اضافه شدن رژیم صهیونیستی به فهرست سیاه سازمان ملل؛ نتیجه نسل‎کشی در نوار غزه

8:55 - 19 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۹۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اضافه شدن رژیم صهیونیستی به فهرست سیاه سازمان ملل؛ نتیجه نسل‎کشی در نوار غزه
کودکان فلسطینی در نوار غزه طی ماه‌های گذشته مشکلات فراوان از جمله فقر، گرسنگی، وحشت، بیماری و معلول شدن را درپی حمله‌های رژیم صهیونیستی تجربه کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - کودکان فلسطینی یکی از قربانیان اصلی تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون بوده‌اند. کارشناسان سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری نیز این موضوع را بار‌ها تکرار کرده‌اند.

اکنون سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که این سازمان نام رژیم صهیونیستی را در فهرست سیاه کشور‌های که در مناطق درگیری به کودکان آسیب می‌رسانند، قرار خواهد داد.

سازمان ملل نام این رژیم را که از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون هزاران غیرنظامی را در نوار غزه به شهادت رسانده، به فهرست کشورها، رژیم‌ها و گروه‌هایی که در مناطق درگیری به کودکان آسیب می‌رسانند، اضافه می‌کند.

گوترش به‎تازگی وابسته نظامی رژیم صهیونیستی در واشنگتن را از این اقدام مطلع کرده و گفته که تصمیم گرفته گروه‌های تروریستی داعش، القاعده و بوکوحرام و همچنین رژیم صهیونیستی را در فهرست  سیاه کشورها، رژیم‌ها و سازمان‌هایی که به کودکان در مناطق درگیری آسیب می‌رسانند قرار دهد.

رژیم صهیونیستی اعلام کرده که این رژیم در تمام تلاش‌های خود برای متقاعد کردن گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای دست کشیدن از این اقدام شکست خورده است.

تخمین زده می‌شود که نام رژیم صهیونیستی به وضوح در فهرست ذکر نخواهد شد، اما ارتش این رژیم به‌عنوان مسئول وضعیت در نوار غزه تعریف می‌شود.

قرار است فهرست سیاه که رژیم صهیونیستی در آن اضافه می‌شود، طی روز‌های آینده منتشر شود.

گیلاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز گفت که اطلاعیه رسمی را درباره تصمیم آنتونیو گوترش دریافت کرده است. 

گزارش سالانه در مورد کودکان در درگیری‌های مسلحانه، فهرستی از طرف‌هایی را که در موارد نقض حقوق کودکان، از جمله قتل و معلولیت، خشونت جنسی و حمله به مدارس و بیمارستان‌ها درگیر هستند، تهیه می‌کند.

گوترش با انتقاد مدافعان حقوق فلسطینی‌ها به دلیل قرار ندادن نام رژیم صهیونیستی در فهرست «شرم» مواجه شده بود.

این فهرست سیاه برای مشخص کردن حزب‎هایی است که در آزار و اذیت کودکان دخیل هستند. اما کشور‌های دیگر می‌توانند از آن برای محدود کردن فروش اسلحه به متخلفان استفاده کنند. 

گروه‌های حقوق بشر تلفات وخیم ناشی از بمباران و محاصره غزه از سوی رژیم صهیونیستی بر کودکان فلسطینی در سراسر این منطقه را محکوم کرده‌اند.

تاثیر حمله‌های رژیم صهیونیستی بر زندگی کودکان در غزه 

بیش از ۳۶ هزار و ۷۰۰ فلسطینی از اوایل اکتبر (مهر ۱۴۰۲) تاکنون در حمله‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند که ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر آن‌ها کودک هستند.

کارشناسان سازمان ملل همچنین معتقدند که محدودیت‌های رژیم صهیونیستی برای تحویل غذا، آب، دارو و سایر تجهیزات حیاتی باعث ایجاد یک بحران انسانی شده و بخش‌هایی از قلمرو ساحلی غزه با خطر قحطی مواجه است. 

آژانس حقوق کودک سازمان ملل (یونیسف) نیز به‌تازگی گفت که از هر ۱۰ کودک فلسطینی در غزه، ۹ کودک در فقر غذایی شدید زندگی می‌کنند. آن‌ها با رژیم‌های غذایی شامل ۲ گروه غذایی یا کمتر در روز زندگی می‌کنند که یکی از وخیم‌ترین وضعیت‌هایی بوده که تاکنون ثبت شده است. 

یونیسف می‎گوید که در مقایسه در سال ۲۰۲۰ تنها ۱۳ درصد از کودکان در نوار غزه در فقر غذایی شدید زندگی می‌کردند.

سازمان بهداشت جهانی همچنین به‌تازگی اعلام کرد که بیش از ۴ نفر از هر ۵ کودک فلسطینی در غزه دست‌کم یک بار در هر ۳ روز به‌طور مطلق غذا نخورده‌اند. 

گروه دفاع برای کودکان بین‌المللی-فلسطین (DCIP) همچنین گزارشی از پیامد‌های وخیم تداوم حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه بر کودکان فلسطینی، از جمله هزاران نفر که از اکتبر تاکنون به‌شدت مجروح شده‌اند، منتشر کرده است.

به گفته این گروه، فروپاشی سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه باعث شده که بسیاری از بیماران، از جمله کودکان، نتوانند مراقبت‌‎های مورد نیاز خود را دریافت کنند.

عید ابواقطایش، مدیر برنامه پاسخگویی دفاع برای کودکان بین‌المللی-فلسطین، در بیانیه‌ای گفت: کودکان فلسطینی که از حمله‌های اسرائیل جان سالم به در می‌برند، برای درمان آسیب‌های جسمی و روانی به درمان طولانی‌مدت نیاز دارند.

گروه سیو چیلدرن در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۲) گفت که روزانه بیش از ۱۰ کودک در غزه دست و پای خود را از دست می‌دهند. از زمان آغاز جنگ، دست‌کم ۳۲ نفر، که بسیاری از آن‌ها کودک بودند، به دلیل سوء‌تغذیه در غزه جان خود را از دست داده‌اند.

هشدار قبلی سازمان ملل به رژیم صهیونیستی

به گفته کارشناسان حقوق بشری، گزارش سازمان ملل بر نقض حقوق بشر علیه کودکان در نوار غزه تاکید دارد. 

گروه‌های حقوق بشر مدت‌هاست که برای گنجاندن نام رژیم صهیونیستی در این فهرست تلاش کرده‌اند و در سال ۲۰۲۲، سازمان ملل هشداری را علیه اشغالگران صادر کرده بود. سازمان ملل گفته بود که رژیم صهیونیستی باید نشانه‌هایی از پیشرفت را نشان دهد تا به این فهرست اضافه نشود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *