هراس آمریکایی‌ها از خشن‌ترین روز سال؛ جشن استقلال همچنان مرگ‌بار

8:26 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۲۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هراس آمریکایی‌ها از خشن‌ترین روز سال؛ جشن استقلال همچنان مرگ‌بار
از سال ۲۰۲۱ تاکنون مردم آمریکا در جشن‌های روز استقلال شاهد وقوع ۸۰ تیراندازی جمعی بوده‌اند که برخی از آن‌ها کشتار‌های جمعی را رقم زدند.

خبرگزاری میزان – تعطیلات مراسم چهارم جولای (چهاردهم تیر) در آمریکا در سال‌های اخیر یکی از نقاط اوج تیراندازی‌های جمعی در این کشور بوده است؛ در تعطیلات آخر هفته چهارم جولای سال‌های اخیر، شهر‌های بزرگ سراسر آمریکا ده‌ها حادثه تیراندازی و قتل را ثبت کردند.

یک استاد کالج عدالت جنایی در آمریکا بر این باور است که چهارم جولای در آمریکا همیشه خونین است؛ هوای گرم‌تر، فعالیت‌های اجتماعی بیشتر در فضای باز و مهمانی‌هایی با مواد مخدر و الکل همه عواملی هستند که در خشونت چهارم جولای نقش دارند.

وی معتقد است این جنایت‌ها رخ می‌دهند، زیرا ترس اندکی از سیستم قضایی به موازات تعداد زیاد اسلحه در خیابان‌ها وجود دارد.

در عین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهند که جشن استقلال آمریکا در سال جاری به بیم و هراس عمومی از خشونت‌های مسلحانه گسترده منجر شده است.

هراس عمومی از خشن‌ترین روز سال؛ جشن استقلال آمریکا همچنان مرگ‌بار است

در عین حال، براساس جدیدترین گزارش‌ها، تعداد کشتار‌ها و تیراندازی‌های جمعی روز استقلال آمریکا در چهارم جولای (۱۴ تیر) در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و همین امر نگرانی‌ها را برای برگزاری مراسم این روز در سال ۲۰۲۴ بیشتر کرده است.

از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۸۰ تیراندازی جمعی در جریان تعطیلات مربوط به جشن استقلال آمریکا رخ داده است.

براساس گزارش آسوشیتدپرس و یواس‌اِی‌تودی، از سال ۲۰۰۶ تاکنون پنج کشتار جمعی در جشن‌های چهارم جولای آمریکا رخ داد.

این آمار از سوی وب‌سایت تخصصی گان ویلونس آرشیو، رصدکننده تیراندازی‌های جمعی در آمریکا تایید شده است؛ این آمار نشان داد که از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۵۸ تیراندازی جمعی در جشن‌های چهارم جولای رخ داده است.

 

هراس عمومی از خشن‌ترین روز سال؛ جشن استقلال آمریکا همچنان مرگ‌بار است

استاد جرم‌شناسی دانشگاه نورث ایسترن آمریکا با انجام مطالعه‌ای دریافت که چهارم جولای هر سال در آمریکا به‌عنوان خشن‌ترین روز سال رتبه‌بندی می‌شود؛ براساس این مطالعه تیراندازی‌های جمعی در ۴ جولای طی سه سال گذشته افزایش یافته است.

از نظر این استاد جرم‌شناسی آمریکایی خشونت‌های مرگ‌بار چهارم جولای دو دلیل اصلی دارند؛ افزایش دما که به رشد میزان جرم و جنایت‌های خشونت‌آمیز منجر می‌شود؛ از ۱۰ روز خشونت‌بار سال در آمریکا، ۹ روز در گرمای تابستان قرار دارند؛ استثنای این رویه روز اول ژانویه است.

وی در ادامه گفت: برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌های بزرگ به مناسبت روز استقلال که به دلیل مصرف الکل، مواد مخدر و دیگر محرک‌ها هر بحث و اختلاف نظری را به جدال مسلحانه تبدیل می‌کنند.

به گفته این استاد دانشگاه آمریکایی، روز پنجم جولای در سال‌های اخیر همواره به‌عنوان دومین روز خشونت‌بار در این کشور معرفی و ثبت شده است؛ چراکه برخی از جشن‌ها تا صبح روز پنجم جولای ادامه دارند.

 

هراس عمومی از خشن‌ترین روز سال؛ جشن استقلال آمریکا همچنان مرگ‌بار است

مارک برایانت، مدیر اجرایی گان ویلونس آرشیو، گفت که در سه سال گذشته بین ۱ تا ۷ جولای (۱۱ تا ۱۷ تیر) ۸۰ تیراندازی جمعی رخ داده است؛ ۲۵ تیراندازی جمعی در هفته نخست جولای سال ۲۰۲۱، ۲۷ مورد در آن هفته نخست جولای سال ۲۰۲۲ و ۲۸ مورد در هفته نخست جولای سال ۲۰۲۳ رخ دادند.

کارشناسان آمریکایی با تاکید بر اینکه خشونت مسلحانه در این کشور یک بحران بهداشت عمومی است، به مردم هشدار دادند که در روز‌های جشن استقلال محتاطانه‌تر رفتار کرده و هر مورد مشکوک را به پلیس گزارش بدهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *