بازگشت تجمع‌های حامی غزه به دانشگاه‌های آمریکا؛ خشونت‌های پلیس تشدید شد

15:34 - 15 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۶۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازگشت تجمع‌های حامی غزه به دانشگاه‌های آمریکا؛ خشونت‌های پلیس تشدید شد
آغاز سال تحصیلی در آمریکا، دانشگاه‌های سراسر این کشور را با وجود اعمال محدودیت‌ها، سرکوب و سانسور با دور جدیدی از اعتراض‌ها در حمایت از فلسطینمواجه کرد.

خبرگزاری میزان – با آغاز سال تحصیلی جدید در آمریکا، دانشجویان این کشور خود را برای از سرگرفتن اعتراض‌ها به جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت واشنگتن از این روند آماده کردند؛ همزمان دانشگاه‌های آمریکا دست به اقدام‌هایی زدند تا مانع برگزاری تجمع‌های اعتراضی در حمایت از فلسطین و در محکومیت رژیم صهیونیستی شوند.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که مدیران دانشگاه‌ها در این کشور با استفاده از فرصت تعطیلات تابستانی اقدام به طراحی و برنامه‌ریزی سیاست‌های جدید برای سرکوب اعتراض‌ها کردند؛ دور پیشین اعتراض‌ها در حمایت از فلسطین نیز با سرکوب خشونت‌آمیز پلیس آمریکا مواجه شد و صحنه‌هایی را رقم زد که از زمان اعتراض‌های دانشگاهی به جنگ ویتنام دیده نشده بود.

با وجود تلاش گسترده، مقام‌های آمریکایی برای دور ماندن موضوع یادشده از رسانه‌ها، این اعتراض‌ها بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت و به‌سرعت در دیگر کشورهای غربی دنبال شد.

تجمع‌ها و تحصن‌های اعتراضی در حمایت از فلسطین در بهار سال جاری در دانشگاه‌های آمریکا آغاز شد و به سرعت به دانشگاه‌های سراسر جهان سرایت کرد؛ دانشجویان آمریکایی با محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار قطع رابطه مالی دانشگاه‌های خود با شرکت‌هایی بوده‌اند که با رژیم صهیونیستی همکاری و مشارکت دارند؛ دانشجویان معترض اعلام کردند که ایجاد عامدانه وابستگی دانشگاه‌ها به صنعت تسلیحات در آمریکا در حوزه‌های مختلف، سبب شده است که این مراکز عملا به اکوسیستمی برای تربیت نیرو جهت کار در پروژه‌های جنگ تبدیل شوند.

اگرچه اعتراض‌های یادشده با سرکوب پلیس مواجه شد و کارزار بازداشت و مجازات دانشجویان را به دنبال داشت، اما اعتراض‌ها از آوریل تا ژوئن به قوت خود برگزار شد؛ اعتراض دانشگاهی در آمریکا از ۱۷ آوریل ۲۰۲۴، آغاز شد؛ در آن روز پلیس دانشجویان دانشگاه کلمبیا را دستگیر کرد.

 

بازگشت تجمع‌های حامی غزه به دانشگاه‌های آمریکا؛ خشونت‌های پلیس تشدید شد

اعمال محدودیت‌های جدید در مسیر اعتراض‌های دانشگاهی

دانشگاه‌های آمریکا به‌ویژه دانشگاه‌هایی که در سال تحصیلی گذشته شاهد برگزاری اعتراض‌های دانشجویی در حمایت از فلسطین بودند، دست به وضع محدودیت‌های گسترده برای برگزاری تجمع‌ها و اعتراض‌های مشابه زدند.

دانشگاه کلمبیا نیویورک که در سال تحصیلی پیش شاهد اعتراض‌ها و تجمع‌های گسترده حامیان فلسطین بود، دور محوطه محل چادر زدن دانشجویان معترض حصار کشید و شمار نیرو‌های امنیتی خود را با کمک پلیس افزایش داد؛ دانشگاه پنسیلوانیا چادر زدن و برگزاری اعتراض شبانه را ممنوع کرد؛ دانشگاه کیس وسترن رزرو اوهایو، برگزاری اعتراض‌ها را منوط به کسب مجوز خواند؛ دانشگاه ویرجینیا برگزاری رویداد در فضای باز را ممنوع کرد؛ دولت آمریکا استقرار چادر‌ها بیش از ۱۸ ساعت را در محوطه دانشگاه‌ها و خوابیدن در آن‌ها را ممنوع کرد؛ دانشگاه‌های ایالت کالیفرنیا مدعی اجرای سیاست تحمل صفر علیه تحصن، پوشاندن چهره‌ها با ماسک و مسدود کردن مسیر‌ها شدند؛ ییل در حال استخدام مدیری برای یک موقعیت جدید است که وظیفه سرکوب اعتراض‌ها را دارد؛ ...

واکنش دانشجویان آمریکایی به اعمال محدودیت‌ها

متقابلا دانشجویان آمریکایی خود را برای از سرگرفتن اعتراض‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی آماده کرده و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند.

این در حالی است که صد‌ها دانشجوی آمریکایی در پی اعتراض‌ها به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در ترم گذشته، به جای انتخاب واحد باید با تعلیق تحصیلی و اتهام‌های جنایی دست‌وپنجه نرم کنند؛ شمار دانشجویان بازداشت‌شده در دور پیشین اعتراض‌ها، حدود ۳ هزار نفر اعلام شد؛ بسیاری از این دانشجویان همچنان با پیامد‌های تحصیلی و نظام حقوقی آمریکا مواجه هستند.

دانشجویان، استادان دانشگاه‌ها و کارشناسان از اقدام‌های یادشده به‌عنوان نقض حق آزادی بیان یاد کرده و خواستار توقف این روند شدند؛ استادان دانشگاه‌های آمریکا مخالفت شدید خود را با اقدام‌های یادشده جهت سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز اعلام کردند.

مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا در آمریکا نیز چندی پیش استعفای خود را اعلام کرد؛ وی سومین رئیس دانشگاه آیوی‌لیگ است که در ارتباط با اعتراض‌ها به جنگ غزه استعفا می‌دهد؛ شفیق در مه گذشته (اردیبهشت) به افسران اداره پلیس نیویورک اجازه داد تا در محوطه دانشگاه مستقر شوند؛ تصمیمی بحث‌برانگیز که منجر به دستگیری حدود ۱۰۰ دانشجو شد.

استاد‌های دانشگاه در آمریکا، اقدام‌های دانشگاه‌ها برای سرکوب اعتراض‌ها در حمایت از فلسطین را دلسردکننده و ناقض آزادی بیان خواندند و خواستار توقف این روند شدند.

 

بازگشت تجمع‌های حامی غزه به دانشگاه‌های آمریکا؛ خشونت‌های پلیس تشدید شد

ازسرگرفته شدن دور جدید اعتراض‌های دانشگاهی در آمریکا

با وجود اقدام‌ها و محدودیت‌های ایجادشده در مسیر اعتراض‌های مسالمت‌آمیز دانشگاهی در آمریکا در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه و همدستی و همکاری واشنگتن و شرکت‌های آمریکایی با این رژیم، با آغاز سال تحصیلی دور جدید این اعتراض‌ها از سر گرفته شد و دانشگاه‌های مختلف در آمریکا شاهد بازگشت اعتراض‌ها بودند.

دانشجویان سراسر آمریکا خود را برای برگزاری رویداد ملی در حمایت از فلسطین در ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) آماده می‌کنند.

گروهی از دانشجویان حامی فلسطین روز چهارشنبه، ۱۴ شهریور در محوطه دانشگاه جورج تاون در واشنگتن، پایتخت آمریکا تجمع اعتراضی برپا کردند؛ آن‌ها خواستار قطع رابطه دانشگاه خود با رژیم صهیونیستی و پایان یافتن حمله‌های رژیم صهیونیستی به غزه شدند.

روز سه‌شنبه، ۱۳ شهریور نیز دانشجویان دانشگاه کلمبیا دست به برپایی اعتراض مسالمت‌آمیز در حمایت از فلسطین زدند؛ با وجود این، پلیس اقدام به بازداشت ۲ دانشجوی معترض کرد.

دانشجویان در دانشگاه‌های کرنل، کالیفرنیا و برکلی نیز با آغاز سال تحصیلی فرصت را از دست نداده و برگزاری تظاهرات اعتراضی را آغاز کردند؛ فعالیت‌های اعتراضی نیز در دانشگاه‌های پنسیلوانیا، جورجیا، آریزونا، ویسکانسین و کارولینای شمالی در حال انجام است.

دانشگاه میشیگان نیز شاهد خشونت پلیس علیه دانشجویان معترض بود.

دانشجویان معترض می‌گویند که افسران پلیس در مقایسه با دور پیشین اعتراض‌ها از خشونت جسورانه‌تری استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد سرکوب گسترده‌تر اعتراض‌ها را در دستور کار دارند.

بازگشت تجمع‌های حامی غزه به دانشگاه‌های آمریکا؛ خشونت‌های پلیس تشدید شد

تاریخ اعتراض‌های دانشگاهی در آمریکا

برخی از اعتراض‌های کلیدی با موضوع‌های حقوق بشری که دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا آن‌ها را هدایت کرده‌اند، در زیر آمده است:

۱۹۵۴-۶۰: اعتراض به تفکیک نژادی در دانشگاه‌ها

۱۹۶۸-۶۹: تظاهرات علیه جنگ ویتنام

۱۹۸۵: حذف آپارتاید آفریقای جنوبی

۱۹۹۱: تظاهرات علیه جنگ خلیج فارس

۲۰۰۳: تظاهرات علیه جنگ عراق

۲۰۲۰: تظاهرات جان سیاهان مهم است

عمده اعتراض‌های یادشده با خشونت پلیس سرکوب شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *