کودکان غزه در محاصره بیماری‌ها؛ نخستین مورد فلج اطفال شناسایی شد

13:18 - 27 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۶۲۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کودکان غزه در محاصره بیماری‌ها؛ نخستین مورد فلج اطفال شناسایی شد
کودکان نوار غزه طی ماه‌های گذشته با فلج اطفال، هپاتیت، بیماری‌های پوستی، کم‌آبی شدید، مننژیت، آبله مرغان، یرقان و عفونت‌های دستگاه تنفسی مواجه بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - گسترش انواع بیماری در نوار غزه، به‌ویژه در میان کودکان این باریکه را با چالشی مرگ‌بار مواجه کرده است. 

وزارت بهداشت غزه پس از آن که مقام‌های سازمان ملل خواستار توقف درگیری‌ها برای فعال کردن کمپین واکسیناسیون کودکان در برابر ویروس شدند، نخستین مورد فلج اطفال را در منطقه محاصره شده نوار غزه شناسایی کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف‌های بشردوستانه در جنگ غزه برای اجرای کمپین واکسن فلج اطفال شده بود.

وزارت بهداشت غزه، شرایط دشوار این باریکه از جمله انتشار فاضلاب در خیابان‌ها، کمبود تجهیزات پزشکی و کمبود محصولات بهداشتی شخصی به دلیل محاصره از سوی رزیم صهیونیستی را عامل پیدایش ویروس در این منطقه دانست.

شناسایی نخستین مورد فلج اطفال در غزه؛ مواجهه فلسطینی‌ها با انواع بیماری‌ها

وزارت بهداشت غزه همچنین گفت که کمپین واکسیناسیون بدون آتش‌بس، که به تیم‌های پزشکی اجازه می‌دهد آزادانه به مردم در سراسر منطقه دسترسی داشته باشند، موفقیت‌آمیز نخواهد بود. 

رژیم صهیونیستی دسترسی گروه‌های بشردوستانه به غزه را محدود کرده و نظامیان اشغالگر کاروان‌های کمک‌رسانی را بمباران کرده و ده‌ها امدادگر را به شهادت رسانده‌اند.

علاوه بر این، حمله‌های رژیم صهیونیستی بیشتر بیمارستان‌های غزه را از کار انداخته است؛ همچنین آوارگی مکرر فلسطینی‌ها که همچنان با دستور تخلیه از سوی ارتش اشغالگر مواجه هستند، یافتن و دسترسی به واکسن برای کودکان را دشوار می‌کند. 

گسترش بیماری‌های دیگر در غزه

پیش از این نیز سازمان ملل درباره گسترش بیماری‌های مختلف، از جمله هپاتیت اِی (Hepatitis A) در نوار غزه در پی جنگ علیه این باریکه هشدار داده بود. 

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل که به آوارگان فلسطینی کمک می‌کند (آنروا)، گفته بود: مردم غزه با خطر دیگری روبرو هستند؛ از جمله هپاتیت‌‌ ای که در میان کودکان گسترش می‌یابد.

لازارینی گفت که از زمان آغاز جنگ در اکتبر گذشته (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، پناهگاه‌ها و کلینیک‌های آنروا ۴۰ هزار مورد ابتلا به این بیماری را گزارش کرده‌اند؛ این میزان در مقایسه با تنها ۸۵ مورد در مدت مشابه پیش از آغاز درگیری، نشان‌دهنده افزایش وحشتناک بیماری‌ها در این باریکه است.

شناسایی نخستین مورد فلج اطفال در غزه؛ مواجهه فلسطینی‌ها با انواع بیماری‌ها

هپاتیت‌ ای التهاب کبد ناشی از ویروسی به همین نام است که از طریق خوردن غذا و آب آلوده یا از طریق تماس مستقیم با یک فرد مبتلا منتقل می‌شود.

همچنین یکی دیگر از بیماری‌هایی که فلسطینی‌های ساکن غزه، به‌ویژه کودکان با آن روبرو هستند، بیماری‌های پوستی است. 

براساس گزارش کارشناسان، لکه‌های قرمز و خراش در تمام صورت در کودکانی که به این بیماری پوستی مبتلا شده‌اند، دیده می‌شود. همچنین حشرات کوچک به وضوح دور صورت این کودکان دیده می‌شوند. 

پیش از این نیز گزارش شده بود که اسهال در میان کودکان غزه بیش از ۶۶ درصد افزایش یافته است. آژانس بهداشت سازمان ملل هشدار داده بود که این ارقام احتمالا تصویر کاملی را ارائه نمی‌دهند، زیرا اطلاعات کاملی در مورد سیستم بهداشت و سایر خدمات در در حال فروپاشی در غزه در دسترس نیست.

در همین حال، کم‌آبی شدید، مننژیت، آبله مرغان، یرقان و عفونت‌های دستگاه تنفسی در میان کودکان غزه نیز گزارش شده است. 

از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، صد‌ها هزار نفر مجبور شده‌اند در ساختمان‌ها، مدارس و چادر‌های متروکه پناه بگیرند. امدادگران می‌گویند که بسیاری دیگر در فضای باز می‌خوابند و دسترسی کمی به سرویس بهداشتی یا آب برای حمام کردن دارند. 

شناسایی نخستین مورد فلج اطفال در غزه؛ مواجهه فلسطینی‌ها با انواع بیماری‌ها

 

تاثیر آلودگی‌های محیطی ناشی از جنگ

در سراسر نوار غزه، صد‌ها هزار تن زباله جامد در خیابان‌ها، بین چادر‌های اردوگاه‌های غیرنظامیان آواره و در کنار آوار در کوچه پس کوچه‌ها انباشته شده است. 

کارشناسان می‌گویند که این وضعیت باعث تشدید بحران بهداشتی در نوار غزه شده است. 

فلسطینی‌ها از سوءتغذیه، سیستم بهداشتی فروپاشیده، و قرار گرفتن روزانه در معرض بیماری و آلودگی رنج می‌برند. 

پایگاه پَکس گزارش تازه‌ای را با عنوان «جنگ و زباله در غزه» منتشر کرده است؛ این گزارش از تصاویر ماهواره‌ای و روش‌های تحقیق منبع باز (OSINT) برای تجسم نحوه غرق شدن غزه در زباله‌های ناشی از درگیری پس از ماه‌ها جنگ، استفاده کرده است. 

این یافته‌ها شامل بیش از ۲۲۵ مکان انباشت زباله در سراسر غزه، از توده‌های زباله‌های عظیم صد‌ها متری گرفته تا محل‌های انباشت زباله کوچکی است که به مکان‌های تکثیر بیماری‌ها تبدیل شده است. 

ویم زوایننبورگ، یکی از نویسندگان این گزارش گفت: درد و رنج مردم غزه با شرایط بد محیطی که هر روز با آن روبرو هستند، تشدید می‌شود؛ مردم غزه در محاصره زباله‌های پوسیده، سوختن پلاستیک‌ها و در ترس از بمباران زندگی کرده و وضعیت آن‌ها روز به روز وخیم‌تر می‌شود.

شناسایی نخستین مورد فلج اطفال در غزه؛ مواجهه فلسطینی‌ها با انواع بیماری‌ها

براساس این گزارش، زباله‌ها در مجاورت یا حتی در اردوگاه‌های شلوغ آوارگان یافت می‌شوند؛ این وضعیت خطر‌هایی را برای سلامتی مردم غزه که از قبل تضعیف شده بود، تشدید می‌کند.

همچنین مقادیر زیادی از زباله‌ها در ساحل دریا انباشت شده‌اند که به آرامی محیط زیست دریایی را آلوده می‌کنند یا زمین‌های کشاورزی و منابع آب را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

سیستم مدیریت زباله در غزه به‌طور کامل از بین رفته، زیرا وسایل جمع‌آوری زباله از تخریب شده‌اند و ارتش رژیم صهیونیستی از دسترسی به ابزار دفن زباله‌ها جلوگیری می‌کند.

کارزار هدف قرار دادن بیمارستان‌های غزه

سازمان بهداشت جهانی از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون بیش از ۴۴۰ حمله به مراکز بهداشتی در غزه را ثبت کرده است. همچنین وزارت بهداشت غزه گزارش داد که حدود ۵۰۰ نفر از کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند.

ژاپن تایمز در گزارشی درباره وضعیت بیمارستان‌های غزه می‌نویسد: بیماران در بیمارستان‌های معدود غزه به دلیل عفونت‌های ناشی از کمبود تجهیزات محافظ و بهداشتی، حتی زمانی که از جراحت‌های هولناک انفجار جان سالم به در می‌برند، دسته‌جمعی جان خود را از دست می‌دهند. 

پایگاه اینکستیک مدیا نیز در واکنش به ادعای صهیونیست‌ها، مبنی بر اینکه مقاومت از بیمارستان‌ها به‌عنوان پایگاه خود استفاده می‌کند، نوشت: این یک ادعای مسخره است؛ اسرائیل چندین دهه است که سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه را هدف قرار داده است. همچنین شواهدی وجود ندارد که نشان دهد حماس از سیستم بیمارستانی غزه استفاده می‌کند. حتی اگر چنین بود، اسرائیل هیچ اقدام واقعی برای جلوگیری از قربانی شدن غیرنظامیان به دلیل عملیات نظامی خود انجام نداده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *