سوئد؛ صادرکننده بزرگ جنایت در شمال اروپا

11:59 - 27 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۵۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سوئد؛ صادرکننده بزرگ جنایت در شمال اروپا
ناتوانی سوئد در مهار بحران فزاینده باندهای جنایت‌کار خشن، سبب شد تا این کشور به صادرکننده جرم و جنایت و جنایت‌کاران جوان در میان همسایگان خود تبدیل شود.

خبرگزاری میزان – رشد بحران گسترش خشونت و جرایم مسلحانه درپی تشدید فعالیت شبکه باند‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته در سوئد، نه تنها این کشور را به پایتخت قتل‌های مسلحانه اروپا تبدیل کرد، بلکه اکنون سوئد یک صادرکننده مهم جرم، جنایت و جنایت‌کار به کشور‌های همسایه‌اش هم محسوب می‌شود.

سرریز جرم و جنایت از سوئد به دانمارک و سرایت فعالیت باند‌های جنایت‌کار از این کشور به کشور‌های همسایه‌اش در شمال قاره سبز چالش جدی را میان استکهلم و همسایگان نوردیکش به راه انداخت.

دانمارک که سوئد را هدف انتقاد‌ها و اعتراض‌های جدی به دلیل فرهنگ بیمار خشونت قرار داده، تدابیر امنیتی خود را در مرز با این کشور تشدید کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مرز‌های باز اتحادیه اروپا تردد مجرمان را در منطقه نوردیک (سوئد، نروژ، فنلاند و دانمارک) آسان کرده است، اما دانمارک در تابستان امسال نظارت در مرز خود با سوئد را تشدید و نظارت فعال‌تری بر مسافرانی که با قطار از سوئد وارد می‌شدند، اعمال کرد؛ ضمن اینکه دیگر کشورهای منطقه نیز موضع‌گیری‌هایی در این رابطه داشته‌اند.

وضعیت باند‌های جنایت‌کار در سوئد

باند‌های جنایت‌کار در سوئد مدت‌هاست که جز خشن‌ترین گروه‌های تبهکار در اروپا هستند، اما آنچه سبب تشدید نگرانی در میان کشور‌های همسایه سوئد شده است، دستگیری ۱۰ سوئدی (بیش از نیمی از آن‌ها کودکان) به اتهام تلاش برای قتل یا در اختیار داشتن اسلحه در سال جاری، در دانمارک بود؛ اتفاقی که کپنهاگ را ناچار به اتخاذ موضع به شدت انتقادی در قبال استکهلم کرد.

سوئد بالاترین نرخ خشونت مسلحانه را در اتحادیه اروپا دارد؛ در سال گذشته ۵۵ نفر درپی وقوع ۳۶۳ حادثه جداگانه در این کشور با جمعیت ۱۰ میلیون نفری کشته شدند؛ برای مقایسه لازم است ذکر شود که در سه کشور دیگر نوردیک در سال ۲۰۲۳ روی‌هم‌رفته شش مورد تیراندازی رخ داد.

براساس اعلام پلیس سوئد، باند‌های جنایت‌کار در برخی موارد کودکان آسیب‌پذیر و دارای مشکل را به ازای دریافت لباس نو، پول نقد و مواد مخدر از مراکز اصلاح و تربیت این کشور بیرون می‌آورند تا قتل‌های قراردادی را انجام دهند.

 

سوئد؛ صادرکننده بزرگ جنایت در شمال اروپا

سوئد؛ صادرکننده اروپایی جنایت‌کار

بحران جولان باند‌های جنایت‌کار و خشن در سوئد مدت‌هاست که این کشور را آزار می‌دهد و از شهروندان آن قربانی می‌گیرد، اما این کشور اکنون به صادرکننده جنایت‌کاران کودک و نوجوان تبدیل شده است.

این رویداد از ماه گذشته آشکار شد؛ به این معنا که باند‌های جنایت‌کار دانمارک، کودکان و نوجوانان عضو باند‌های جنایت‌کار در سوئد را برای انجام قتل‌های قراردادی و دیگر انواع خشونت‌ها استخدام می‌کنند؛ کودکان و نوجوانان یادشده با سفر به دانمارک، در این کشور دست به جنایت می‌زنند.

یک بازرس برجسته پلیس دانمارک در این باره گفت: موارد متعددی مشاهده شده که شهروندان جوان سوئدی برای ارتکاب جنایت‌های خطرناک برای افراد، به دانمارک آمدند؛ اطلاعات نشان داد که مواد مخدر غیرقانونی به‌ویژه سرقت آن مواد از دیگر باند‌ها در این زمینه نقش اصلی را ایفا کرده است.

فرمانده پلیس جرایم سازمان‌یافته جدی در جنوب سوئد، گفت: پلیس دانمارک بچه‌های جوان سوئدی را به‌عنوان مظنون به جنایت‌های خشونت‌آمیز دستگیر کرده است.

وی تصریح کرد: این یک درگیری بین باند‌های سوئد و دانمارک نیست؛ این یک درگیری در دانمارک با استفاده از کودکان خردسال از سوئد است؛ مجرمان در رسانه‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان را به سمت خود می‌کشند؛ کودکان اغلب آسیب‌پذیر هستند.

به گفته این مقام سوئدی، اگرچه این کودکان به ازای انجام جنایت دستمزد دریافت می‌کنند، اما انگیزه آن‌ها تا حد زیادی دست یافتن به شکوه و جایگاه به‌عنوان یک جنایت‌کار تازه متولد شده است.

چالش جدی میان سوئد و همسایگان نوردیک در موضوع سرایت جنایت

سرریز جرم و جنایت از یک کشور به کشورهای همسایه موضوع بی‌سابقه‌ای نیست، اما این امر برای سوئد مدعی مولفه‌های یک دولت رفاه موفق از جهات متعددی قابل بررسی است؛ از این رو کشورهای حوزه نوردیک، با انتقاد از ناتوانی سوئد در مهار بحران باندهای جنایت‌کار خواستار مداخله و همکاری شده‌اند.

اصلی‌ترین کشور معترض به سیاست‌های سوئد، دانمارک است؛ سرایت درگیری‌های جنایت‌کارانه به دانمارک موضوع جدیدی نیست؛ در دهه ۱۹۹۰، باند‌های جنایت‌کار با عبور از مرز‌های دانمارک، جنگ‌های خشونت‌باری را در این کشور رقم زدند.

صادرات جرم و جنایت از سوئد به دانمارک در ماه‌های اخیر یک وجه متفاوت دارد و آن ورود کودکان و نوجوانان سوئدی به دانمارک برای اجرای قتل‌های قراردادی است و همین موضوع سیاستمداران دانمارکی را از خشونت باند‌های جنایت‌کاری که از سوئد سرایت می‌کند، به ستوه آورده است.

تحقیقات نشان می‌دهند که باند‌های جنایت‌کار دانمارکی برای انجام فعالیت‌های خرابکارانه و خشونت‌بار خود از باند‌های جنایت‌کار در سوئد نیرو و عمدتا نیروهای کودک و نوجوان استخدام می‌کنند.

وزیر دادگستری دانمارک با اشاره به اینکه از ماه آوریل (فروردین) تاکنون ۲۵ مورد از این دست استخدام‌ها در دانمارک وجود داشته است، گفت: نیرو‌های به‌کار گرفته شده عمدتا کودکان هستند؛ ما در دانمارک فرهنگ بیمار خشونت سوئد را نمی‌پذیریم.

 

سوئد؛ صادرکننده بزرگ جنایت در شمال اروپا

وی همچنین اظهار کرد: واقعیت در حال حاضر این است که نه تنها دانمارک، بلکه بخش‌های بزرگی از شمال اروپا پیامد‌های ناتوانی سوئد در مقابله با بحران را متحمل می‌شوند.

این موضع‌گیری پیتر هوملگارد، با واکنش وزیر دادگستری سوئد مواجه شد؛ گونارو استرومر، گفت: دانمارک نیز مسئولیت باند‌های خود را در این رابطه بر عهده دارد.

در عین حال، نروژ نیز اعلام کرد که شبکه‌های جنایت‌کار سوئدی اکنون در تمام نقاط این کشور فعال هستند.

پلیس نروژ در نامه‌ای که به‌تازگی به دولت این کشور نوشت، اعلام کرد که حضور این باند‌ها به دلیل افزایش قیمت مواد مخدر و رقابت کمتر، آشکارتر شده است.

نروژ و فنلاند هم رویکرد مشابهی را در قبال سوئد اتخاذ کرده‌اند.

سوئد ناچار از کمک گرفتن از همسایگان نوردیک

کشور‌های حوزه نوردیک به سوئد پیشنهاد دادند که برای مقابله با روند غیر مهار نشده بحران باند‌های جنایت‌کار و خشونت‌های ناشی از فعالیت‌های آن‌ها، برای تبادل افسران پلیس، اشتراک‌گذاری اطلاعات در زمان مناسب و راه‌اندازی مرکز پلیس در سوئد اقدام کنند.

دولت سوئد هم اعلام کرد که کشور‌های شمال اروپا همکاری‌های پلیسی خود را افزایش داده و مرکزی را در این کشور تشکیل می‌دهند تا از گسترش معضل جنایت‌های گروهی سازمان‌یافته سوئد به نروژ، فنلاند و دانمارک جلوگیری کند.

 

سوئد؛ صادرکننده بزرگ جنایت در شمال اروپا

براساس گزارش‌ها، این مرکز نوردیک متشکل از افسران پلیس فنلاند، نروژ و دانمارک در مالمو است که در حال حاضر افسران نروژی و فنلاندی در آن حضور دارند و دانمارکی‌ها تا چند هفته آینده به آن اضافه خواهند شد.

گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد هم در این باره گفت که سوئد و دانمارک افسران پلیسی را متقابلا به خاک یکدیگر اعزام خواهند کرد؛ وی اظهار کرد: یک دلیل مهم این امر، به اشتراک گذاشتن اطلاعات در زمان مناسب است تا بتوانیم در مراحل اولیه تشخیص دهیم که کدام یک از کودکان و نوجوانان در معرض خطر کشیده شدن به درون شبکه‌های جنایی هستند و از آن جلوگیری کنیم.

از سوی دیگر پلیس سوئد اعلام کرد برای نخستین بار به‌صورت پیشگیرانه در دانمارک مستقر می‌شود تا از سفر کودکان و جوانان سوئدی به کپنهاگ برای ارتکاب جنایت‌های خشونت‌آمیز به نمایندگی از باند‌های دانمارکی جلوگیری کند.

از هفته آینده افسران سوئدی به‌طور دائم در کپنهاگ مستقر خواهند شد، در حالی که افسران دانمارکی قبلا به اتاق عملیات سوئد در مالمو ملحق شده‌اند.

در عین حال، ترتیبات بی‌سابقه فرامرزی پس از یک سری حوادث جدی در ماه گذشته (جولای/ مرداد) از جمله تیراندازی‌های مرگ‌بار و در اختیار داشتن سلاح‌هایی مانند نارنجک‌های دستی، با مظنونین از کشور همسایه سوئد صورت گرفت.

پلیس سوئد اعلام کرد که کودکان ۱۲ ساله از سوی باند‌های دانمارکی در شبکه‌های اجتماعی استخدام شده و با ماشین یا وسایل نقلیه عمومی به منظور ارتکاب جرم از مرز رد می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *