نگرانی مسلمانان فرانسه از قدرت گرفتن احزاب راست افراطی

8:58 - 13 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۴۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگرانی مسلمانان فرانسه از قدرت گرفتن احزاب راست افراطی
اسلام‌ستیزی در فرانسه، یکی از کشور‌های اروپایی با بیشترین جمعیت مسلمان، در آستانه دور دوم انتخابات زودهنگام افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان - جناح راست افراطی روز یکشنبه، ۱۰ تیر در دور نخست انتخابات پارلمانی بیشارین آرا را کسب کرد. با اینکه هنوز مشخص نیست که در دور دوم انتخابات در ۷ جولای (۱۷ تیر) چه حزبی به پیروزی می‌رسد، اما مسلمانان فرانسه در حال حاضر نگران روی کار آمدن راست افراطی هستند.

یک مسلمان فرانسوی در این مورد، گفت: من احساس می‌کنم فرانسه به من خیانت کرده است. دانستن اینکه ۱۰.۶ میلیون نفر به حزبی که ممنوعیت حجاب در فضای عمومی را ترویج می‌کند رای داده‌اند، آسیب‌زا است.

مارین لوپن خواستار ممنوعیت حجاب در اماکن عمومی شده است، در حالی که جردن باردلا، دستیار او که می‌تواند نخست‌وزیر بعدی فرانسه شود، حجاب را ابزار تبعیض خوانده است.

هزاران شهروند فرانسوی عصر یکشنبه در پاریس تجمع کردند تا علیه حزب راست افراطی اجتماع ملی (RN)، حزبی که بیشترین آرا را در دور نخست انتخابات پارلمانی کشور در اوایل همان روز به دست آورد، تظاهرات کردند. 

حزب اجتماع ملی به ریاست جردن باردلا ۲۸ ساله و مارین لوپن محافظه‌کار، کمپینی را با یک پلت فرم سیاست ضد مهاجرت راه اندازی کرد که مورد انتقاد قرار گرفت و تبعیض‌آمیز و اسلام‌ستیزانه تلقی شده است.

نگرانی در میان مسلمانان فرانسه

به نوشته میدل ایست آی، چهره‌هایی از سراسر جامعه فرانسه، به‌ویژه مسلمانان و کسانی که از پیشینه‌ی مهاجر دارند، نسبت به آینده ابراز نگرانی می‌کنند.

در پاریس، مسلمانان از جمله کسانی بودند که به آرا بالای حرب اجتماع ملی پس از انتخابات اعتراض کردند. 

زینب، یک دانشجوی مسلمان فرانسوی گفت: اگر اجتماع ملی به قدرت برسد، بسیاری از لوایح اسلام‌ستیزانه تصویب خواهد شد.

او گفت که قدرت گرفتن راست افراطی چالش‌های بزرگی را برای زنان محجبه در این کشور ایجاد می‌کند.

زینب گفت: ما احساس می‌کنیم که هدف قرار گرفته‌ایم، زیرا محجبه هستیم. من در فرانسه به دنیا آمدم و هرگز فکر نمی‌کردم که مسلمان بودن در اینجا به چنین مشکلی تبدیل شود.

افزایش اسلام‌ستیزی در فرانسه

با افزایش اسلام‌ستیزی در دهه‌های اخیر، جامعه مسلمانان فرانسه (که از جمعیت بسیاری از کشور‌های اروپایی بیشتر است) در معرض تبعیض‌های اجتماعی و نهادی قرار دارند.

براساس گزارش سالانه انجمن ضد اسلام‌ستیزی در اروپا (CCIE) در سال ۲۰۲۳، حوادث ناشی از اسلام‌ستیزی ضد مسلمانان در فرانسه ۵۷ درصد افزایش یافت.

زنان قربانیان اصلی نژادپرستی ضد اسلامی هستند و ۸۱.۵ درصد از کل قربانیان را تشکیل می‌دهند. این اقدام‌ها شامل اعمال تبعیض، تحریک و تحریک به نفرت، تحقیر، توهین، آزار و اذیت اخلاقی، افترا و حمله‌های فیزیکی است. ۶۲.۳ درصد از حوادث ضد مسلمانان در اماکن عمومی از جمله مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان رخ داده است.

پس از اعلام ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس فرانسه در سپتامبر ۲۰۲۳، ۱۸۲ شکایت درباره حوادث مربوط به اسلام‌ستیزی ثبت شد که بسیار بیشتر از میانگین ماهانه ۹۶ مورد است.

حال کارشناسان و فعالان هشدار می‌دهند که قدرت گرفتن احزاب راست افراطی در فرانسه در انتخابات پیش رو ممکن است وضعیت را برای مسلمانان این کشور بیش از پیش سخت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *