نروژ؛ جدیدترین دروازه ورود سونامی سفید به اروپا

13:41 - 04 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۰۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نروژ؛ جدیدترین دروازه ورود سونامی سفید به اروپا
مصرف بالای کوکائین به‌ویژه در میان جوانان نروژی، این کشور را در میانه ضعف‌های آشکار در کنترل مرز‌ها به دروازه سونامی سفید اروپا تبدیل کرده است.

خبرگزاری میزان – تشدید بحران خرید، فروش و مصرف کوکائین در اروپا که سبب شده قاره سبز به اصلی‌ترین بازار این ماده مخدر در جهان تبدیل شود، سونامی سفیدی را در کشور‌های مختلف اروپا به راه انداخته است.

در حال حاضر، دروازه ورود این سونامی سفید که از آمریکای جنوبی به سمت اروپا به راه افتاده، نروژ یکی از کشور‌های نوردیک است.

به گزارش گاردین، هر هفته هزاران کانتینر وارد بندر اسلو می‌شوند که عمده آن‌ها به‌اصطلاح حامل موز محصول اکوادور و کاستاریکا هستند؛ این نقطه، همان نقطه ورود سونامی سفید به نروژ و متعاقب آن دیگر کشور‌های اروپایی است.

در حالی که مبارزه قاچاق کوکائین در محموله‌های موز باید افزایش یابد، گمرک نروژ از کمبود نیرو، تجهیزات نظارتی و کنترل و بودجه رنج می‌برد.

با تشدید کنترل‌های مرزی در اتحادیه اروپا، آسیب‌پذیری نروژ به‌عنوان یک کشور خارج از اتحادیه اروپا در برابر محموله‌های حامل سونامی سفید افزایش یافته است.

در مارس گذشته (اسفند ۱۴۰۱)، حدود ۸۰۰ کیلوگرم کوکائین از یک انبار موز در حومه اسلو کشف و ضبط شد که چندین برابر رکورد قبلی از نظر اندازه کشفیات بود؛ چند هفته بعد، ۹۰۰ کیلوگرم دیگر در همان مکان پیدا شد؛ سپس در ماه جولای (تیر ۱۴۰۲)، ۶۰۰ کیلوگرم دیگر کشف شد؛ در مجموع بیش از ۲ تن کوکائین در این انبار کشف و ضبط شد.

پلیس نروژ بر این باور است که بنادر به‌صورت مرتب از سوی باند‌های قاچاق مواد مخدر کنترل می‌شوند.

مدیر کل گمرک نروژ نیز در این باره اظهار کرد: قاچاقچیان کوکائین از ترافیک کشتی‌های قانونی و کالا‌های قانونی برای نقل‌وانتقال مواد مخدر سوءاستفاده می‌کنند؛ ما از خطر تبدیل نروژ به دروازه‌ای برای ورود کوکائین از آمریکای جنوبی به اروپا آگاه هستیم، زیرا اتحادیه اروپا در زمینه اقدام‌های کنترلی برای مقابله با تهدید مشابه قوی‌تر شده است.

به گفته وی، یکی از اصلی‌ترین مشکلات در مبارزه با قاچاق مواد مخدر به نروژ این است که قاچاقچیان به‌طور مداوم شیوه کار خود را تغییر می‌دهند.

شهردار اسلو، پایتخت نروژ، نیز هشدار داد که این شهر در حال تبدیل شدن به یک بندر ترجیحی در اروپا برای باند‌های جنایت‌کار است.

وی با تاکید بر اینکه قاچاق مواد مخدر در نروژ و به‌صورت خاص در اسلو به سرعت در حال افزایش است، گفت: چالش این است که ما نیرو‌های کمی داریم، حداقل منابع را در اختیار داریم و تجهیزات کافی نداریم؛ این در حالی است که تعداد کانتینر‌ها و پتانسیل قاچاق در مقایسه با آنچه ما می‌توانیم کشف کنیم، بسیار زیاد است.

یکی از مقام‌های گمرک نروژ هم با اشاره به سوءاستفاده باند‌های قاچاق مواد مخدر از مرز زمینی ضعیف بین سوئد و نروژ برای جابجایی مواد مخدر با استفاده از اسکوتر‌ها و سورتمه، گفت: ما امکانات لازم را برای مقابله با آن‌ها نداریم.

جرایم فرامرزی به‌طور فزاینده‌ای به موضوعی جدی در سراسر کشور‌های شمال اروپا تبدیل شده است؛ وزیران دادگستری دانمارک و سوئد هفته گذشته ابتکار مشترکی را برای جلوگیری از استخدام کودکان سوئدی از سوی باند‌های دانمارکی اعلام کردند و پلیس نروژ به‌تازگی اعلام کرد که باند‌های سوئدی در تمام ۱۲ منطقه پلیس نروژ فعالیت می‌کنند.

مرز نروژ با سوئد منبع نگرانی فزاینده‌ای برای مقام‌های گمرک نروژ است؛ جوانان نروژی رتبه سوم مصرف کوکائین را در میان همتایان اروپایی خود دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *