کارزار جنایت رژیم صهیونیستی در غزه؛ از قحطی و گرسنگی تا یورش به بیمارستان‌ها

13:53 - 19 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۰۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارزار جنایت رژیم صهیونیستی در غزه؛ از قحطی و گرسنگی تا یورش به بیمارستان‌ها
رژیم صهیونیستی که تاکنون نتوانسته به اهداف اعلام شده خود در نوار غزه دست یابد، تاکنون فقط بحران و ویرانی را برای این باریکه به‌همراه داشته است.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه انواع جنایت‌ها را مرتکب شده و همچنان این روند را بدون توجه به قوانین بین‌المللی و بشردوستانه، ادامه می‌دهد.

حال، با گذشت ۸ ماه از آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه، کابینه نتانیاهو همچنان فلسطینی‌ها را مجبور به گرسنگی می‌کند و به‌طور عمدی مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده و ده‌ها هزار فلسطینی از جمله کودکان و زنان را به شهادت می‌رساند.

بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به شهادت بیش از ۳۶ هزار و ۶۰۰ فلسطینی از جمله بیش از ۱۵ هزار و ۳۰۰ کودک و بیش از ۱۰ هزار و ۱۰۰ زن منجر شده است. همچنین بیش از ۸۳ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

رژیم صهیونیستی به‌طور عمدی ساختمان‌های غیرنظامی از جمله ساختمان‌های سازمان ملل، مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و کلیسا‌ها را که غیرنظامیان به آنجا پناه می‌برند، هدف قرار داده و ویران کرده است.

رژیم اشغالگر با مسدود کردن جریان ورود کمک‌های بشردوستانه قحطی گسترده‌ای را علیه ۲.۳ میلیون فلسطینی ایجاد می‌کند.

حمله‌های مداوم رژیم صهیونیستی غزه را ناامن کرده و حمله زمینی به رفح امنیت ۱.۵ میلیون فلسطینی را که در این شهر پناه گرفته‌اند، کاهش داده است.

فرود هزاران تن بمب در غزه

براساس آمار‌های موجود تا ۲۴ می (۴ خرداد)، ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز تهاجم خود به نوار غزه از ۷۷ هزار تن مواد منفجره در این باریکه استفاده کرده که به تخریب کامل ۸۷ هزار خانه منجر و در مجموع ۲۹۷ هزار خانه غیرقابل سکونت شده است.

حمله‌های رژیم صهیونیستی ۱۸۹ ساختمان عمومی، ۱۰۸ مدرسه و دانشگاه را به‌طور کامل ویران کرده و ۳۱۳ ساختمان دیگر را تا حدی تخریب کرده است. علاوه بر این، ۶۰۴ مسجد به‌طور کامل و ۲۰۰ مسجد به طور جزئی اخریب شدند. همچنین ۳ کلیسا هدف تخریب قرار گرفتند.

رژیم صهیونیستی همچنین ۱۶۰ مرکز درمانی در غزه را هدف قرار داد و ۵۵ مرکز بهداشتی، ۳۳ بیمارستان و ۱۳۰ آمبولانس را از کار انداخت.

همچنین گزارش شده که تاکنون جسد ۵۲۰ فلسطینی از ۷ گور دسته‌جمعی در بیمارستان‌های مورد هجوم نظامیان صهیونیست کشف شده است.

رژیم صهیونیستی ۲۰۶ مکان تاریخی و فرهنگی در غزه را تخریب کرد که در نتیجه آن ۳۳ میلیارد دلار خسارت مستقیم به‌بار آورد.

براساس گزارش دفتر سازمان بهداشت جهانی در اراضی اشغالی، از ۷ اکتبر تاکنون ۴۶۴ حمله به مراکز خدمات بهداشتی در غزه ثبت شده است. 

هدف قرار دادن بیمارستان‌های نوار غزه

نظامیان رژیم صهیونیستی امروز شنبه، ۱۹ خرداد اطراف بیمارستان شهدای الاقصی را هدف قرار دادند. این در حالی است که تعداد زیادی از شهدا و مجروحان هنوز به بیمارستان شهدای الاقصی منتقل می‌شوند که بیشتر آن‌ها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. 

یونیسف پیش از این نیز گفته بود که تحویل ندادن سوخت به بیمارستان شهدای الاقصی، جان بیش از ۲۰ نوزاد را تهدید می‌کند.

همچنین با ادامه حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان کمال عدوان، این بیمارستان در اوایل خرداد به‌طور کامل از دسترس خارج شد. این آخرین بیمارستانی بود که پس از توقف فعالیت بیمارستان العوده در شمال غزه خدمات ارائه می‌کرد.

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز تهاجم به نوار غزه همواره بیمارستان‌های این باریکه را هدف حمله‌های خود قرار داده است.

محاصره غزه و قحطی

۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه به مدت ۸ ماه برای زنده ماندن در میان حمله‌های هوایی، زمینی و دریایی مقاومت کرده و در همین حال با گرسنگی، تشنگی و شیوع بیماری نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی (فائو) و برنامه جهانی غذا (WFP)، تخمین زده می‌شود که بیش از یک میلیون نفر، یعنی نیمی از جمعیت غزه، تا اواسط جولای با قحطی و مرگ مواجه شوند. 

در غزه ۱۰۰ درصد جمعیت در سطح بحران طبقه‌بندی می‌شوند که ۱.۱ میلیون نفر در سطح قحطی و ۹۰۰ هزار نفر در سطح اضطراری قرار دارند.

براساس بیانیه آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA)، بیماری وبا می‌تواند شرایط زندگی غیرانسانی را در غزه تحت حمله‌های رژیم صهیونیستی تشدید کند. 

این سازمان همچنین نسبت به خطر شیوع بیماری و کم‌آبی در غزه به دلیل دسترسی محدود به آب سالم و گرمای تابستان هشدار داد. 

به‌گفته دفتر رسانه‌ای غزه، از ۲.۳ میلیون جمعیت این باریکه، ۲ میلیون نفر آواره شده‌اند که نتیجه آن بیش از یک میلیون مورد بیماری‌های عفونی و بیش از ۲۰ هزار مورد ابتلا به هپاتیت A است.

حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

ارتش رژیم صهیونیستی در ۷ می (۱۸ اردیبهشت) حمله زمینی به شهر رفح در جنوب نوار غزه را آغاز کرد و بخش مرزی غزه را با مصر (تن‌ها گذرگاه غزه به جهان خارج) اشغال کرد.

رژیم صهیونیستی همچنین از خروج بیماران و مجروحان از مرز رفح برای درمان جلوگیری می‌کند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که ۲۵ هزار مجروح و بیمار نیاز به درمان در خارج از نوار غزه دارند.

پس از حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح و تصرف گذرگاه آن، هیچ بیمار یا مجروحی نتوانسته غزه را ترک کند.

تشدید تهاجم با وجود تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری 

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ)، بازوی قضایی سازمان ملل، در ۲۴ ماه می (۴ خرداد) تدابیر موقتی را صادر و به رژیم صهیونیستی دستور داد تا فورا حمله به رفح را متوقف کند. این دادگاه همچنین دستور داد که رژیم اشغالگر اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه و ورود مقام‌های سازمان ملل را برای بررسی جنایات این رژیم به غزه بدهد. 

با وجود دستور دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف حمله، ارتش رژیم صهیونیستی به گسترش حمله‌های زمینی به شهر رفح و مناطق مرکزی و جنوبی ادامه می‌دهد.

آنروا در ۲۸ می (۸ خرداد) اعلام کرد که در ۳ هفته گذشته یک میلیون فلسطینی در رفح آواره شده‌اند. 

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آنروا نیز در اول ژوئن (۱۲ خرداد) اعلام کرد که تمامی ۳۶ پناهگاه رفح تخلیه و آن‌ها مجبور به توقف خدمات بهداشتی و سایر خدمات حیاتی در رفح شدند.

حکم بازداشت نتانیاهو

کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در ۲۰ ماه می (۳۱ اردیبهشت) گزارش داد که درخواستی برای حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم ارائه کرده است. 

خان اظهار داشت که دلایل منطقی برای این باور وجود دارد که نتانیاهو و گالانت مسئولیت جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت در غزه از ۸ اکتبر (۱۶ مهر ۱۴۰۲) را برعهده دارند. 

در پی این موضوع، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که تحریم‌هایی را علیه دیوان کیفری بین‌المللی اعمال می‌کند. این در حالی است که استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای از تهدید‌ها و آزار و اذیت همه مقام‌های بین‌المللی از جمله کارکنان دیوان بین‌المللی کیفری انتقاد کرد.

انتهای پیام/

میکائیل کریمی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *