مردم غزه در محاصره بحران‌ها؛ از دستور‌های تخلیه اجباری تا گسترش بیماری

14:07 - 03 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۹۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مردم غزه در محاصره بحران‌ها؛ از دستور‌های تخلیه اجباری تا گسترش بیماری
کارشناسان می‌گویند که دستور‌های تخلیه اجباری رژیم صهیونیستی ۹۰ درصد مردم نوار غزه را آواره و سلامت آن‌ها را در خطر قرار داده است.

خبرگزاری میزان - یونس تیراوی، خبرنگار فلسطینی، در افشاگری نگران‌کننده پست‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت که شامل فیلم‌هایی بود که از سوی یک نظامی صهیونیست در غزه ضبط شده بود؛ انتشار این فیلم‌ها نگرانی‌هایی را در مورد ارتکاب جنایت‌های جنگی در این باریکه ایجاد کرده است. 

این فیلم‌ها خشم را برانگیخته و اقدام‌های خشونت‌آمیز و تخریبی را نشان می‌دهد که از سوی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی و اموال آن‌ها انجام شده است. 

این ویدیو‌ها که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، شامل فیلم‌هایی از نظامیان صهیونیست است که فلسطینی‌ها را در غزه بازاشت و یک مسجد را تخریب می‌کنند.

ویدیو‌های دیگر صحنه‌های هولناکی از اجساد فلسطینی‌هایی را نشان می‌دهد که در خیابان‌ها رها شده‌اند تا از بین بروند.

یکی از ویدیو‌های تکان‌دهنده نشان می‌دهد که نظامیان رژیم صهیونیستی با بولدوزر‌ها قبر‌های فلسطینی‌ها را در نقض آشکار حرمت مردگان، نقش قبر می‌کنند.

در فیلم‌های دیگر، خنده و شادی نظامیان صهیونیست در حالی که خانه‌های ساکنان غزه را منفجر می‌کنند، شنیده می‌شود. 

آوارگی اجباری فلسطینی‌ها در پی دستورهای تخلیه اجباری

سازمان ملل گزارش کرده که بیش از یک میلیون نفر در جنوب و مرکز غزه ممکن است جیره کمک‌های غذایی بشردوستانه را برای ماه آگوست (شهریور) دریافت نکنند.

یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه در اراضی فلسطین می‌گوید، دستور‌های پی‌درپی رژیم صهیونیستی برای تخلیه غزه باعث آواره شدن ۹۰ درصد از ۲.۱ میلیون ساکن این باریکه از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) شده است.

مُهند هادی، مسئول ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه در سرزمین فلسطین گفت: در غزه، دستورات اسراییل برای تخلیه غیرنظامیان به جای محافظت از آن‌ها، آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

هادی گفت: آن‌ها خانواده‌ها را مجبور می‌کنند دوباره زیر آتش و با اندک وسایلی که می‌توانند با خود حمل کنند، به منطقه‌ای که همیشه در حال کوچک شدن بوده و شلوغ و ناامن است، فرار کنند. 

او همچنین گفت که مردم غزه از مراقبت‌های پزشکی، سرپناه، آب و تجهیزات بشردوستانه محروم هستند؛ آن‌ها از یک مکان ویران‌شده به مکان دیگر می‌روند و هیچ پایانی برای این وضعیت دیده نمی‌شود. 

هادی در بیانیه‌ای گفت: قوانین بین‌المللی بشردوستانه مستلزم حمایت از غیرنظامیان است؛ راه پیش رو به همان اندازه که فوری بوده، روشن است؛ از غیرنظامیان محافظت و دسترسی بشردوستانه را تسهیل کنید. 

به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، دستور‌های تخلیه همچنین تهدیدی برای پرسنل سازمان ملل است که در غزه کار می‌کنند و این موضوع بر تاسیسات بشردوستانه تاثیر می‌گذارد.

دوجاریک به‌عنوان مثال به این موضوع اشاره کرد که برنامه جهانی غذا سازمان ملل دسترسی به انبار خود در مرکز دیرالبلح را به دلیل دستور تخلیه از سوی رژیم صهیونیستی از دست داده است.

به گفته شهرداری دیرالبلح، آخرین دستور تخلیه از این شهر بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در کمتر از ۲ روز از منطقه بیرون رانده است. 

شهرداری دیرالبلح گفت: حمله مجدد ارتش اسرائیل به این منطقه همچنین ۲۰ پناهگاه را از کار انداخته است. 

گزارش تایمز از فلج اطفال در غزه

روزنامه تایمز در گزارشی با عنوان «پزشکان غزه با نبرد جدیدی روبرو می‌شوند: جنگ علیه فلج اطفال»، نوشت که فلج اطفال برای نخستین‌بار در ۲۵ سال گذشته در غزه یافت شده و در همان شرایطی که مردم در حال مرگ هستند، در حال گسترش است. 

مقام‌های بهداشتی می‌گویند که نخستین مورد در یک کودک ۱۰ ماهه واکسینه نشده در دیرالبلح تایید شد.

سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته اعلام کرده بود که این ویروس در ابتدا در فاضلاب نوار غزه شناسایی شده است.

براساس گزارش‌ها، اکنون ایمنی پزشکی هزاران کودک در غزه به تحویل ایمن واکسن به منطقه بستگی دارد. 

براساس گزارش‌ها، از ۳۶ بیمارستان غزه، امروز تنها ۱۶ بیمارستان به‌طور جزئی فعال هستند؛ همچنین از ۱۰۷ مرکز مراقبت‌های بهداشتی اولیه، کمتر از نیمی هنوز در حال فعالیت هستند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *