آمریکا و پاناما توافق کردند؛ اتحاد برای اخراج مهاجران

10:19 - 13 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۴۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا و پاناما توافق کردند؛ اتحاد برای اخراج مهاجران
آمریکا طی سال‌های گذشته همواره سیاست‌هایی را برای دور کردن مهاجران از مرزهای خود اتخاذ کرده و به همین دلیل همکاری خود را در این زمینه با کشورهای منطقه افزایش داده است.

خبرگزاری میزان - آمریکا و پاناما توافقی را امضا کردند که به مقام‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا به دولت پاناما برای اخراج مهاجرانی که از منطقه «دارین» عبور می‌کنند، کمک کند. 
این منطقه تبدیل به یک نقطه ترانزیت مورد استفاده برای کسانی شده که به مرز جنوبی آمریکا سفر می‌کنند.

براساس این توافق مشترک، مقام‌های مهاجرت آمریکا به مقام‌های پاناما کمک خواهند کرد تا مهاجران بیشتری را که به سمت شمال، یعنی آمریکا حرکت می‌کنند، اخراج کنند.

پاناما در سال‌های اخیر تعداد بی‌سابقه‌ای از گذر‌ها را در امتداد جنگل صعب‌العبور دارین گزارش کرده است. براساس امارها، تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از نیم میلیون گذر از این منطقه به سمت آمریکا انجام شده است.

وزارت امنیت داخلی آمریکا مقام‌هایی را که تجربه بررسی درخواست‌های پناهندگی و اخراج مهاجران را دارند به پاناما اعزام خواهد کرد تا بتوانند به همتایان پانامایی خود در محل کمک کنند. 

آمریکا همچنین با استفاده از بودجه وزارت خارجه به پاناما کمک خواهد کرد تا زیرساخت‌های اخراج خود را ایجاد کند.

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا که به‌تازگی در مراسم تحلیف خوزه رائول مولینو، رئیس‌جمهور پاناما شرکت کرده بود، گفت که این توافق بخشی از پاسخ منطقه‌ای به مهاجرت است. 

مایورکاس در بیانیه‌ای گفت: از آن‌جایی که آمریکا به حفظ امنیت مرز‌ها و حذف افراد بدون مبنای قانونی برای ماندن ادامه می‌دهد، ما از مشارکت خود با پاناما برای مدیریت سطوح تاریخی مهاجرت در نیمکره غربی خرسند هستیم.

مولینو متعهد شده است که موضعی سخت در برابر ورود مهاجران به پاناما اتخاذ کند و متعهد به بستن راه مهاجران در منطقه دارین شده است. پاناما همچنین امدادگران بین‌المللی را به تسهیل مهاجرت متهم کرده است.

مذاکره میان ۲ کشور برای ماه‌ها ادامه داشت. سی‌بی‌اس نیوز اولین بار در ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۲) از برنامه‌های دولت بایدن برای اعزام مقام‌های مهاجرت آمریکا به پاناما خبر داده بود.

این توافق تاکید می‌کند که آمریکا تا چه اندازه به کشور‌های دیگر برای کاهش عبور مهاجران در امتداد مرز جنوبی خود متکی شده است.

مکزیک طی چند ماه گذشته عملیات تهاجمی را برای جلوگیری از رسیدن مهاجران به شمال مکزیک انجام داده‌اند.

همچنین اکوادور به‌تازگی شرایط سخت‌تر ویزا را برای مهاجران وضع کرده است. 

این اقدام تازه‌ترین اقدام دولت بایدن برای جلوگیری از عبور مهاجران از مرز‌های جنوبی آمریکا است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا محدودیت‌های جدیدی وضع کرده که بیشتر مهاجرانی را که بدون مجوز از مرز جنوبی آمریکا عبور می‌کنند، از درخواست پناهندگی در این کشور منع می‌کند.

کاخ سفید محدودیت‌های جدید را اعلام کرد و گفت که آمریکا باید امنیت مرز‌های خود را حفظ کند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام‌ها زمانی عملی خواهند شد که سطوح بالای برخورد در مرز جنوبی از توانایی ما برای ارائه پیامد‌های به موقع فراتر رود؛ همان‌طور که امروز چنین است. این محدودیت‌ها وضعیت را برای افسران مهاجرت آسان‌تر می‌کنند.

این محدودیت‌ها زمانی که میانگین عبور‌های بدون مجوز از ۲ هزار و ۵۰۰ مورد فراتر برود اعمال می‌شوند؛ پس از آن مهاجران دیگر نمی‌توانند درخواست پناهندگی کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *