خشونت و نژادپرستی پلیس سوئیس؛ آوار مرگ بر سر افراد آسیب‌پذیر

7:45 - 30 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۹۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت و نژادپرستی پلیس سوئیس؛ آوار مرگ بر سر افراد آسیب‌پذیر
انتقادها و اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی به خشونت و نژادپرستی پلیس سوئیس که همواره حوادث مرگ‌باری را رقم می‌زنند، تاکنون نتوانسته مانع در مسیر رشد این بحران‌ها در نهاد مذکور شوند.

خبرگزاری میزان – بررسی عملکرد و اقدام‌های پلیس کشور‌های اروپایی وجوه مشترکی را در میان آن‌ها آشکار می‌کند؛ نژادپرستی، خشونت، حرکت سریع در مسیر نظامی شدن.

ابتلای دیرینه نهاد پلیس در کشور‌های اروپایی به بیماری‌های خشونت و نژادپرستی به‌عنوان میراثی از دوران استعمار، در حالی رخ می‌دهد که پلیس در کشور‌های قاره سبز به شکل فزاینده‌ای در مسیر نظامی شدن پیش می‌رود؛ همین امر نگرانی‌ها را در این باره تشدید می‌کند.

سوئیس، از اصلی‌ترین مدعیان اروپایی حقوق بشر نیز از این بیماری‌های مرگ‌بار البته برای غیرنظامیان رنج می‌برد.

نژادپرستی پلیس سوئیس مانند دیگر همتایان اروپایی خود، بخشی از میراث دوره استعمارگری این کشور است که همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

نژادپرستی و خشونت پلیس سوئیس زیر ذره‌بین سازمان ملل

شدت و گستردگی این موضوع در سوئیس به حدی است که آژانس‌های سازمان ملل تاکنون بار‌ها به سوئیس درباره خشونت و نژادپرستی نهادینه و نظام‌مند در نهاد پلیس این کشور هشدار داده‌اند.

کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل در گزارشی در سال ۲۰۲۲ پس از سفر به سوئیس و بازدید از این کشور، اعلام کردند که افراد آفریقایی‌تبار در سوئیس در میانه تجربه روزانه تبعیض نژادی در جنبه‌های مختلف زندگی خود، قربانی رویکردهای نژادی و کنترل شدید پلیس هستند.

رئیس هیئت کارشناسان سازمان ملل در گزارش مذکور تاکید کرد: پلیس سوئیس سیاه‌پوستان را با نرخ بالایی قربانی رفتار‌های تحقیرآمیز کرده و هدف جرم‌انگاری‌ها و برچسب‌زنی‌های مختلف قرار می‌دهد؛ براساس اطلاعات دریافتی، عملیات پلیس سوئیس درباره سیاه‌پوستان شامل دستگیری‌های وحشیانه، توهین‌های نژادی، رفتار‌های توهین و تحقیرآمیز و تقویت کلیشه‌های نژادی منفی در عرصه عمومی است؛ همه این موارد، نقض حقوق بشر است.

این گزارش همچنین درباره پیگیری نکردن شکایت‌ها از رفتار‌های خشونت‌بار پلیس سوئیس علیه سیاه‌پوستان ابراز نگرانی کرده بود.

کارشناسان کمیته ضد شکنجه سازمان ملل در جولای ۲۰۲۳ (تیر / مرداد) درباره خشونت پلیس سوئیس ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیشتر به این موضوع شدند.

تبرئه افسران پلیس از خشونت‌های مرگ‌بار نژادپرستانه

پلیس سوئیس در موارد متعددی از اتهام‌های مربوط در پرونده‌های شکایت از رفتار‌ها و برخورد‌های خشونت بار نژادپرستانه علیه آفریقایی تبار‌ها تبرئه شده‌اند و این موضوع رویه‌ای است که دسترسی سیاه‌پوستان به عدالت را به‌صورت تاریخی ناممکن می‌کند.

در جدیدترین نمونه،در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد / تیر)، یک دادگاه در سوئیس شش افسر سفیدپوست را از اتهام قتل یک مرد سیاه‌پوست تبرئه کرد.

این حادثه در سال ۲۰۱۸ رخ داد؛ زمانی افسران پلیس سوئد، یک مرد ۳۹ ساله اهل نیجریه‌ را در خیابان بازداشت کردند؛ ضرب‌وشتم این مرد به دست پلیس حمله قلبی و مرگ وی را به دنبال داشت.

این پرونده، پرسش‌هایی را در مورد ساختار نژادپرستانه پلیس سوئیس ایجاد کرد.

منتقدان تاکید دارند که پلیس از سوی دولت سوئیس حمایت می‌شود؛ حتی در جنایت‌های بسیار جدی پلیس به‌ویژه در رابطه با سیاه‌پوستان و مهاجران و پناهجویان، دولت روبروی مردم و در کنار پلیس می‌ایستد.

نژادپرستی نهادینه در پلیس سوئیس

نژادپرستی سیستماتیک اصلی‌ترین ویژگی مورد انتقاد پلیس سوئیس است؛ تاکنون درباره استفاده بیش از حد از زور افسران پلیس سوئیس در قبال سیاه‌پوستان و معافیت آن‌ها از مجازات‌های این چنینی نگرانی‌های جدی ابراز شده است.

پلیس سوئیس از مجازات سلول انفرادی برای اعمال خشونت خود به کرات استفاده می‌کند؛ در عین حال، این مجازات یا مجازات بازداشت موقت در مراکز پر ازدحام سبب افزایش نرخ خودکشی در دوران بازداشت پلیس پیش از محاکمه می‌شود.

خشونت به‌ویژه خشونت نژادپرستانه پلیس سوئیس سالانه در اماکن و مراکز مختلف رخ می‌دهد؛ یکی از مراکز اعمال خشونت نژادپرستانه پلیس سوئیس مراکز پناهجویی و مهاجرت است.

بررسی‌های انجام شده درباره خشونت نژادپرستانه پلیس سوئیس در مراکز پناهجویی و مهاجرتی نشان می‌دهد که اساسا حقوق بشر در برخورد‌ها با مهاجران و پناهجویان رعایت نمی‌شود؛ ضمن اینکه برخورد‌های خشونت‌بار و تحقیرآمیز از سوی سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری مصداق شکنجه تعریف شده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *