گفت‌وگو|

ترورهای رژیم صهیونیستی ناقض حقوق بین‌الملل؛ ایران حق دفاع مشروع از خود را دارد

8:00 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۰۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ترورهای رژیم صهیونیستی ناقض حقوق بین‌الملل؛ ایران حق  دفاع مشروع از خود را دارد
یک کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تاکید بر حق ایران برای دفاع از خود، گفت که هر کشوری که مورد تجاوز قرار بگیرد حق دفاع مشروع از خود را براساس قوانین بین‌المللی دارد.

خبرگزاری میزان - اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ به شهادت رسید.

این اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح جهان داشت.

رژیم صهیونیستی به هیچ قانونی عمل نمی‌کند

در همین رابطه عباسعلی رهبر، کارشناس علوم سیاسی و مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با میزان درباره ترور شهید هنیه و نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی، می‌گوید: اگر بخواهیم به موضوع قواعد مقبول بین‌المللی و حقوق بین‌الملل توجه و نسبت آن را با رژیم آپارتاید صهیونیستی مقایسه کنیم، کافی است که به ۷۰ سال قبل توجه شود؛ در ادامه خواهیم دید که این رژیم به هیچ کدام از قراردادها، توافق‌ها و حقوق بین‌الملل نه تنها عمل نکرده، بلکه بر خلاف آن‌ها عمل کرده است. 

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه این موضوع حتی انتقاد دوستان این رژیم را در آمریکا و دیگر کشور‌های غربی برانگیخته است، اظهار کرد: این یک تجربه زیست سیاسی است که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در عمل نکردن به قوانین و حقوق بین‌الملل سابقه طولانی دارد. 

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که نشان‌دهنده عمل نکردن رژیم صهیونیستی به قواعد بین‌المللی بوده، موضوع شهرک‌سازی‌های این رژیم است، عنوان کرد: دولت‌های آمریکایی و اروپایی هم بار‌ها به این موضوع اشاره کردند، اما رژیم صهیوینستی هیچ توجهی نکرد. 

رژیم صهیونیستی کابینه تروریستی تشکیل داده است

رهبر در بخشی دیگر با بیان اینکه رژیم صهیونیستی حتی پا را فراتر گذاشته و کابینه‌ای تروریستی را شکل داده که به راحتی و بدون اینکه مورد بازخواست قرار بگیرد در کشور‌های مختلف ترور‌هایی را در غالب تروریسم دولتی انجام می‌دهد، اضافه کرد: هیچ یک از این ترور‌ها با مفاد حقوق بین‌الملل سازگار نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه حتی دادگاه لاهه که با هدایت برخی کشور‌ها از جمله آفریقای جنوبی به پرونده‌های جنایت‌های رژیم صهیونیستی رسیدگی می‌کند، از سوی آمریکا مورد تهدید قرار می‌گیرد، گفت: این موضوع بر نوع قضاوت قاضی‌ها تاثیرگذار است. 

به گفته وی، می‌توان به ترور شهید هنیه از بعد انسانی، حقوقی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی آن پرداخت. 

ایران در استفاده از حق ذاتی خود تردید نمی‌کند

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، در صورت حمله مسلحانه علیه یک عضو سازمان ملل، تا زمانی که شورای امنیت اقدام‌های لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به عمل آورد، هیچ یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع مشروع انفرادی یا دسته جمعی اعضا لطمه‌ای وارد نخواهد کرد، اظهار کرد: اعضا باید اقدام‌هایی را که در جهت حق دفاع از خود انجام می‌دهند به طور فوری به شورای امنیت گزارش دهند.

رهبر با بیان اینکه هرچند استراتژی جنگ بین جنگ‌ها و استراتژی پیش‌دستانه و بازدارنده رژیم صهیونیستی شکست خورده است، عنوان کرد: ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل برای پاسخ قاطع و فوری، تردید نخواهد کرد. 

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه هر کشوری که مورد تجاوز قرار بگیرد حق دفاع مشروع از خود را براساس قوانین نوشته بین‌المللی دارد، ادامه داد: این یک حق اولیه است که به کشور‌ها اعطا شده تا بتوانند از تمامیت ارضی خود دفاع کنند. 

این کارشناس علوم سیاسی، در پایان گفت: پیروزی بر رژیم آپارتاید صهیونیستی نه تنها خواسته امت اسلامی، بلکه در واقع خواسته آزادگان از هر جنس و دین و مذهبی است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *