همکاری آمریکا با رژیم صهیونیستی در برابر دیوان کیفری بین‌المللی؛ از تهدید و ارعاب تا اعمال تحریم

8:45 - 18 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۷۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
همکاری آمریکا با رژیم صهیونیستی در برابر دیوان کیفری بین‌المللی؛ از تهدید و ارعاب تا اعمال تحریم
آمریکا به‌عنوان متحد اصلی رژیم صهیونیستی همواره طی دهه‌های گذشته تلاش کرده تا رژیم صهیونیستی از پیامد‌های قانونی نقض حقوق بشر و جنایت‌های جنگی مصون بماند.

خبرگزاری میزان - مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی بسیار بحث‌برانگیز به لایحه تحریم دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) و کارکنان آن رای داد.

این لایحه در پاسخ به تلاش‌های دیوان کیفری بین‌المللی برای محاکمه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ آن، به اتهام جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه ارائه شده است.

این لایحه که با ۲۴۷ رای موافق در برابر ۱۵۵ رای مخالف به تصویب رسید، از سوی بسیاری به‌عنوان نمایشی آشکار از حمایت بیشتر قانون‌گذاران آمریکا در هر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از رژیم صهیونیستی تلقی شده است.

منتقدان همچنین استدلال می‌کنند که این رای نمونه دیگری از نفوذ قابل توجهی است که لابی طرفدار رژیم صهیونیستی بر سیاست آمریکا اعمال می‌کند، که اغلب به بهای منافع آمریکاست. 

این لایحه در صورت تصویب، تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های روادید گسترده‌ای را برای افراد و قاضی‌های مرتبط با دیوان کیفری بین‌المللی و همچنین اعضای خانواده‌شان اعمال خواهد کرد.

این رویکرد گسترده با نگرانی برخی از دموکرات‌ها مواجه شده است. آن‌ها استدلال می‌کنند که این لایحه بیش از حد گسترده بوده و می‌تواند پیامد‌های ناخواسته‌ای مانند تاثیرگذاری بر آمریکایی‌ها و شرکت‌های آمریکایی که با این دادگاه همکاری می‌کنند، داشته باشد.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نگرانی عمیق خود را در مورد درخواست دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت علیه مقام‌های صهیونیست ابراز کرده است.

با این حال، ادعا شده که او با تحریم‌های پیشنهادی مخالفت کرده و اظهار کرده که این تحریم‌ها بیش از حد بوده و احتمالا می‌توانند به روابط آمریکا با دادگاه آسیب بزنند.

تصویب این لایحه بحث‌برانگیز در حالی انجام شده که هم دیوان کیفری بین‌المللی و هم دیوان بین‌المللی دادگستری در حال انجام تحقیق‌هایی در مورد اتهام‌های نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در جریان حمله نظامی این رژیم اشغالگر به غزه هستند.

مجلس نمایندگان آمریکا در حالی خواهان تحریم نهادی شده که درباره جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی تحقیق می‌کند، که بیش از ۳۶ هزار فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند و بیشتر شهدا زن و کودک هستند.

کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، ماه گذشته نتانیاهو و گالانت را به‌طور رسمی به ارتکاب جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت متهم کرد.

در پاسخ، سران رژیم صهیونیستی این اقدام را ضدیهودی خواندند؛ میزان واقعی خصومت رژیم صهیونیستی با دیوان کیفری بین‌المللی در روز‌های پس از درخواست کریم خان برای صدور حکم بازداشت آشکار شد.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که این رژیم یک جنگ نزدیک به یک دهه‌ای را علیه دیوان کیفری بین‌المللی برای تضعیف تحقیق‌های آن در مورد جنایت‌های جنگی انجام شده در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، انجام داده است.

این گزارش‌ها جاسوسی، هک، تهدید، ارعاب و باج‌گیری را که رژیم آپارتاید هنگام اعمال فشار بر دادستان‌های دیوان بین‌المللی کیفری به آن متوسل شده، افشا کرده‌اند.

افشاگری‌ها، جزئیات تکان‌دهنده‌ای از تهدید فاتو بنسودا، دادستان سابق دیوان بین‌المللی کیفری، و خانواده‌اش از سوی رئیس موساد را در یک کارزار ارعاب مخفی فاش کرد.

گفته می‌شود که رژیم صهیونیستی نیاز به راه انداختن جنگ علیه دیوان بین‌المللی کیفری را احساس کرده و از آن صحبت کرده است؛ این جنگ در ژانویه ۲۰۱۵ با پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین‌المللی آغاز شد.

یکی از مقام‌های سابق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌گوید که این موضوع باعث شده کل نهاد نظامی و سیاسی صهیونیست‌ها حمله متقابل علیه دیوان کیفری بین‌المللی را «جنگی که باید به راه انداخته شود»، تلقی کند.

رژیم صهیونیستی سازمان‌های جاسوسی خود را برای نظارت، هک، فشار و تهدید کارکنان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری در تلاشی برای منحرف کردن تحقیق‌های دادگاه به‌کار گرفت.

نتایج تحقیق‌ها به‌طرز تکان‌دهنده‌ای می‌گوید که رئیس موساد تا آنجا پیش رفت که در تلاش برای منحرف کردن تحقیق‌ها، دادستان ارشد سابق دادگاه را تهدید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *