بود: این واقعیتی است که در حال حاضر در اسرائیل اتفاق می‌افتد؛ ما می‌گوییم که اسرائیل و آمریکا از بسیاری جهات شبیه هم هستند. 

بازداشت یک خبرنگار در انگلیس بر جرم انتقاد از رژیم صهیونیستی

به گفته وی، اسرائیل، به معنای واقعی کلمه، بدترین تجسم چیزی است که می‌توانستیم تصور کنیم آلمان نازی در آن روزگار شبیه آن بود.

ریتر همچنین به بمباران مدارس غزه از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: امروز مدرسه‌ای را منفجر کردند که دانش‌آموزان در آن بودند؛ دانش‌آموزان داخل مدرسه در حال سوختن بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *