تاثیر استراتژی سلاح‌سازی گرسنگی رژیم صهیونیستی بر صنعت کشاورزی غزه

16:26 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۳۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تاثیر استراتژی سلاح‌سازی گرسنگی رژیم صهیونیستی بر صنعت کشاورزی غزه
رژیم صهیونیستی درپی آغاز جنگ علیه غزه در اکتبر سال گذشته کارزار تحمیل گرسنگی و استفاده از این موضوع به‌عنوان ابزار جنگی را تشدید کرد.

خبرگزاری میزان – استفاده رژیم صهیونیستی از ابزار گرسنگی به‌عنوان یک سلاح جنگی علیه ساکنان غزه در جنگ ۹ ماهه جاری، با ابزار‌های مختلفی دنبال شد و به شیوع سوءتغذیه در این باریکه تحت محاصره منجر شد.

به گزارش الجزیره، در حالی که مزارع غزه معمولا در آغاز تابستان مملو از محصولات در حال رسیدن و میوه‌هایی با رنگ‌ها، عطر‌ها و اندازه‌های بزرگ بودند، در آغاز تابستان امسال در حالی که جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بیش از ۹ ماه به طول انجامیده، محصول فراوان جای خود را به ویرانی و بحران انسانی وخیم داده است.

براساس یکی از گزارش‌های سازمان ملل، ۹۶ درصد از جمعیت غزه از امنیت غذایی برخوردار نیستند و از هر پنج فلسطینی یک نفر یا حدود ۴۹۵ هزار نفر از کل جمعیت این منطقه با گرسنگی مواجه هستند.

تصاویر ماهواره‌ای تجزیه و تحلیل شده از سوی تیم تحقیقات دیجیتال الجزیره، نشان می‌دهند که بیش از نیمی (۶۰ درصد) از زمین‌های کشاورزی غزه که برای تغذیه جمعیت گرسنه سرزمین ویران شده از جنگ حیاتی است، به دلیل حمله‌های رژیم صهیونیستی آسیب دیده یا ویران شده است.

 

چگونه رژیم صهیونیستی توانایی غزه برای تغذیه خودش را از بین برد؟
رژیم صهیونیستی با از بین بردن مراقبت‌های بهداشتی نجات‌دهنده به موازات تحمیل گرسنگی دست‌کم ۳۷ هزار و ۹۰۰ را به شهادت رسانده و ۸۷ نفر را مجروح کرده است؛ از شمال تا جنوب غزه هیچ‌کس در امان نبوده است.

وضعیت در شمال غزه

بیت لاهیه، که زمانی به خاطر توت فرنگی‌های درشت و آبدار که مردم محلی به آن طلای سرخ می‌گفتند، معروف بود، اکنون شاهد است که مزارعش با بولدوزر‌ها و ماشین‌آلات سنگین رژیم صهیونیستی به‌طور سیستماتیک با خاک یکسان شده است.

قبل از جنگ، صنعت توت فرنگی غزه هزاران نفر کارگر را در استخدام داشت؛ برخی از کشاورزان بی‌توجه به حمله‌های مداوم رژیم صهیونیستی راه‌هایی برای تولید محصولات کشاورزی بین ساختمان‌های بمباران شده یافته‌اند.

 

چگونه رژیم صهیونیستی توانایی غزه برای تغذیه خودش را از بین برد؟

وضعیت در شهر غزه

زمانی باغ‌های پررونق و درختان میوه در حیاط خلوت‌ها در شهر غزه پراکنده بود؛ جایی که حدود یک سوم (۷۵۰ هزا نفر) از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه قبل از جنگ در آن زندگی می‌کرد.

زیتون محله‌ای در جنوب شهر غزه است که از کلمه عربی به معنای زیتون نامگذاری شده است؛ براساس تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد، تقریبا آخرین ذره سرسبزی در جنوب زیتون از بین رفته است.

درخت زیتون در فلسطین بسیار محبوب و نمادی از مقاومت فلسطینی‌ها در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

در مکث کوتاهی که در جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه از ۲۲ نوامبر تا ۱ دسامبر (۲ آذر تا ۱۱ آذر ۱۴۰۲) ایجاد شد، کشاورزان فلسطینی برای برداشت زیتون و استخراج روغن زیتون رفتند، زیرا راه دیگری برای ادامه زندگی نمی‌دانند.

کشت زیتون در اقتصاد فلسطین بسیار مهم است و برای همه چیز از روغن گرفته تا زیتون سفره تا صابون از این محصول استفاده می‌شود.

 

چگونه رژیم صهیونیستی توانایی غزه برای تغذیه خودش را از بین برد؟

وضعیت در دیرالبلح

معنای نام دیرالبلح، خانه خرما است؛ استان مرکزی دیرالبلح یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کشاورزی غزه است که به خاطر تولید پرتقال، زیتون و البته خرما معروف است.

تصاویر ماهواره‌ای تخریب گسترده مزارع، جاده‌ها و منازل در شرق المغازی در مرکز دیرالبلح را نشان می‌دهند.

 

چگونه رژیم صهیونیستی توانایی غزه برای تغذیه خودش را از بین برد؟

وضعیت در خان‌یونس

خان‌یونس در جنوب غزه، بیشتر مرکبات این منطقه از جمله پرتقال و گریپ فروت را تولید می‌کرد.

این منطقه خاک حاصلخیز و ساعات طولانی آفتاب مدیترانه‌ای، آب‌وهوای ایده‌آل و همچنین فضای زیادی دارد و بزرگ‌ترین استان غزه است؛ خان‌یونس حدود ۳۰ درصد از ۳۶۵ کیلومتر مربع (۱۴۱ مایل مربع) نوار غزه را به خود اختصاص داده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که چگونه ارتش رژیم صهیونیستی باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی خان یونس را تخریب کرده‌اند.

 

چگونه رژیم صهیونیستی توانایی غزه برای تغذیه خودش را از بین برد؟

وضعیت در رفح

رفح، جنوبی‌ترین ناحیه غزه است که جمعیت آن قبل از جنگ حدود ۲۷۵ هزار نفر بود؛ رفح همچنین نام گذرگاهی میان مصر و غزه است که پیش از تخریب غزه از سوی رژیم صهیونیستی در ماه مه (اردیبهشت)، پیوند حیاتی میان غزه و دیگر نقاط جهان را برقرار می‌کرد.

در جنوب شرقی رفح، گذرگاه کرم ابوسالم (کرم شالوم) قرار دارد که در آن محصولاتی که در غزه رشد کرده یا تولید می‌شوند، به خارج از این سرزمین منتقل می‌شوند.

تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد نشان می‌دهند که چگونه ارتش رژیم صهیونیستی میادین حیاتی در شرق رفح را با خاک یکسان کرده‌اند.

 

چگونه رژیم صهیونیستی توانایی غزه برای تغذیه خودش را از بین برد؟

وضعیت ماهیگیری در غزه

۴ هزار ماهیگیر غزه نقش مهمی در تامین امنیت غذایی فلسطین ایفا و پروتئین حیوانی ضروری  را از طریق غذا‌های دریایی با صید‌هایی که در ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتر) مجاز اعلام شده از سوی رژیم صهیونیستی، تامین می‌کردند.

براساس گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین، غزه در سال ۲۰۲۱ حدود ۴ هزار و ۷۰۰ تن ماهی تولید کرد.

از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکنون، بسیاری از ماهیگیران اهل غزه قادر به دسترسی به دریا نبوده‌اند؛ در عین حال، برخی از ماهیگیران جان خود را برای به دست آوردن غذا به خطر می‌اندازند که به شدت بر توانایی غزه برای تغذیه خود تاثیر می‌گذارد.

تصاویر ماهواره‌ای خسارت‌های گسترده به بندر ماهیگیری اصلی غزه در شهر غزه را نشان می‌دهد که تقریبا همه قایق‌ها در آن تخریب شده‌اند و جاده در امتداد اسکله اصلی نیز خسارت زیادی دیده است.

 

چگونه رژیم صهیونیستی توانایی غزه برای تغذیه خودش را از بین برد؟

چاه‌ها، سیلوها، مزارع و گلخانه‌ها ویران شدند

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در ماه فوریه (بهمن سال گذشته) خسارت‌های کشاورزی و دامی در سراسر غزه را ارزیابی کرد؛ این گزارش آسیب قابل توجهی به موارد زیر را اعلام کرد:

۶۲۶ حلقه چاه، ۳۰۷ سیلو، ۲۳۵ مرغداری، ۲۳۰ دامداری پرورش گوسفند.

علاوه بر این، گزارش یادشده تخمین زد که ۲۷ درصد معادل ۳۳۹ هکتار از هزار و ۲۷۷ هکتار گلخانه‌های غزه در اثر حمله رژیم صهیونیستی آسیب دیده است.

آسیب طولانی‌مدت خاک

کارشناسان می‌گویند سخت‌افزار‌های نظامی و بمب‌ها برای سال‌ها به خاک حاصلخیز غزه آسیب رسانده‌اند.

یک کارشناس کشاورزی در این باره گفت: به دلیل مواد به‌کار رفته در مواد منفجره و بمب‌های فسفر مورد استفاده علیه غزه، سال‌ها تخریب وجود خواهد داشت، این امر در درازمدت بر زمین و آب تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: جنگ غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *