اجرای حکم اعدام یک زندانی سیاه‌پوست در آمریکا

8:04 - 30 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۸۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اجرای حکم اعدام یک زندانی سیاه‌پوست در آمریکا
احکام اعدام یکی پس از دیگری در ایالت‌های مختلف آمریکا زیر سایه تبعیض نژادی اجرا می‌شوند.

خبرگزاری میزان – جدیدترین مورد اجرای حکم اعدام در آمریکا در ایالت آلاباما این کشور اجرا شد.

کیت ادموند گاوین، زندانی سیاه‌پوست ۶۴ ساله با تزریق کشنده اعدام شد.

درخواست‌های مکرر گاوین برای تجدیدنظر در حکم اعدام طی سال‌های اخیر با شکست مواجه شدند؛ در آخرین مورد نیز دادگاه عالی آمریکا درخواست گاوین برای توقف حکم اعدام را رد کرد.

یک قاضی فدرال در سال ۲۰۲۰ درباره پرونده یاد شده اعلام کرد که گاوین به دلیل داشتن وکلای ناکارآمد به اعدام محکوم شد، زیرا آن‌ها نتوانستند شواهد موثری را درباره اینکه وی در دوران کودکی قربانی خشونت و زندگی در یکی از محله‌های خشن شیکاگو بوده، به دادگاه ارائه کنند.

در عین حال، برخی از کارشناسان سوال‌هایی درباره عادلانه بودن محاکمه گاوین مطرح کردند.

براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مجازات اعدام، اعدام گاوین دهمین اعدام در آمریکا در سال جاری و سومین اعدام در آلاباما بود.

آلاباما در ژانویه ۲۰۲۴ (دی سال گذشته) نخستین اجرای حکم اعدام آمریکا با استفاده از گاز نیتروژن را انجام داد؛ با وجود این، استفاده از تزریق کشنده روش اصلی اعدام در این ایالت است.

ایالت‌های تگزاس، جورجیا، اوکلاهاما و میسوری نیز امسال اعدام‌هایی را انجام داده اند.

بررسی‌ها درباره اجرای احکام اعدام در آمریکا نشان‌دهنده سیطره نابرابری نژادی در این موضوع است و جدیدترین گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که این نابرابری تا داخل اتاق‌های اعدام این کشور نیز اعمال می‌شود.

به گزارش wamu، براساس تجزیه‌و‌تحلیل بیش از هزار و ۴۰۰ اعدام با تزریق مرگ‌بار که از سال ۱۹۸۲ در آمریکا انجام شد، ایالت‌های این کشور هنگام اجرای اعدام سیاه‌پوستان محکوم به اعدام اشتباه‌های بیشتری را در قیاس با محکومان دیگر نژاد‌ها مرتکب شدند؛ گزارش‌ها در عین حال نشان می‌دهند که نیمی از اعدام‌های ناموفق با تزریق کشنده در سراسر آمریکا مربوط به زندانیان سیاه‌پوست بوده است؛ این در حالی است که یک سوم زندانیان اعدام شده با این روش در آمریکا سیاه‌پوست هستند.

بررسی‌های پیشین درباره تبعیض نژادی در مورد حکم اعدام در آمریکا نشان می‌دهد که این تبعیض در مراحل مختلف از زمان صدور حکم یعنی از انتخاب هیئت منصفه تا فرایند صدور حکم و تجدیدنظر، وجود دارد؛ گزارش سال ۲۰۲۰ مرکز اطلاعات مجازات اعدام آمریکا نشان داد که رنگین‌پوستان بیش از حد در جمعیت محکومان اعدام آمریکا حضور دارند و قاتلان افراد سیاه‌پوست نسبت به کسانی که سفیدپوستان را می‌کشند، کمتر با مجازات اعدام روبرو می‌شوند.

اما تحلیل ریپریو، یکی از نخستین بررسی‌هایی است که نشان می‌دهد نژادپرستی حتی تا مرحله نهایی مجازات اعدام در آمریکا گسترش می‌یابد؛ این تحلیل بدون اشاره به اینکه چگونه یا چرا ایالت‌های آمریکا هنگام اعدام زندانیان سیاه‌پوست اشتباه‌های بیشتری را مرتکب می‌شوند، اعلام کرد که این واقعیت که سیاه‌پوستان از میزان مرگ‌و‌میر بالاتری رنج می‌برند و درمان‌های پزشکی ضعیف‌تری در آمریکا دریافت می‌کنند، سرنخ‌های جدی را درباره این موضوع ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: اعدام در آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *