شبح مرگ در تعقیب کودکان غزه؛ سوءتغذیه از شمال تا جنوب قربانی می‌گیرد

10:52 - 13 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۳۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شبح مرگ در تعقیب کودکان غزه؛ سوءتغذیه از شمال تا جنوب قربانی می‌گیرد
آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه، بحران سوءتغذیه به‌ویژه برای کودکان را در این مناطق تشدید کرد و این موضوع را می‌توان در اخبار مرگ‌ومیر آن‌ها مشاهده کرد.

خبرگزاری میزان – در حالی که تهدید رژیم صهیونیستی به اجرای عملیات علیه رفح در جنوب نوار غزه، می‌تواند ابعاد فاجعه بشردوستانه در این منطقه تحت محاصره را تشدید کند، کودکان فلسطینی بر اثر سوءتغذیه جان خود را از دست می‌دهند.

اعلام خبر درگذشت نوزاد هفت ماهه فلسطینی در غزه بر اثر سوءتغذیه که تمام عمر کوتاهش را در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه سپری کرده بود، زنگ هشدار را درباره بحرانی عمیق در مرکز و جنوب نوار غزه در میانه آغاز تجاوز نظامی به شهر رفح به صدا درآورد.

از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) تاکنون دست‌کم ۳۰ کودک در غزه قربانی سوءتغذیه شدند؛ تقریبا همه این موارد در شمال نوار تحت محاصره غزه جان خود را از دست دادند، جایی که همچنان با شدیدترین کمبود مواد غذایی و مراقبت‌های پزشکی مواجه است و کارشناسان امدادرسانی سازمان ملل از وقوع قحطی در برخی از نقاط آن خبر داده‌اند.

برای ماه‌ها، شمال غزه که از سوی ارتش رژیم صهیونیستی محاصره شده بود، قحطی‌زده‌تر از جنوب غزه بود و کمک‌ها عمدتا از طریق گذرگاه رفح با مصر و دروازه کرم شالوم از اراضی اشغالی به نوار غزه می‌رسید؛ اکنون و درپی آغاز تهاجم و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به رفح، نگرانی‌های جدید مشابهی درباره جنوبی‌ترین نقطه غزه وجود دارد.

در حال حاضر مرز غزه با مصر از سوی نظامیان صهیونیست کنترل می‌شود و همین امر به بسته شدن گذرگاه رفح منجر شد؛ در عین حال، ورود محموله‌های کمک‌های بشردوستانه از طریق کرم شالوم مسدود شده است.

ارقام سازمان ملل در هفته گذشته نشان داد که عرضه کمک‌های بشردوستانه به غزه به طور کلی از ۷ مه ۲۰۲۴ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)، زمان آغاز تجاوز به رفح، دو سوم کاهش یافت.

جاناتان کریککس، رئیس ارتباطات یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) در فلسطین گفت: وضعیت جاری در رفح برای کودکان فاجعه است؛ اگر اقلام غذایی به‌ویژه مواد غذایی آماده مورد استفاده در درمان رفع سوءتغذیه در بین کودکان توزیع نشود، درمان بیش از ۳ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد قطع خواهد شد.

وی با اشاره به تجربه یونیسف در بحران‌های مشابه در سرتاسر جهان، تصریح کرد: معمولا کودکان به دلیل سوء تغذیه و کم‌آبی بدن در بیمارستان‌ها نمی‌میرند، بلکه در خانه، خیابان یا جایی که پناه گرفته‌اند، جان خود را از دست می‌دهند؛ این بدان معنا است که مرگ‌های گزارش‌شده کودکان بر اثر سوءتغذیه فقط بخشی از کل تلفات را نشان می‌دهد؛ این یک نگرانی منطقی برای غزه، جایی که تعداد قابل توجهی از کودکان مبتلا به سوءتغذیه در ارقام ثبت نشده‌اند، است.

بیشتر کودکان زیر پنج سال در غزه تمام روز‌های خود را بدون خوردن چیزی می‌گذرانند؛ مارگارت هریس، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، گفت: یک نظرسنجی با موضوع دسترسی به غذا در سه روز در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد) پرداخته بود، نشان داد که ۸۵ درصد از کودکان دست‌کم یک روز را بدون غذا سپری کردند.

متیو هولینگ ورث، رئیس برنامه جهانی غذا برای فلسطین نیز درباره وضعیت سوءتغذیه در غزه گفت: بسیاری از مواد غذایی که هنوز وارد غزه می‌شود از طریق گذرگاه‌های جدید به شمال منتقل می‌شود، به این معنی که بحران در آنجا کاهش یافته است، اما مردم در جنوب با کمبود منابع روبرو هستند.

به گفته وی، در مرکز و به شکل ویژه در جنوب غزه، چیزی که از ۷ مه (۱۸ اردیبهشت) در جریان است، وخامت بیشتر بحران است.

در عین حال، پیش‌بینی می‌شود که اسکله شناور ساخته شده از سوی آمریکا به دلایل متعددی تا چند روز دیگر از کار بیفتد.

 

شبح مرگ در تعقیب کودکان غزه؛ سوءتغذیه از شمال تا جنوب قربانی می‌گیرد

از بین رفتن دسترسی ساکنان غزه به غذا و مراقبت‌های پزشکی ممکن است یک تراژدی به مراتب آهسته‌تر از شب خونین رفح و حمله رژیم صهیونیستی به چادر‌های آوارگان فلسطینی باشد، اما در حال حاضر همه ساکنان مناطق جنوبی غزه را تهدید می‌کند.

۲۰ آژانس بین‌المللی کمک‌رسانی هفته گذشته هشدار دادند که برخلاف سراب دسترسی بیشتر به کمک‌ها که این روز‌ها ایجاد شده، کمک‌های بشردوستانه در واقعیت در آستانه فروپاشی است.

سازمان‌های یادشده شامل پزشکان بدون مرز، آکسفام و سازمان نجات کودکان در بیانیه‌ای مشترک گفتند که در حال حاضر از تسریع مرگ‌ومیر ناشی از گرسنگی، بیماری و محرومیت از کمک‌های پزشکی هراس دارند.

روز گذشته مرگ یک کودک ۱۳ ساله دیگر بر اثر سوء تغذیه در دیرالبلح ثبت شد؛ ثبت ۲ مورد مرگ‌ومیر ناشی از سوءتغذیه در یک هفته، نشانگر یک وضعیت اضطراری بسیار گسترده‌تر است.

کمبود غذا تنها خطر برای کودکان غزه نیست؛ نبود آب سالم و سرویس بهداشتی نیز به این معنی است که کودکان در معرض خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند؛ این بیماری‌ها به‌ویژه برای کودکان بسیار خطرناک هستند.

در عین حال، بسته شدن بیشتر بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، آسیب به بیمارستان‌هایی که هنوز در حال فعالیت هستند و ازدحام بیش از حد شدید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعال، به این معنا است که والدین غزه به مراقبت‌های اولیه برای بیماری‌های گوارشی دسترسی ندارند، چه رسد به نظارت دقیق و درمان مورد نیاز برای بهبودی از سوءتغذیه.

سازمان نجات کودکان گفت که دیگر هیچ راهی برای تخلیه پزشکی کودکانی که نیاز به درمان فوری در خارج از غزه دارند وجود ندارد.

پس از فشار شدید بر سر کمبود کمک از سوی آمریکا، نزدیک‌ترین متحد رژیم صهیونیستی و حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری مبنی بر اینکه این رژیم باید اقدام‌های بیشتری برای رسیدگی به فاجعه انسانی انجام دهد، ظاهرا گذرگاه‌های جدیدی برای کمک‌ها باز شده‌اند.

مقام‌های صهیونیستی با ارائه ارقامی بالاتر از کامیون‌های حامل کمک به غزه بالاتر از آمار‌های سازمان ملل، ادعا می‌کنند که هیچ محدودیتی برای ارسال کالا به غزه وجود ندارد و گرسنگی ناشی از شکست لجستیکی گروه‌های بشردوستانه می‌دانند؛ سازمان‌های بشردوستانه اطلاعات ارائه شده از سوی مقام‌های صهیونیستی درباره کمک‌های بشردوستانه وارد شده به غزه را گمراه‌کننده خوانده و تاکید دارند که هیچ استانداردی برای اندازه کامیون‌های حامل کمک‌ها، نحوه شمارش بار‌های کامل یا جزیی یا محل شمارش آن‌ها وجود ندارد.

 

شبح مرگ در تعقیب کودکان غزه؛ سوءتغذیه از شمال تا جنوب قربانی می‌گیرد

ینس لرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل OCHA اظهار کرد: شمارش کامیون‌ها تقریبا یک بازی احمقانه است؛ تمرکز باید روی این موضوع باشد که چه تدارکاتی وارد غزه می‌شود و آیا به افراد نیازمند می‌رسد.

گروه‌های بشردوستانه می‌گویند که وجود مجموعه‌ای از الزام‌های امنیتی و چالش‌های لجستیکی به این معنی است که ارائه کمک‌های کافی عملا غیرممکن است؛ الزام‌های امنیتی و چالش‌های لجستیکی یادشده از بازرسی‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در تمام مرزها، تا گرفتن مجوز از ارتش این رژیم برای حرکت در داخل غزه را شامل می‌شود.

شورای پناهندگان نروژی تلاش‌ها برای دستیابی به آسیب‌پذیرترین مردم غزه را به‌عنوان بازی مار و پله توصیف کرد که در آن کارکنان بشردوستانه گام‌های بسیار کوچکی به جلو برمی‌دارند، و سپس به خانه اول بازمی‌گردند.

ائتلافی از گروه‌های امدادی در ماه مارس (اسفند سال گذشته)، هشدار داده بودند که قحطی در شمال غزه قریب‌الوقوع است و مردم از سطوح فاجعه‌بار گرسنگی رنج می‌برند.

گروه طبقه‌بندی فاز امنیت غذایی یکپارچه (IPC) گفت که بخش‌های جنوبی غزه نیز در بدترین سناریوی ممکن با خطر قحطی مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *