نقض حقوق بومیان در آمریکا؛ تداوم تبعیض و نژادپرستی

7:30 - 13 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۷۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض حقوق بومیان در آمریکا؛ تداوم تبعیض و نژادپرستی
مردم بومی آمریکا همچنان با اشکال مختلفی از نقض حقوق بشر مواجه هستند و این در حالی است که آن‌ها جمعیت بسیار کوچکی دارند.

خبرگزاری میزان - بومیان آمریکا طی قرن‌های گذشته همواره نقض حقوق بشر، تبعیض و بی‌عدالتی را تجربه کرده‌اند.

براساس گزارشی ۱۲۶ صفحه‌ای که به‌تازگی منتشر شده، مشخص شد که اداره پلیس فونیکس علیه بومیان آمریکا، سیاه‌پوستان و لاتین‌تبار‌ها تبعیض قائل می‌شود، افراد بی‌خانمان را به‌طور غیرقانونی بازداشت می‌کند و از زور بیش از حد، از جمله نیروی مرگ‌بار غیرقابل توجیه استفاده می‌کند.

براساس اطلاعات اداره سرشماری آمریکا، جمعیت سرخ‌پوستان آمریکایی/بومی آلاسکا (AI/AN) فینیکس، کمی بیش از ۳۹ هزار نفر است.

در این گزارش آمده است که پلیس فینیکس از نیروی بیش از حد، از جمله نیروی مرگ‌بار غیرقابل توجیه و انواع دیگر زور استفاده می‌کند.

براساس این گزارش، اعضای جامعه بومی با موارد بیشتری از متوقف شدن از سوی افسران پلیس آمریکا مواجه شده‌اند. 

بومیان آمریکایی در فینیکس ۴۴ برابر بیشتر از سفیدپوستان به اتهام جرایم مربوط به داشتن یا مصرف مشروبات الکلی متوقف یا بازداشت شده‌اند. این میزان برای سیاه‌پوستان ۵ برابر بیشتر از سفیدپوستان بود.

بومیان آمریکایی در فینیکس ۲۶ برابر بیشتر از سفیدپوستان به دلیل ماندن در ایستگاه اتوبوس برای بیش از یک ساعت با تذکر افسران پلیس و یا بازداشت مواجه می‌شوند. این در حالی است که بومیان آمریکا تنها حدود ۷ درصد از جمعیت بی‌خانمان محلی را تشکیل می‌دهند در حالی که سفیدپوستان ۶۸ درصد را تشکیل می‌دهند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که افسران پلیس ۱۴.۵ درصد بیشتر احتمال دارد که بومیان را برای جرایم مربوط به تجاوز به قانون جریمه کنند؛ در حالی که افسران در مقابل افراد سفیدپوستی که به دلیل همان تخلف متوقف شده بودند، به تذکر بسنده کرده است.

تبعیض ساختاری علیه بومیان آمریکا

لوئیس اوریتا، کارشناس مطالعات فرهنگی در آموزش و پرورش در دانشگاه تگزاس، گفت: مسائلی که امروزه بومیان آمریکا با آن روبرو هستند، نتیجه بیش از ۵۰۰ سال استعمار است.

بومیان آمریکا نسل‌کشی، آوارگی، گوشه‌نشینی، حذف و سرکوب مداوم و آسیب‌های بین نسلی را تجربه کرده‌اند. این شرایط از طریق لشکرکشی‌های نظامی، بیماری‌ها، معاهدات شکسته‌شده و قوانین از سوی دولت آمریکا برای سلب حق رای و تبعیض علیه مردم بومی انجام شد.

نتیجه ۵ قرن تاریخ ظالمانه علیه بومیان به وضوح در جامعه امروزی آمریکا از طریق فقر شدید و نرخ‌های بیش از حد ترک تحصیل در میان آن‌ها دیده می‌شود.

اوریتا گفت: جوانان بومی آمریکا کمترین میزان اتمام دوره دبیرستان را در بین هر گروه دیگری در آمریکا دارند. نرخ خودکشی برای جوانان بومی نیز بیشتر از جمعیت غیربومی است.

بومیان آمریکا در بیشتر شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی به‌طور مداوم در رتبه‌های پایین‌تر از همه گروه‌های دیگر در آمریکا قرار دارند.

زنان و کودکان بومی آمریکا با انبوهی از جنایت‌های خشونت‌آمیز و نفرت‌انگیز از جمله قتل، تجاوز جنسی و قاچاق انسان مواجه هستند. اغلب این جنایت‌ها به دلیل حضور نیافتن پلیس در مناطق سکونت بومیان یا به دلیل اقدام نکردن مقام‌های محلی حل نشده یا بدون مجازات عاملین باقی می‌ماند.

فراتر از مسئله جدی جرم و جنایت، مردم بومی با تبعیض‌هایی مواجه هستند که قرن‌ها همراه آن‌ها بوده؛ از جمله تبعیض در تیم‌های ورزشی آمریکا.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *