سرنوشت مهاجران در جنگل‌های مرزی اتحادیه اروپا

16:30 - 28 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۸۸۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سرنوشت مهاجران در جنگل‌های مرزی اتحادیه اروپا
گزارش‌های متعددی نشان می‌دهد که تاکنون شمار زیادی از مهاجران در مسیر رسیدن به اتحادیه اروپا جان خود را از دست داده و یا ناپدید شده‌اند.

خبرگزاری میزان - گزارش‌ها حاکی از آن است که سالانه ده‌ها مهاجر در جنگل‌های مرز لیتوانی ناپدید می‌شوند. 

روزانه شمار زیادی از مهاجران به سمت جنگل‌هایی که در مرز‌های اروپا واقع شده‌اند، حرکت می‌کنند. بسیاری از این افراد از مرز‌ها عبور می‌کنند، اما هزاران نفر بازداشت و اخراج می‌شوند؛ این در حالی است که جسد شماری از مهاجران در این جنگل‌ها کشف شده و شماری نیز ناپدید می‌شوند. 

بیشتر این موارد مرگ‌ومیر و ناپدید شدن‌ها در پی آنچه کارشناسان بازی پینگ‌پنگ بین مرزبانان کشور‌های ورودی اتحادیه اروپا می‌خوانند، رخ می‌دهد. 

مهاجران زمانی که از جنگل‌ها عبور کرده و از یک طرف به طرف دیگر به عقب و جلو رانده می‌شوند ممکن است برای روز‌ها یا هفته‌ها در آنجا حبس شوند؛ این وضعیت در برخی مواقع به قطع دست و پا و مرگ بر اثر هیپوترمی و سرمازدگی منجر می‌شود. 

یک نهاد غیردولتی که به مهاجران خدمات امداد و نجات ارائه می‌کند، گفت که در حال حاضر عملیات جست‌وجو برای یافتن ۶ مهاجر ناپدید شده در جنگل‌های لیتوانی در جریان است.

به گفته این نهاد، آخرین مکان مهاجران ناپدید شده معمولا یا براساس پیام‌هایی که به خانواده‌هایشان ارسال کرده‌اند، یا آخرین اطلاعات دریافتی از GPS در لیتوانی گزارش می‌شود.

براساس گزارش‌ها، تنها این نهاد غیردولتی از ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) تاکنون دست‌کم ۱۲۱ مورد گزارش شده ناپدید شدن مهاجران در جنگل‌های مرزی را ثبت کرده است؛ از این تعداد ۱۰۳ مورد مربوط به ناپدید شدن مهاجران در جنگل‌های لیتوانی بوده است. 

در سمت دیگر مرز، یعنی مرز لهستان وضعیت مشابهی به چشم می‌خورد؛ مهاجران در مرز لهستان نیز با خطر مرگ روبرو هستند.

براساس گزارش‌ها، قانون‌گذاران لهستانی به تازگی به لایحه‌ای رای دادند که استفاده از سلاح برای سرویس‌های امنیتی در مرز این کشور و بلاروس را آسان‌تر می‌کند. این قانون از حمایت عمومی برخوردار بوده، اما منتقدان آن را نقض حقوق بشر می‌دانند. 

لهستان از سال ۲۰۲۱، زمانی که تعداد زیادی از مهاجران تلاش برای عبور از این کشور را آغاز کردند، با آنچه که می‌گوید نوعی جنگ ترکیبی در مرز بوده، دست به گریبان بوده و این کشور را بر آن داشته تا سیاست‌های ضد مهاجرتی بیشتری را وضع کند.

 وضعیت مشابه در مسیر بالکان به اتحادیه اروپ

البته وضعیت در دیگر مبادی ورودی مهاجران به اتحادیه اروپا نیز به همین شکل و مملو از چالش‌هاست. 

بوسنی برای بسیاری از پناهجویان آخرین ایستگاه آن‌ها قبل از تلاش برای عبور به اتحادیه اروپا است؛ سفری خطرناک که تقریبا هر پناهجویی از آن به‌عنوان بازی مرگ یاد کرده است. 

اما این مسیر خطر‌های خاص خود را دارد. تنها در سال ۲۰۲۳، ۹۲ نفر که گمان می‌رود پناهجو بوده‌اند در ۶ منطقه مرزی در امتداد یک بخش از مسیر بالکان (شامل بلغارستان، صربستان و بوسنی) جان خود را از دست دادند.

پناهجویان مقدار غیرقابل تحملی از آسیب را در مسیر بالکان تجربه می‌کنند. بیشتر افرادی که از این مسیر عبور می‌کنند از درگیری در کشور‌های خود فرار می‌کنند.

صرف نظر از کشور مبدا مهاجران، چالش‌هایی که آن‌ها با آن روبرو هستند ثابت است؛ آن‌ها شرایط زندگی سخت، خوابیدن در چادرها، بوته‌ها، جنگل‌ها یا ساختمان‌های متروکه را تحمل می‌کنند.

سیاست‌های ضد مهاجرتی در اروپا

وضعیت وخیم مهاجران تنها مختص کشور‌های نام برده نیست؛ بلکه تقریبا همه کشور‌های اروپایی با اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه در قبال مهاجران، خطر‌های بسیاری را برای این افراد آسیب‌پذیر به‌وجود آورده‌اند.

به‌عنوان نمونه، تحقیقات تازه یک رسانه انگلیسی نشان داد که گارد ساحلی یونان باعث کشته شدن ده‌ها مهاجر در دریای مدیترانه در یک دوره ۳ ساله شده است.

براساس این گزارش، دست‌کم ۹ نفر به‌طور عمدی از سوی نیرو‌های گارد ساحلی یونان به دریا پرتاب شدند. این ۹ نفر از جمله بیش از ۴۰ نفری هستند که گفته می‌شود در نتیجه به عقب راندن اجباری از آب‌های سرزمینی یونان یا پس از رسیدن به جزایر یونان به دریا بازگردانده شدند.

در نمونه‌ای دیگر، فنلاند هم به‌تازگی لایحه‌ای را تصویب کرده که به افسران مرزی اجازه می‌دهد پناهجویان را از مرز‌های خود دور کنند. 

این اقدام در حالی انجام شده که کارشناسان و گروه‌های حقوق بشری هشدار می‌دهند که این لایحه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا از حزب راست افراطی با آلبانی (کشوری در بالکان) برای باز کردن ۲ مرکز پردازش برای پناهجویان دریایی که در مسیر سواحل ایتالیا رهگیری می‌شوند، توافق کردند.

انتظار می‌رود که این مراکز که در شهر‌های شنگین و جادر در شمال آلبانی قرار دارند، تا ۳۶ هزار نفر در سال را در خود جای دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *