کودکان مهاجر؛ قربانیان کارتل‌های کوکائین در اروپا

9:12 - 23 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۶۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کودکان مهاجر؛ قربانیان کارتل‌های کوکائین در اروپا
کشور‌های اروپایی در سال‌های اخیر شاهد فعالیت گسترده گروه‌های توزیع موارد مخدر بوده‌اند و کودکان مهاجر یکی از روش‌های این گروه‌ها برای تجارت در کشور‌های غربی این قاره هستند.

خبرگزاری میزان - روز ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) به نام روز جهانی مبارزه با کار کودکان نامگذاری شده است. شعار این روز در سال ۲۰۲۴ «بیایید به تعهدهای خود عمل کنیم: به کار کودکان پایان دهیم» است.

تحقیق‌ها نشان می‌دهد که صد‌ها کودک مهاجر بدون سرپرست در سراسر اروپا مجبور می‌شوند به‌عنوان سرباز پیاده‌نظام برای کارتل‌های مواد مخدر کار کنند تا به اشتهای فزاینده قاره اروپا برای مصرف کوکائین پاسخ دهند.

نیرو‌های پلیس اتحادیه اروپا نسبت به بهره‌کشی صنعتی از کودکان آفریقایی از سوی شبکه‌های فعال قاچاق کوکائین در غرب اروپا در شهر‌هایی از جمله پاریس و بروکسل هشدار داده‌اند. این گروه‌ها به‌دنبال توسعه بازار ۱۰ میلیارد پوندی کوکائین اروپا هستند. 

آژانس‌های حمایت از کودکان هشدار دادند که باند‌های کوکائین از وجود نامحدود کودکان آسیب‌پذیر آفریقایی استفده کرده و آن‌ها را استثمار می‌کنند. آن‌ها همچنین از ابزار‌های وحشیانه از جمله شکنجه و تجاوز در صورت عدم فروش کافی مواد مخدر، برای کنترل قربانیان خود استفاده می‌کنند.

منابع مطلع در این مورد می‌گویند با توجه به این‌که پلیس انگلیس به‌تازگی تعدادی از کودکان مراکشی و الجزایری را که قربانی شکنجه هستند پیدا کرده، ممکن است لندن نقطه تمرکز بعدی قاچاقچیان کوکائین باشد. دولت انگلیس عقیده دارد که این کودکان از سوی باند‌های کوکائین به این کشور قاچاق شده‌اند.

نگرانی در مورد سطح استثمار کودکان افزایش یافته است. پلیس اتحادیه اروپا در ماه مارس (فروردین/اردیبهشت) همراه با سازمان‌های انگلیسی و سازمان ملل و یوروپل برای بحث در مورد چگونگی مقابله با استثمار و قاچاق کودکان آفریقایی از سوی شبکه‌های توزیع مواد مخدر مستقر در غرب اروپا گرد هم آمدند. 

یک ارزیابی جداگانه از سوی نیروی پلیس اتحادیه اروپا که در مورد جرایم سازمان‌یافته جدی و قاچاق انسان تحقیق می‌کند، نتیجه‌گیری کرد: سوئد، بلژیک، هلند، اسپانیا و فرانسه چندین مورد مشخص از استثمار صد‌ها کودک اهل شمال آفریقا را ارائه کردند که از سوی شبکه‌های قاچاق مواد مخدر برای فروش مواد مخدر استخدام شده بودند.

منابع دیگر بر این باورند که آمار واقعی ممکن است به هزاران نفر برسد. تازه‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد ۱۵ هزار و ۹۲۸ کودک بدون همراه در سال ۲۰۲۲ وارد اروپا شده‌اند که بسیاری از آن‌ها متعاقبا ناپدید شدند. 

در سند اخیر پلیس فدرال بلژیک برای یوروپل آمده است: هزاران کودک خارجی بدون همراه هر ساله از مرز‌های اتحادیه اروپا عبور می‌کنند و بدون هیچ ردیابی ناپدید می‌شوند. بسیاری از آن‌ها از سوی گروه‌های جنایتکار اسیر می‌شوند تا از آن‌ها سوءاستفاده کنند. 

اریک گاربار، رئیس بخش قاچاق انسان و قاچاق در پلیس قضایی فدرال بلژیک، یکی از افسرانی است که تلاش‌ها را برای مقابله با بهره‌کشی از کودکان بدون همراه از سوی شبکه‌های جنایی هدایت می‌کند. او گفت: اساسا کودکان آفریقایی، به‌ویژه مراکشی و الجزایری مهم‌ترین زمینه بهره‌برداری از سوی گروه‌های جنایت سازمان‌یافته هستند؛ گروه‌هایی که در فعالیت‌های مجرمانه مانند قاچاق مواد مخدر دخیل هستند.

گاربار همچنین گفت: آنچه ما در اتحادیه اروپا داریم منابع انسانی کم هزینه غیرقابل توقف از آفریقا است. 

پلیس اروپا از مافیای موکرو به‌عنوان استثمارگر اصلی کودکان یاد می‌کند. این سازمان شامل چندین مورد از بزرگترین کارتل‌های قاچاق کوکائین در اروپا است که به‌طور مستقیم با تولیدکنندگان مواد مخدر در آمریکای جنوبی کار می‌کنند. گمان می‌رود این گروه در بندر بلژیک آنتورپ، دروازه اصلی ورود کوکائین به اروپا، فعال باشد.

مافیای موکرو تا حدی خشن هستند که وزیر دادگستری بلژیک و همچنین ولیعهد هلند را تهدید می‌کند. تعدادی از اعضای این مافیا که در یک سری قتل‌های گروه‌های تبهکار دست داشتند، در اوایل سال ۲۰۲۴ به حبس ابد محکوم شدند.

پلیس شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد کودکان به‌طور مستقیم از مراکش به شبکه‌های توزیع کوکائین در اروپا قاچاق می‌شوند. بسیاری از این کودکان از سوی رسانه‌های اجتماعی و وعده‌های زندگی بهتر فریب خورده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *