بومرنگ استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری غرب

9:05 - 21 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۸۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بومرنگ استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری غرب
استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری کشور‌های غربی طی سال‌های اخیر فضا را برای جولان تروریست‌ها در این کشور‌ها فراهم کرده است.

خبرگزاری میزان – آندرس برینگ بریویک، راست‌گرای افراطی که در سال ۲۰۱۱ با انجام یک بمب‌گذاری و تیراندازی متعاقب آن در یک اردوگاه دانش‌آموزی ۷۷ نفر را به قتل رساند، دومین شکایت خود را از دولت نروژ به دلیل نقض حقوق بشر آغاز کرد.

بریویک که نام خود را به فیوتلف هانسن تغییر داده، در شکایت خود علیه دادگستری نروژ اعلام کرده است که این وزارتخانه حقوق بشری، او را نقض کرده است، زیرا از سال ۲۰۱۲ تاکنون یعنی از زمان آغاز اجرای حکم زندانش در شرایط انفرادی قرار گرفته است.

بریویک ادعا می‌کند که این امر در تضاد با کنوانسیون اروپایی حقوق بشر قرار دارد که حبس انفرادی را مجازات غیرانسانی می‌داند.

تلاش‌های مشابه این قاتل دسته‌جمعی در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از سوی دیوان دادگستری اروپا رد شد؛ حکم شکایت جدید او طی هفته‌های آینده صادر می‌شود.

دولت نروژ با رد ادعا‌های بریویک استدلال کرد که شرایط زندان وی در حال حاضر حتی در قیاس با سال‌های گذشته بسیار بهبود یافته است.

نماینده وزارت دادگستری نروژ در پرونده بریویک گفت: با وجود کاهش برخی از محدودیت‌های بریویک، شرایط مورد نیاز برای تامین امنیت همچنان مدنظر هستند؛ انزوای او نسبی است و با نگهبانان، یک کشیش، متخصصان بهداشتی و یک داوطلب که بریویک اعلام کرده دیگر تمایلی به دیدن او ندارد، در ارتباط است؛ او همچنین هر هفته ۲ زندانی را به مدت یک ساعت می‌بیند.

آندرس برینگ بریویک کیست؟

آندرس برینگ بریویک، ۴۴ ساله یک راست‌گرای افراطی است که در سال ۲۰۱۱ با انجام یک بمب‌گذاری و تیراندازی متعاقب آن ۷۷ نفر را به قتل رساند.

او در سال ۲۰۱۲ به جرم کشتار جمعی و تروریسم از طریق انجام بمب‌گذاری منجر به کشته شدن هشت نفر در یک ساختمان دولتی در اسلو و قتل‌عام ۶۹ نفر از طریق تیراندازی در جزیره اوتویا به بالاترین میزان حبس در نروژ یعنی ۲۱ سال زندان محکوم شد.

جنایت مذکور، بدترین جنایت در نروژ در زمان صلح معرفی شد.

البته این حکم مشروط صادر شد؛ حکم بریویک می‎گوید که اگر او همچنان خطرناک تلقی شود، مدت حبس برای مدت نامعلومی تمدید خواهد شد.

این قاتل دسته‌جمعی در جریان برگزاری دادگاه، خود را یک مبارز ضد مسلمانان توصیف کرده و بی‌گناه خوانده بود؛ او همچنین مدعی شده بود که این اقدام را برای محافظت از نروژ در برابر چندفرهنگی انجام داده است.

او ۲ سال پیش به زندان رینگریک نروژ منتقل و در یک واحد سوئیت مانند مستقر شد.

در حالی که بریویک همچنان به جنایتی که مرتکب شده، افتخار می‌کند و براساس استاندارد‌های کشور نروژ یک زندانی فوق‌العاده خطرناک با تدابیر امنیتی بالا محسوب می‌شود، وکیلش مدعی است که سلامت روان او به دلیل حبس انفرادی آسیب دیده و او را به دارو‌های ضد افسردگی وابسته کرده است.

وکیل بریویک همچنین مدعی است: موکل من خواهان کاهش محدودیت‌ها و تماس بیشتر با دیگر زندانیان و جهان خارج از زندان است؛ او بر این باور است که حبس انفرادی ۱۲ سال و نیمه در تاریخ قضایی اخیر اروپا بی‌نظیر است.

نظر نروژی‌ها درباره شکایت از نقض حقوق بشر

دادگاه رسیدگی به ادعای بریویک در یک سالن ورزشی در زندان رینگریک نروژ برگزار شد.

یکی از افرادی که در این دادگاه حضور داشت، یکی از دخترانش بر اثر تیراندازی بریویک کشته و یک دختر دیگرش زخمی شده بود؛ او تاکید کرد که بریویک هرگز نباید دوباره بیرون از زندان را ببیند.

سرویس امنیتی نروژ نیز در سال ۲۰۲۳ ارزیابی خود درباره بریویک را اینگونه اعلام کرد: فرد مذکور همچنان منبع انگیزه برای راست‌گرایان افراطی در سراسر جهان است.

براساس گزارش مذکور، بریویک عامل انگیزه برنتون تارانت بود که در سال ۲۰۱۹ طی یک جنایت ۵۱ نفر را در ۲ مسجد نیوزیلند به قتل رساند.

بسیاری از نروژی‌ها دلیل طرح شکایت از سوی بریویک را تلاش برای قرار گرفتن مجدد در کانون توجهات بین‌المللی می‌دانند.

مدیر یک گروه حمایتی از بازماندگان حملات تروریستی در نروژ می‌گوید: بریویک از روند دادگاه‌ها برای جلب توجه راضی است.

وکیل دولت نروژ نیز با تاکید بر اینکه بریویک خطرناک‌ترین زندانی نروژ است، اعلام کرد: بریویک تاکنون نشان داده که پذیرای کار‌های توانبخشی نیست؛ بنابراین تصور اینکه چه تخفیف‌هایی می‌تواند شامل حالش شود، دشوار است.

بومرنگ استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری کشور‌های غربی

استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر تاکنون بار‌ها مانند بومرنگی به سمت آن‌ها بازگشته و آسیب‌ها و صدمات جبران ناپذیری را به مردم این کشورها وارد کرده است.

مهم‌ترین آسیبی که این کشور‌ها از استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری خود دیده‌اند، ناشی از دفاعشان از گروه‌های تروریستی در مقابل کشور‌های مستقل قربانی جنایت‌های این گروه‌ها بوده است؛ این کشورها در دهه‌های اخیر به میزبانان گروه‌های تروریستی تبدیل شده‌اند که جنایت‌های گسترده‌ای را مرتکب شده‌اند.

شکایت بریویک از نقض حقوق بشری‌اش در زندان در پی حبس به دلیل قتل ۷۷ نفر نیز مصداق جدیدی از این روند است.

این قاتل دسته‌جمعی با استفاده از خلا موجود و استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری در حالی مدعی نقض حقوق خود از جمله قرار گرفتن در انفرادی است که طی یک روز جان ۷۷ نفر عمدتا نوجوان را گرفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *