ویرانی‌های سونامی سفید در اروپا

14:13 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۹۲۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ویرانی‌های سونامی سفید در اروپا
رشد قاچاق و مصرف کوکائین در اروپا با عنوان سونامی سفیدی شناخته می‌شود که برخی از کشور‌های قاره سبز را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار داده است.

خبرگزاری میزان – بازار روبه‌رشد کوکائین در اروپا همچنان بزرگ‌تر، غیرقانونی‌تر و سودآورتر می‌شود؛ بخش بزرگی از این بازار مربوط به خرید و فروش کوکائین است.

سونامی سفید بحرانی است که اکنون شمار قابل توجهی از کشور‌های اروپایی با آن مواجه هستند؛ این سونامی را خرید و فروش و مصرف کوکائین رقم زده و به افزایش چشمگیر جنایت‌های خشونت‌آمیز به‌ویژه در شمال غرب اروپا منجر شده است.

آنچه در اروپا رخ می‌دهد، تلاشی هماهنگ و مداوم برای پر کردن اروپا با کوکائین است؛ اروپا بازاری با ۳.۵ میلیون اروپایی مصرف‌کننده کوکائین در سال ۲۰۲۱، یعنی چهار برابر بیشتر از ۲۰ سال پیش، در حال گسترش است و هیچ نشانه‌ای از کند شدن روند‌ها بروز نمی‌دهد.

ارزش کل بازار کوکائین اروپا در سطح خیابان بین ۷.۶ تا ۱۰.۵ میلیارد یورو ارزیابی شده است.

فسادی مارپیچ راه سونامی سفید را در سیستم قضایی، پلیسی، اداری و بنادر اروپا باز می‌کند و به کارتل‌های مواد مخدر فرصت خرید مقام‌های محلی، سیاستمدران ملی و مقام‌های اروپایی را می‌دهد.

اکوادور تولیدکننده کوکائین نیست و تولید این ماده مخدر تقریبا به‌طور کامل در سه کشور دیگر آمریکای جنوبی انجام می‌شود: کلمبیا، پرو و بولیوی، اما طی پنج سال گذشته، بنادر شلوغ اکوادور در اقیانوس آرام تبدیل به یک نقطه مهم حمل و نقل برای کانتینر‌های پر از کوکائین شده است که به آمریکا و اروپا قاچاق می‌شوند و اکوادور را به بزرگراه کوکائین تبدیل کرده‌اند.

خشونت‌های مرگ‌بار سونامی سفید

در حالی که قاچاقچیان آمریکای جنوبی با باند‌های تبهکار سازمان‌یافته اروپایی برای تقسیم غنایم بازار ۱۰ میلیارد یورویی کوکائین مرتبط هستند، هلند، بلژیک و فرانسه به شکل روزافزونی شاهد قتل‌های قراردادی، شکنجه، بمب‌گذاری، تیراندازی و مرگ‌های ناشی از مواد مخدر هستند.

کارتل‌های کوکائین در اروپا، حتی انبار‌های توقیف شده خود به دست پلیس را نیز با تهاجم‌های یادآور جنگ‌های مواد مخدر آمریکای جنوبی آزاد می‌کنند؛ کارکنان بنادر را ربوده و به گروگان می‌گیرند؛ ...

خشونت‌های مرتبط با کوکائین در سراسر اروپا به اوج رسیده و حتی دامن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را نیز گرفته است.

 

بازار گسترده کوکائین و ویرانی‌های سونامی سفید در اروپا

بلژیک؛ کشور مواد مخدر

براساس گزارش ۲۰۲۳ دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، کشت برگ کوکا در بولیوی، کلمبیا و پرو از سال ۲۰۱۴ افزایش یافت؛ این افزایش از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به میزان ۳۵ درصد یعنی ۲ برابر رقم ۲۰۱۴ بوده است.

نقطه اصلی ورود کوکائین به اروپا همچنان بندر آنتورپ بلژیک است؛ جایی که پلیس و ماموران گمرک بیش از ۴۳ تن کوکائین را فقط در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ کشف کردند.

رئیس گمرک بندر بلژیک، می‌گوید که سونامی همچنان ادامه دارد و دادستان کل بروکسل، هشدار داد بلژیک به‌زودی به‌عنوان یک کشور مواد مخدر معرفی می‌شود.

آنتورپ در پنج سال منتهی به ۲۰۲۳ شاهد بیش از ۲۰۰ حادثه خشونت‌آمیز مرتبط با مواد مخدر بوده است که فقط ۸۱ مورد آن در سال ۲۰۲۲ رخ داد.

یک افسر پلیس بازنشسته بلژیکی که به آژانس‌های دولتی مشاوره می‌دهد، گفت که سهم پنهان تجارت مواد مخدر در آنتورپ، دومین بندر شلوغ اروپا، بسیار بزرگ است.

بزرگراه کوکائین مسیری است که سونامی سفید را از آمریکای جنوبی به اروپا می‌رساند؛ اکنون شماری از کشور‌های اروپایی مانند بلژیک که پیشتر به‌عنوان کشور‌های صلح‌آمیز شناخته می‌شدند، در میانه جنگی مرگ‌‍بار ایستاده اند، زیرا کارتل‌های کوکائین برای کنترل تقاضای اروپا با هم رقابت می‌کنند.

آمار‌ها نشان می‌دهند که از ۲۲۰ تن کوکائینی که در سال گذشته از سوی مقام‌های آمریکای لاتین و کارائیب کشف و ضبط شد، ۸۴ درصد به مقصد اروپا و حدود ۳۷ درصد در اکوادور می‌رفتند.

حدود ۴۵ تن عازم بندر آنتورپ بود که در سال‌های اخیر به پایتخت اروپایی قاچاق کوکائین تبدیل شده است.

اروپا در مسیر خودکفایی تولید کوکائین!

در عین حال، موضوع نگران‌کننده‌تری در مسئله سونامی سفید نیز وجود دارد؛ کارتل‌های کوکائین به جای تولید این ماده مخدر در آمریکای جنوبی و ارسال محصول نهایی به اروپا، کارخانه‌های پیچیده‌ای را در این قاره راه‌اندازی می‌کنند تا خمیر کوکائین پنهان در محموله‌های دریایی از پلیمر‌های پلاستیکی گرفته تا محصولات آسفالت را استخراج و سپس آن را به پودر کوکائین تبدیل کنند.

براساس گزارش EMCDDA، بیش از ۳۰ آزمایشگاه از این دست در سال ۲۰۲۱ در قاره سبز برچیده شد؛ برخی از آن‌ها روزانه تا ۲۰۰ کیلوگرم کوکائین تولید می‌کردند.

این یک واقعیت است که تغییر ژئوپلتیک تولید کوکائین از کارگاه‌های جنگلی در آمریکای لاتین به آزمایشگاه‌های مخفی در اروپا رخ داده است؛ کارگاه‌های تولید کوکائین به‌صورت سنتی در جنگل‌های انبوه و مرطوب رشته کوه آند پنهان شده‌اند، اما این کارگاه‌ها اکنون تبدیل به کارگاه‌های تولید خمیر کوکائین برای فرآوری نهایی در آزمایشگاه‌های مخفی اروپا تبدیل شدند.

برگ‌های کوکا در کارگاه‌های جنگلی آمریکای لاتین تخمیر شده و با روش‌های مختلفی به اروپا قاچاق می‌شوند تا در نهایت به پودر نهایی هیدروکلراید کوکائین، محصول مصرف‌کنندگان اروپایی تبدیل شوند.

براساس گزارش‌ها، فقط در سال ۲۰۲۱، بیش از ۳۰ آزمایشگاه مخفی تولید کوکائین در اروپا برچیده شد؛ برخی از این آزمایشگاه‌ها می‌توانستند روزانه تا ۲۰۰ کیلو کوکائین به ارزش تخمینی حدود ۵ میلیون یورو تولید کنند.

 

ویرانی‌های سونامی سفید در اروپا

تعداد آزمایشگاه‌های مخفی تولید کوکائین کشف شده در اروپا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۳ مورد بود.

بزرگ‌ترین آزمایشگاه‌های تولید کوکائین در اروپا در هلند و بلژیک واقع شده‌اند که بخش مهمی از روند روبه‌رشد آزمایشگاه‌های تولید کوکائین و موادمخدر مصنوعی مانند کتامین و مت‌آمفتامین در اروپا هستند.

این آزمایشگاه‌ها عمدتا در نزدیکی بنادر ورودی بین‌المللی اروپایی مانند روتردام و آنتورپ قرار دارند که به مراکزی برای قاچاق کوکائین و توزیع قاره‌ای تبدیل شده‌اند.

برخی از این آزمایشگاه‌های کوکائین دارای قابلیت‌های عجیبی هستند که از سوی مقام‌های اروپایی با عنوان مگا آزمایشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند دلایل متعددی در تغییر ژئوپلتیک تولید کوکائین نقش داشته‌اند؛ نبود پیش‌ساز‌های شیمیایی برای تولید کوکائین در آمریکای لاتین، تلاش باند‌های جنایت‌کار اروپایی برای تسهیل دسترسی به ماده نهایی، افزایش کشت کوکا در کلمبیا و در نظر داشتن روش جدید قاچاق یعنی پنهان کردن پایه کوکائین در محموله‌های قانونی دیگر از جمله آن‌ها است.

ظهور آزمایشگاه‌های تولید کوکائین در اروپا پدیده جدیدی نیست؛ پیشتر نیز آزمایشگاه‌های تولید مت‌آمفتامین در این قاره ایجاد شده بودند.

 

بازار گسترده کوکائین و ویرانی‌های سونامی سفید در اروپا

پیاده‌نظام بازار پر رونق مواد مخدر در اروپا

بازار پررونق مواد مخدر غیرقانونی اروپا دست‌کم ۳۱ میلیارد یورو (۲۶ میلیارد پوند) ارزش دارد.

کارتل‌های مواد مخدر با استفاده از پیاده‌نظام خود بازار ۱۰ میلیارد دلاری کوکائین را در قاره سبز به پیش می‌برند؛ کودکان مهاجر آسیب‌پذیر اصلی‌ترین بخش این پیاده نظام را تشکیل می‌دهند.

براساس آخرین گزارش رسمی، بازار پررونق مواد مخدر غیرقانونی اروپا دست‌کم ۳۱ میلیارد یورو (۲۶ میلیارد پوند) ارزش دارد که از این میزان سهم کوکائین حدود ۱۰ میلیارد پوند است.

انگلیس، اسپانیا و اتریش از جمله کشور‌هایی هستند که مصرف کوکائین در آن‌ها در میان دیگر کشور‌های جهان بالاتر است.

کودکان مهاجر زیر سن قانونی، به ویژه آن‌هایی که بدون خانواده مهاجرت کرده اند، اهدافی ایده آل برای استخدام از طریق پادشاهان کوکائین که بر جریان مواد غیرقانونی به داخل و اطراف قاره سبز نظارت می‌کنند، هستند.

این کودکان معمولا در موقعیتی نامطمئن هستند؛ بنابراین به دنبال پول نقد هستند و نداشتن مدارک هویتی و اقامتی آن‌ها را مستعد دور ماندن از شناسایی پلیس می‌کند، البته به همان میزان نابودی و مرگ آن‌ها را در جریان نزاع‌ها و تسویه حساب‌های داخلی باندهای جنایت‌کار راحت‌تر می‌کند.

باند‌های مواد مخدر از روش‌های وحشیانه برای دستگیری و کنترل آن‌ها استفاده می‌کنند و آن‌ها را مجبور به انجام اعمال جنسی در ازای اسکان و تهدید به ضرب‌وشتم وحشیانه و حتی تجاوز گروهی برای اطمینان از رازداری و وفاداری آن‌ها می‌کنند.

براساس اطلاعات پلیس اروپا تقریبا ۱۶ هزار کودک مهاجر بدون همراه در سال ۲۰۲۲ از آفریقا وارد اتحادیه اروپا شده‌اند که هزاران نفر از این خردسالان خارجی از زمان ورود ناپدید شده و خبری از آن‌ها نیست.

سازمان‌های مجری قانون اتحادیه اروپا مشکوک هستند که این کودکان از سوی باند‌های مواد مخدر برای عملیات‌های شوم ربوده شده‌اند.

بازار گسترده کوکائین و ویرانی‌های سونامی سفید در اروپا

هلند و بلژیک؛ مبادی ورود سونامی سفید به اروپا

هلند و بلژیک مدت‌ها است که به‌عنوان مبادی ورودی اولیه کوکائین به اروپا به‌ویژه از طریق شهر‌های بندری مانند روتردام و آنتورپ، بوده‌اند؛ آنتورپ امسال در صدر فهرست شهر‌های اروپایی قرار گرفت که مصرف کوکائین در آن‌ها بیشترین میزان را دارد.

براساس گزارش ماه مارس (اسفند سال گذشته) آژانس مواد مخدر اتحادیه اروپا (EMCDDA) و گروه SCORE، شبکه تجزیه و تحلیل در سراسر اروپا، روزانه به ازای هر هزار نفر از ساکنان این شهر بندری هزار و ۷۲۱ میلی گرم کوکائین وارد می‌شود.

برخی از بدنام‌ترین گروه‌های اروپایی درگیر در قاچاق کوکائین عبارتند از خانواده‌های Ndragheta و Camorra ایتالیا، Grupa Amerika و کارتل Tito و Dino در بالکان و امثال قبیله بدنام Kinahan در ایرلند.

اپیدمی سوءمصرف کراک؛ پیامد تولید و توزیع انبوه کوکائین در اروپا

گسترش بازار کوکائین در اروپا سبب شده تا سهم اعتیاد به ماده مخدر کراک، به‌عنوان یکی از محصولات جانبی کوکائین نیز در قاره اروپا افزایش پیدا کند؛ دلیل استفاده بیشتر از کراک، مصرف ارزان‌تر و آسان‌تر این ماده مخدر است.

کراک نوعی ماده مخدر با منشا کوکائین است که از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی ابداع شد؛ این ماده مخدر از ترکیب کوکائین با چند ماده دیگر به دست می‌آید.

برای بیش از ۲۰ سال، سوءمصرف کراک تا حد زیادی در کشور‌های اروپایی به برخی از شهر‌ها محدود شده بود، اما سوءمصرف آن اکنون به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.

کارشناسان می‌گویند که یکی از مهم‌ترین دلایل رشد سوءمصرف کراک و کوکائین در اروپا کمبود موادمخدر طبیعی با وجود بالا بودن تقاضا است.

 

بازار گسترده کوکائین و ویرانی‌های سونامی سفید در اروپا

آینده سوءمصرف کوکائین در اروپا

رشد سوءمصرف کوکائین در اروپا در حالی رخ می‌دهد که آزمایشگاه‌های مخفی در این قاره نوپا هستند؛ از این رو پیش‌بینی می‌شود که با رشد و توسعه آزمایشگاه‌های مذکور هم سوءمصرف کوکائین و هم اقدام‌های جنایت‌کارانه باند‌های سازمان‌یافته افزایش یابد.

این پیش‌بینی زمانی احتمال بیشتری می‌یابد که بررسی‌ها می‌گویند که بازار کوکائین در اروپا در حال رونق یافتن است و پنج مورد از بزرگ‌ترین توقیفات کوکائین در تاریخ این قاره فقط در سال گذشته اتفاق افتاد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *