بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های انگلیس در صف احکام زندان

8:42 - 04 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۹۱۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های انگلیس در صف احکام زندان
گزارش‌ها نشان می‌دهد که نظام کیفری انگلیس علیه دست‌کم ۲۰۰ نفر از حاضران در ناآرامی‌های خشونت بار با بهانه اعتراض به سیاست‌های مهاجرتی دولت این کشور حکم صادر کرده و بیشتر این افراد به زندان محکوم شده‌اند.

خبرگزاری میزان - انگلیس در ماه گذشته (مرداد ۱۴۰۳) شاهد ناآرامی‌های گسترده و خشونت بی‌سابقه ناشی از درگیری با افسران پلیس بود. 

حال، ده‌ها نفر از شهروندان انگلیس در پی ناآرامی‌های ماه گذشته در دادگاه حاضر می‌شوند؛ رسانه‌های انگلیسی گزارش کردند که خشونت در پی این ناآرامی‌ها در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. 

نظام کیفری انگلیس و سرکوب معترضان؛ از جریمه نقدی تا ۱۰ سال زندان

 

شرکت‌کنندگان در ناآرامی‌ها به چه متهم شده‌اند؟

رسانه‌های انگلیسی با استفاده از اطلاعات پلیس و دادگاه، داده‌های ۴۷۰ نفر را در انگلیس جمع‌آوری کردند که در ارتباط با این ناآرامی‌ها بازداشت شده‌اند؛ برخی از این افراد با اتهام‌های متعدد روبرو هستند. 

از ۶۵۲ اتهام تجزیه‌وتحلیل شده، «اختلال خشونت‌آمیز» با ۳۱۰ مورد شایع‌ترین اتهام بازداشت‌شدگان بود؛ ۵۱ مورد آزارواذیت و همچنین ۴۲ مورد حمله به کارکنان اورژانس نیز جزو اتهام‌های مطرح شده بود. 

کایران آشر ۳۲ ساله، اهل شهر ساندرلند نخستین بزرگسالی در انگلیس است که به شورش، جدی‌ترین تخلف نظم عمومی متهم شد؛ این اتهام می‌تواند به تا حداکثر ۱۰ سال زندانی شدن افراد منجر شود.

نظام کیفری انگلیس و سرکوب معترضان؛ از جریمه نقدی تا ۱۰ سال زندان

با وجود این، نخستین فردی که متهم به ناآرامی شد، یک پسر ۱۵ ساله بود؛ براساس گزارش‌ها، دست‌کم ۴۹ نفر زیر ۱۸ سال در ارتباط با ناآرامی‌ها از سوی نظام کیفری انگلیس متهم شده‌اند؛ میانگین سنی متهمان ۳۲ سال است؛ جوان‌ترین متهم ۱۱ ساله و مسن‌ترین مظنون ۸۱ ساله بود.

همچنین از ۴۷۰ نفر متهم، دست‌کم ۴۳۱ نفر مرد هستند؛ اتهام‌های وارد شده مربوط به حوادث در ۳۹ شهر در سراسر انگلیس است. 

متهمان چه احکامی دریافت کرده‌اند؟ 

تاکنون دست‌کم علیه ۲۰۰ نفر حکم صادر شده و بیشتر محکومان به زندان منتقل شده‌اند؛ برخی از افراد چندین حکم دریافت کردند.

میانگین مدت زمان حبس برای کسانی که به زندان محکوم شده‌اند، ۲ سال است. 

نظام کیفری انگلیس و سرکوب معترضان؛ از جریمه نقدی تا ۱۰ سال زندان

 

با وجود این، برخی از موارد شامل دستور‌های اجتماعی، جریمه نقدی یا فرستادن افراد زیر سن قانونی به زندان‌های کودکان و نوجوانان بوده است.

خشونت پلیس انگلیس 

خشونت افسران پلیس انگلیس نیز یکی از موضوع‌هایی بود که کارشناسان در طول دوره چند روزه ناآرامی‌ها درباره آن هشدار داده بودند.

در همین حال، انتقاد‌ها به مقابله و مواجهه دولت و پلیس انگلیس با ناآرامی‌ها و خشونت‌های گسترده سراسری افزایش یافته است.

نظام کیفری انگلیس و سرکوب معترضان؛ از جریمه نقدی تا ۱۰ سال زندان

در پی ناآرامی‌های یادشده، تصاویری در رسانه‌های اجتماعی از خشونت پلیس انگلیس منتشر شده بود که نشان می‌داد افسران پلیس انگلیس به خشونت متوسل شده و شرکت‌کنندگان در ناآرامی‌ها را بازداشت می‌کنند. 

همچنین تصاویری منتشر شده بود که نشان می‌داد افسران پلیس به زور وارد خانه‌ها شده و معترضان را بازداشت می‌کنند؛ انتشار این تصاویر موجی از واکنش‌ها را در پی داشته است.

بحران زندان‌های انگلیس

نظام کیفری انگلیس در حالی احکام حبس را برای شرکت‌کنندگان در ناآرامی‌ها صادر می‌کند که سیستم زندان‌های این کشور از قبل با بحران روبرو بوده است.

حال، به دلیل نبود ظرفیت کافی در زندان‌های انگلیس، دولت این کشور از اقدامی اضطراری برای زندانی کردن محکومان در بازداشتگاه‌های پلیس استفاده خواهد کرد؛ حبس محکومان در این بازداشتگاه‌ها تا زمانی ادامه خواهد داشت که دولت بتواند در زندان‌های شلوغ خود جایی برای این افراد پیدا کند. 

دولت کی‌یِر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس به‌تازگی اعلام کرد که بازداشت بیش از هزار و ۱۰۰ نفر در پی اعتراض‌ها، بحران ظرفیت زندان‌ها در این کشور را وخیم‌تر کرده است؛ این بحران در حال حاضر بحث‌ها را درباره آزادی زودهنگام شماری از زندانیان را برانگیخته است. 

نظام کیفری انگلیس و سرکوب معترضان؛ از جریمه نقدی تا ۱۰ سال زندان

زندان‌های شلوغ انگلیس استارمر را که ماه گذشته به قدرت رسید، با بحرانی زودهنگام مواجه کرده و دولت او را با انتخاب‌های ناخوشایند و پرهزینه روبرو کرده است.

انگلیس بالاترین میزان حبس در اروپای غربی را دارد و شمار زندانیان از زمان همه‌گیری کرونا به‌شدت افزایش یافته است.

براساس برنامه‌هایی که ماه گذشته از سوی استارمر اعلام شد، بیشتر زندانیان پس از گذراندن ۴۰ درصد از دوران محکومیت خود در پشت میله‌های زندان، واجد شرایط آزادی خواهند شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *