آتش ارتش رژیم صهیونیستی روی حامیان فلسطین؛ از راشل کوری تا عایشه‌نور

9:29 - 17 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۷۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آتش ارتش رژیم صهیونیستی روی حامیان فلسطین؛ از راشل کوری تا عایشه‌نور
ارتش رژیم صهیونیستی زیر سایه مصونیت از مجازاتی که حامیانش برای آن قائل هستند، دست به کشتار شهروندان خارجی حامی فلسطین به‌ویژه آمریکایی‌ها می‌زند.

خبرگزاری میزان – عایشه‌نور ازگی ایگی، شهروند ۲۶ ساله آمریکایی ترک‌تبار روز جمعه، ۱۶ شهریور هدف تیراندازی نظامیان صهیونیست در کرانه باختری قرار گرفت و کشته شد.

قتل این فعال آمریکایی حامی فلسطین در حالی رخ داد که ارتش رژیم صهیونیستی از ۲۸ آگوست (هفتم شهریور) کارزار جنایت علیه مناطق مختلف کرانه باختری را آغاز کرد و حدود ۴۰ فلسطینی را به شهادت رساند.

نظامیان صهیونیست در روز جمعه علاوه بر عایشه‌نور ازگی ایگی یک دختر نوجوان ۱۳ ساله فلسطینی را در روستایی در جنوب نابلس هدف قرار داده و به قتل رساندند.

کشته شدن عایشه‌نور ازگی ایگی چگونه رقم خورد؟

عایشه‌نور ازگی ایگی، شهروند آمریکایی ترک‌تبار به‌تازگی از دانشگاه واشنگتن در سیاتل فارغ‌التحصیل شده بود.

 

آتش ارتش رژیم صهیونیستی روی حامیان آمریکایی فلسطین؛ از راشل کوری تا عایشه‌نور ایگی

وی پیشتر در دانشگاه‌های آمریکا در فعالیت‌های مربوط به حمایت از فلسطین شرکت کرده بود و از سازمان‌دهندگان اعتراض‌های دانشگاهی در حمایت از فلسطین در بهار ۲۰۲۴ در این کشور بود.

این فعال حامی فلسطین همراه گروهی از داوطلبان جنبش همبستگی بین‌المللی ضد اشغالگری ISM در تظاهرات علیه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در شهر بیتا در جنوب نابلس شرکت کرده بود؛ تظاهرات یادشده بخشی از کارزاری است که جنبش همبستگی بین‌المللی برای حفاظت از کشاورزان فلسطینی در برابر خشونت افزایش‌یافته شهرک‌نشینان صهیونیست درپی جنگ غزه انجام می‌دهد.

همراهان این حامی ۲۶ ساله فلسطین می‌گویند که ارتش رژیم صهیونیستی برای عقب راندن تظاهرات‌کنندگان از گاز اشک‌آور شلیک کرد؛ نظامیان صهیونیست در ادامه با مشاهده مقاومت تظاهرات‌کنندگان اقدام به شلیک گلوله جنگی کرد؛ یکی از این گلوله‌ها به سر عایشه‌نور ازگی ایگی برخورد کرد.

یکی از اعضای جنبش همبستگی بین‌المللی درباره این حادثه گفت: وقتی به عایشه‌نور شلیک شد که او فقط کناری ایستاده بود؛ این یک تیراندازی عمدی بود و نظامیان صهیونیست از فاصله بسیار دور اقدام به تیراندازی کردند.

ویدیو‌های منتشر شده از این حادثه نشان می‌دهند که عایشه‌نور با سری خونین به آمبولانس منتقل می‌شود.

 

آتش ارتش رژیم صهیونیستی روی حامیان آمریکایی فلسطین؛ از راشل کوری تا عایشه‌نور ایگی

یک امدادگر فلسطینی نیز گفت: ارتش اسرائیل در درگیری روز جمعه ۲ گلوله جنگی شلیک کرد؛ یکی از آن‌ها به یک فرد خارجی اصابت کرد و دیگری به فرد دیگری که شدت جراحتش کمتر بود؛ ایگی در راه بیمارستان تحت مداوا قرار گرفت.

رئیس بیمارستان رافیدیه در نزدیکی نابلس، اعلام کرد: این فعال حامی فلسطین در وضعیت بسیار وخیم با جراحت شدید سر وارد شد؛ ما سعی کردیم او را احیا کنیم که متاسفانه فوت کرد.

واکنش ارتش رژیم صهیونیستی به تیراندازی مرگ‌بار به فعال آمریکایی

ارتش رژیم صهیونیستی با تایید خبر تیراندازی مرگ‌بار به عایشه‌نور ازگی ایگی مدعی شد که نظامیان صهیونیست به سمت آنچه محرک اصلی فعالیت‌های خشونت‌آمیز در قالب پرتاب سنگ خواندند، شلیک کرده و به یک تهدید پاسخ دادند.

موضع بحث‌برانگیز واشنگتن در قبال کشته شدن فعال آمریکایی

انتشار خبر کشته شدن عایشه‌نور ازگی ایگی به دست نظامیان صهیونیست در رسانه‌های بین‌المللی و آمریکایی بازتاب گسترده‌ای داشت و مقام‌های آمریکایی را ناچار به موضع‌گیری کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر اقدام می‌کند؛ وی ادعا کرد که آمریکا اولویتی بالاتر از تامین امنیت شهروندان خود ندارد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به غم‌انگیز خواندن حادثه کشته شدن عایشه‌نور ازگی ایگی بسنده کرد و از مقصر خواندن رژیم صهیونیستی یا محکوم کردن اقدام نظامیان صهیونیست خودداری کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که اولویت در این موضوع با جمع‌آوری اخبار و اطلاعات است و هر اقدامی که واشنگتن انجام دهد، باید براساس واقعیت‌ها باشد!

این ادعای سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن پیشتر در قبال کشته شدن راشل کوری، فعال آمریکایی حامی فلسطین و شیرین ابوعاقله، خبرنگار آمریکایی فلسطینی‌تبار به دست نظامیان صهیونیست اقدام موثری انجام نداد.

 

آتش ارتش رژیم صهیونیستی روی حامیان آمریکایی فلسطین؛ از راشل کوری تا عایشه‌نور ایگی

پاسخ ملایم آمریکا به کشته شدن عایشه‌نور ازگی ایگی خشم گسترده‌ای را به دنبال داشت؛ شهروندان آمریکایی به‌ویژه آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار برخورد واشنگتن با کشتار شهروندان آمریکا از سوی رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار دادند.

رشیده طلیب، نماینده فلسطینی آمریکایی کنگره آمریکا در واکنش به موضع‌گیری میلر، گفت: آن‌ها چگونه مردند؟ آیا این تردستی و جادو بود؟ چه کسی یا چه چیزی عایشه نور را کشت؟

یک تحلیلگر آمریکایی فلسطینی هم اظهار کرد: احتمالا کشتار شهروندان آمریکایی از سوی اسرائیل با پیامد‌های کمی از سوی آمریکا مواجه می‌شود؛ موضع‌گیری دولت آمریکا درباره کشته شدن عایشه‌نور ازگی ایگی کاملا با اظهارات مقام‌های آمریکایی پس از یافتن جسد هرش گلدبرگ پولین، شهروند اسرائیلی آمریکایی در غزه متفاوت است.

بایدن در موضوع یادشده بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای از خشم جدی خود خبر داد و حتی مقاومت فلسطین را به‌عنوان مقصر حادثه یاد کرده و تهدید به انتقام کرد.

واکنش ترکیه به کشته شدن فعال ترک‌تبار حامی فلسطین

وزارت خارجه ترکیه، کشته شدن عایشه‌نور ازگی ایگی را قتل دولتی اعلام کرده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را مقصر این قتل خواند.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: اسرائیل در تلاش است که همه کسانی را به کمک فلسطینی‌ها می‌روند و به شکل مسالمت‌آمیز با نسل‌کشی مبارزه می‌کنند، بترساند؛ این رویکرد خشونت‌آمیز نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه هم تاکید کرد که آنکارا این پرونده را از منظر حقوقی و کنسولی پیگیری خواهد کرد و به دنبال محاکمه قاتلان عایشه‌نور خواهد بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: من مداخله وحشیانه اسرائیل در اعتراض غیرنظامیان علیه اشغالگری در کرانه باختری را محکوم می‌کنم؛ من برای شهروندمان عایشه‌نور ازگی ایگی که در این حمله جان خود را از دست داد، از خداوند طلب رحمت می‌کنم؛ ترکیه، به تلاش برای پایان دادن به سیاست اشغالگری و نسل‌کشی اسرائیل و پاسخگویی آن در برابر قانون برای جنایت‌ها علیه بشریت ادامه خواهد داد.

جنبش بین‌المللی همبستگی چیست؟

جنبش همبستگی بین‌المللی ضداشغالگری ISM، جنبشی صلح‌طلب است که داوطلبان خارجی را برای اعتراض به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در اراضی فلسطینی سازمان‌دهی می‌کند.

جنبش همبستگی بین‌المللی در سال ۲۰۰۱ برای حمایت از فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی در برابر خشونت‌های ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست تشکیل شد؛ مبنای کار این جنبش بر اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و غیرخشونت‌بار قرار دارد.

جنبش همبستگی ضداشغالگری گزارش داد که از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۷ نفر در تظاهرات حامی فلسطین در بیتا کشته شده‌اند و عایشه‌نور ازگی ایگی که از سیاتل واشنگتن به کرانه باختری وارد شد، سومین داوطلب کشته شده از سال ۲۰۰۳ بود.

جنایت تکراری رژیم صهیونیستی علیه فعالان حامی فلسطین

عایشه‌نور ازگی ایگی سومین عضو جنبش همبستگی بین‌المللی است که به دست نظامیان صهیونیست به شهادت رسید.

راشل کوری، شهروند آمریکایی حامی فلسطین و عضو جنبش همبستگی بین‌المللی در ۱۶ مارس ۲۰۰۲ (۲۵ اسفند ۱۳۸۰) توسط یک بولدوزر رژیم صهیونیستی زیر گرفته شد.

 

آتش ارتش رژیم صهیونیستی روی حامیان آمریکایی فلسطین؛ از راشل کوری تا عایشه‌نور ایگی

این شهروند ۲۳ ساله اهل المپیا ایالت واشنگتن در جریان اعتراض به تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها در رفح در جنوب نوار غزه کشته شد؛ ارتش رژیم صهیونیستی این قتل را یک حادثه اعلام کرد، نتیجه‌ای که به شکل گسترده از سوی گروه‌های حقوق بشری رد شد.

در ژانویه ۲۰۰۴ (دی ۱۳۸۲) نیز تام هرندال، شهروند انگلیسی و دیگر عضو جنبش بین‌المللی همبستگی در غزه به ضرب گلوله کشته شد.

هرندال ۲۲ ساله در حال کمک به کودکان فلسطینی برای عبور از خیابانی در رفح هدف تیراندازی نظامیان صهیونیست قرار گرفت؛ عامل تیراندازی به هرندال که یک نظامی صهیونیست بود، به دلیل قتل عمد مجرم شناخته شده و به هشت سال زندان محکوم شد.

در عین حال، عایشه‌نور ازگی ایگی دومین شهروند آمریکایی بود که طی چند هفته گذشته در بیتا هدف تیراندازی ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت؛ آمادو سیسون، شهروند آمریکایی در ماه گذشته در جریان تظاهرات مشابه با روز جمعه هدف تیراندازی نظامیان صهیونیست قرار گرفت و از ناحیه پا مجروح شد.

سیسون پس از بازگشت به آمریکا اعلام کرد که نه کاخ سفید و نه هیچ یک از قانونگذاران ایالت محل زندگیش با وی تماس نگرفتند.

سکوت آمریکا در قبال کشتار شهروندانش به دست ارتش رژیم صهیونیستی

در چند سال گذشته، چندین شهروند آمریکایی به دست ارتش رژیم صهیونیستی به قتل رسیده یا مجروح شدند.

همه موارد یادشده واکنش‌های مشابهی را از سوی دولت‌های آمریکایی از جمله دولت بایدن به دنبال داشت: وعده انجام تحقیقات و در نهایت انجام ندادن هیچ تلاشی برای عدالت.

 

آتش ارتش رژیم صهیونیستی روی حامیان آمریکایی فلسطین؛ از راشل کوری تا عایشه‌نور ایگی

نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۲۲، در جریان یورش نظامی به اردوگاه آوارگان «جنین» در کرانه باختری اشغالی، شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار کهنه‌کار الجزیره و شهروند آمریکایی را به ضرب گلوله کشتند.

قتل این شهروند آمریکایی فلسطینی با محکومیت گسترده و بین‌المللی و خانواده ابوعاقله همراه شد و شماری از مقام‌های آمریکایی خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره این موضوع شدند.

وزارت خارجه آمریکا در جولای ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۱) نتیجه‌گیری خود را از این رویداد اعلام کرد و مدعی شد: در حالی که احتمالا تیراندازی اسرائیل باعث کشته شدن ابوعاقله شده است، آمریکا هیچ دلیلی برای باور عمدی بودن این قتل، پیدا نکرده است.

در عین حال، ۲ جوان آمریکایی فلسطینی پیشتر در حین رانندگی در کرانه باختری هدف تیراندازی نظامیان صهیونیست قرار گرفته و کشته شدند؛ یافته‌های تحقیقات آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره مرگ آن‌ها هنوز منتشر نشده است.

واقعیت آشکار این است که آمریکا با بی‌کیفر گذاشتن جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه شهروندان خود، تلاش دارد تا نسل‌کشی این رژیم علیه فلسطینی‌ها را نیز از مجازات مصون نگه دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *