انتقاد‌های حقوق بشری به نخستین مناظره ترامپ و بایدن

12:22 - 09 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۷۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انتقاد‌های حقوق بشری به نخستین مناظره ترامپ و بایدن
نخستین مناظره ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا میان بایدن و ترامپ شاهد تنوع اظهارهای ضد حقوق بشری، از توهین به فلسطینی‌ها تا نادیده گرفتن وضعیت افغانستان، بود.

خبرگزاری میزان - کارشناسان پس از پایان مناظره نخست میان جو بایدن و دونالد ترامپ، از نادیده گرفتن اصول حقوق بشری در زمینه‌های مختلف در این مناظره انتقاد کردند. 

توهین نژادپرستانه به فلسطینی‌ها

فعالان حقوق بشر به مناظره دور نخست میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور واکنش نشان دادند.

آن‌ها اشاره‌های دونالد ترامپ به فلسطینی‌ها و مهاجران را که گفته بود مشاغل سیاه‌پوستان آمریکایی را گرفته‌اند، محکوم و این اظهار‌ها را نژادپرستانه و توهین‌آمیز خواندند. 

ترامپ در این مناظره گفته بود که بایدن «شبیه یک فلسطینی شده است»؛ مدافعان حقوق بشر می‌گویند که این توهین محسوب می‌شود.

ترامپ گفته بود: در واقع، اسرائیل است که می‌خواهد به کار خود ادامه دهد و شما باید آن‌ها را رها کنید و بگذارید کار را تمام کنند. او (بایدن) نمی‌خواهد این کار را انجام دهد؛ او شبیه یک فلسطینی شده است، اما آن‌ها او را دوست ندارند، زیرا او یک فلسطینی بسیار بد است. 

شورای حمایت از روابط اسلامی-آمریکایی گفت که بایدن اشتباه کرده که ادعا می‌کند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواهان پایان جنگ است. این شورا همچنین گفت که اظهار‌های ترامپ در این مناظره درباره فلسطینی‌ها توهین نژادپرستانه تلقی می‌شود.

در همین حال، پل اوبراین، مدیر اجرایی عفو بین‌الملل آمریکا به رویترز گفت: القای این موضوع که فلسطینی بودن به نوعی بد است بوی نژادپرستی و نفرت ضد عرب می‌دهد. 

موضوع خروج نظامی از افغانستان

حدود ۸ دقیقه از ۹۰ دقیقه رویارویی دونالد ترامپ و جو بایدن، به موضوع خروج آشفته نظامی آمریکا از افغانستان اختصاص یافت. ترامپ از بایدن به دلیل مدیریت او در زمینه خروج از افغانستان شدیدا انتقاد کرد. در ادامه بایدن نیز برای دفاع از عملکرد خود به ترامپ تاخت.

اما به گفته کارشناسان حقوق بشری قابل توجه است که هیچ یک از نامزد‌های ریاست‌جمهوری به وضعیت در افغانستان یا سرنوشت مردم این کشور اشاره نکردند.

تعجب‌آور نیست که انتقاد ترامپ منحصرا بر از دست دادن جان و اعتبار آمریکایی‌ها متمرکز بود، و نه جان مردم افغانستان.

موضوع مهاجران

با توجه به این‌که مهاجرت در نخستین مناظره ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در کانون توجه قرار داشت، گلوبال رفیوجی، بزرگترین سازمان غیردولتی آمریکا که منحصرا به خدمت‌رسانی به پناهندگان، پناهجویان و سایر مهاجران اختصاص دارد، توصیه‌های خود را برای گفت‌وگوی متفکرانه و سازنده به اشتراک گذاشت.

کرش اومارا ویگناراجه، رئیس و مدیرعامل این سازمان، گفت: از آنجایی که مهاجرت در خط مقدم قرار می‌گیرد، نامزد‌ها باید با شفقت و عقل سلیم به این موضوع بپردازند که هم براساس حقوق بشر و هم براساس راه حل‌های سیاسی عملی است.

ویگناراجه اضافه کرد: رویکرد کشور ما به مهاجرت منعکس‌کننده ارزش‌های ماست و ضروری است که مقام‌های ما در گفتمانی شرکت کنند که به کرامت و انسانیت همه مردم احترام بگذارد.

این در حالی است که هر ۲ نامزد در دوران ریاست‌جمهوری خود همواره سیاست‌های علیه مهاجران را تشدید کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی محدودیت‌های جدیدی وضع کرده که بیشتر مهاجرانی را که بدون مجوز از مرز جنوبی آمریکا عبور می‌کنند، از درخواست پناهندگی در این کشور منع می‌کند. 

گروه‌های مهاجرت و حقوق بشری به سرعت این محدودیت‌ها را محکوم کرده و آن را ممنوعیت پناهندگی مشابه سیاست‌های ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری او، خواندند.

ترامپ در سال ۲۰۱۷ از موقعیت خود برای اعمال محدودیت علیه مسلمانان استفاده کرده بود؛ او شهروندان چندین کشور مسلمان را از ورود به آمریکا منع کرده بود. 

ترامپ همچنین طرحی برای دیوارکشی مرز جنوبی را کلید زده و این طرح تا حدی هم پیش رفته بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *