به مناسبت روز جهانی بشردوستی|

رکوردشکنی کشتار امدادگران در میانه تشدید بحران‌های بشردوستانه

14:35 - 29 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۰۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رکوردشکنی کشتار امدادگران در میانه تشدید بحران‌های بشردوستانه
امدادگران به‌عنوان فعالان خط مقدم بحران‌های بشردوستانه درپی تشدید بحران‌های مربوط به‌ویژه در غزه به شکل بی‌سابقه‌ای قتل‌عام می‌شوند.

خبرگزاری میزان – انفجار بمب در مقر سازمان ملل در هتلی در بغداد، پایتخت عراق در ۱۹ آگوست ۲۰۰۳ (۲۸ مرداد ۱۳۸۲) سبب شد تا این روز به‌عنوان روز جهانی بشردوستی تعیین شود.

تعیین روزی خاص به‌عنوان روز جهانی بشردوستی اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که از جمله آن‌ها به رسمیت شناختن فعالیت‌های بشردوستانه، فداکاری، تعهد و ایثار بشردوستان و امدادگران در سراسر جهان است.

افراد مشغول به فعالیت‌های بشردوستانه که عمدتا از آن‌ها با عنوان امدادگر یاد می‌شود، بی‌توجه به خطر یا سختی، به اعماق مناطق فاجعه‌زده می‌روند و در خط مقدم درگیری‌ها برای نجات و محافظت از افراد نیازمند تلاش می‌کنند.

چرا روز جهانی بشردوستی تعیین شد؟

۱۹ آگوست سالگرد انفجار بمب در مقر سازمان ملل در هتل کانال بغداد در سال ۲۰۰۳ است؛ بر اثر این انفجار ۲۲ نفر از کارکنان بشردوستانه سازمان ملل کشته شدند؛ سرجیو ویرا دی ملو، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و نماینده ویژه دبیرکل در عراق نیز در میان کشته شدگان بود.

پنج سال بعد، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب و ۱۹ آگوست را به‌عنوان روز جهانی بشردوستانه نامگذاری کرد.

 

رکوردشکنی کشتار امدادگران در میانه تشدید بحران‌های بشردوستانه در جهان

عنوان روز جهانی بشردوستی ۲۰۲۴ چیست؟

موضوع کارزار جهانی روز بشردوستی ۲۰۲۴ #ActForHumanity است؛ این کارزار با هدف هماهنگ کردن تلاش‌های جمعی برای تضمین حفاظت از کارکنان بشردوستانه و غیرنظامیان و درخواست پاسخگویی در مورد نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و دیگر هنجار‌های بین المللی طراحی و راه‌اندازی شده است.

فعالیت‌های بشردوستانه شامل چه اقدام‌هایی است؟

تامین کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان مناطق فاجعه‌زده و محافظت و نجات افراد نیازمند در درگیری‌ها از اصلی‌ترین وظایف کارکنان بشردوستانه است.

نیاز‌های یادشده با تشدید بحران آب‌و‌هوایی و جنگ‌های در حال گسترش در غزه، سودان، میانمار، یمن، ... افزایش یافته‌اند.

این در حالی است که سازمان ملل در جولای ۲۰۲۴ (تیر سال جاری) هشدار داد که فقط ۲۵ درصد بودجه مورد نیاز درخواست جهانی بشردوستانه تامین شده است.

قتل‌عام امدادگران در سراسر جهان

براساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل، جنگ غزه به تنهایی جان بیش از ۲۲۴ نفر از کارکنان بشردوستانه از جمله بیش از ۱۹۰  نفر از کارکنان آنروا UNRWA (آژانس سازمان ملل در کمک به آوارگان فلسطینی) و دیگر کارکنان آژانس‌های سازمان ملل را گرفته است.

گزارش جهانی سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ نیز نشان داد که ۱۹۶ امدادگر مجروح، ۷۸ امدادگر ربوده شده و ۲۶۱ امدادگر کشته شدند که بیش از ۲ برابر سال قبل است.

 

رکوردشکنی کشتار امدادگران در میانه تشدید بحران‌های بشردوستانه در جهان

۲۰۲۳؛ مرگ‌بارترین سال برای امدادگران

امدادگران و فعالان کمک‌های بشردوستانه در خط مقدم درگیری‌های جهان به تعداد بی‌سابقه‌ای کشته می‌شوند؛ با کشته شدن ۲۸۰ امدادگر در ۳۳ کشور در سال گذشته، سال ۲۰۲۳ مرگ‌بارترین سال ثبت شده برای جامعه بشردوستانه جهانی بود.

این رقم فوق‌العاده بالا نشان‌دهنده افزایش ۱۳۷ درصدی کشته‌شدگان نسبت به سال ۲۰۲۲ است که ۱۱۸ امدادگر کشته شدند.

پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۲۴ سال مرگ‌بارتری برای امدادگران باشد؛ بر‌اساس شمارش موقت پایگاه داده امنیتی امدادگران، تا ۷ آگوست (۱۷ مرداد) ۱۷۲ امدادگر کشته شده‌اند.

سطوح شدید خشونت در سودان و سودان جنوبی به آمار غم‌انگیز امدادگران جان‌باخته، هم در سال ۲۰۲۳ و هم در سال ۲۰۲۴ افزوده است.

در تمام این درگیری‌ها، بیشتر تلفات از امدادگران کشوری است.

جویس مسویا، دستیار دبیرکل در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده امداد اضطراری، گفت: عادی‌سازی خشونت علیه امدادگران و عدم پاسخگویی برای عملیات‌های امدادی در هر جا غیرقابل قبول، غیر وجدانی و به شدت مضر است؛ امروز، مجددا تقاضای خود را تکرار می‌کنیم که افراد صاحب قدرت برای پایان دادن به تخلفات علیه امدادگران به‌عنوان افرادی غیرنظامی و معافیت از مجازاتی به دلیل انجام این حمله‌های شنیع، اقدام کنند.

با وجود جدی بودن این کشتار‌ها و رنج‌ها، جهان خشم کافی نسبت به این وضعیت فاجعه‌بار نشان نداده است؛ فقدان خشم جمعی و تحمل خشونت‌ها علیه امدادگران، پرسش‌های عمیقی را در مورد توانایی سازوکار‌ها و جامعه بین‌المللی برای جلوگیری و اقدام علیه خشونت سیستماتیک که جان این غیرنظامیان بی‌گناه را می‌گیرد، ایجاد می‌کند.

غزه؛ سرزمین مرگ امدادگران

در حالی که جهان شاهد برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی بشردوستی در سال جاری است، وضعیت بشردوستانه و جنایت علیه امدادگران در غزه به دلیل تشدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی فاجعه‌بارتر می‌شود.

براساس آمارها، بیش از نیمی از مرگ‌ومیر‌های امدادگران در سال ۲۰۲۳ در غزه و درپی حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی به این منطقه رخ دادند.

از ماه اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) بیش از ۲۸۰ امدادگر که اکثر آن‌ها از کارکنان آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی، فقط در غزه کشته شده‌اند.

لازم است که در روز جهانی بشردوستی همه جهان در کنار سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری و نهاد‌های بشردوستانه و امدادگران بایستند و خواستار اجرای آتش‌بس فوری و دائمی در غزه و تسهیل جریان ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *