مواجهه زنان پناهجو با آزار جنسی در اقامتگاه‌های دولتی انگلیس

10:35 - 13 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۳۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مواجهه زنان پناهجو با آزار جنسی در اقامتگاه‌های دولتی انگلیس
گزارش‌های بسیاری تاکنون درباره وضعیت وخیم پناهجویان در اقامتگاه‌های وزارت کشور انگلیس منتشر شده، اما لندن تاکنون در این مورد اقدامی نکرده است.

خبرگزاری میزان - تحقیقات جدید نشان می‌دهد، زنانی که در انگلیس از تجاوز جنسی، خشونت و بهره‌کشی جنسی فرار کرده‌اند، از سوی پیمانکاران وزارت کشور در اقامتگاه‌ها تحت اجبار و کنترل قرار می‌گیرند.

موسسه خیریه «زنان برای زنان پناهنده»، نخستین تحقیق را به‌طور خاص با تمرکز بر تجربیات زنان در اقامتگاه‌های پناهجویان وزارت کشور انگلیس انجام داده است؛ محققان شامل ۷ زن هستند که خود قبلا در چنین اقامتگاه‌هایی زندگی می‌کردند.

در مجموع ۶۳ زن از ۲۶ کشور مختلف در این تحقیق شرکت کردند؛ براساس داده‌های موجود، تا ژوئن ۲۰۲۴ (تیر ۱۴۰۳)، ۸ هزار و ۲۹ پناهجوی زن در اقامتگاه‌های وزارت کشور انگلیس زندگی می‌کردند. 

تجربه خشونت مبتنی بر جنسیت

این موسسه خیریه گفت که در دهه گذشته ۶۵ تا ۸۵ درصد از زنانی که در این اقامتگاه‌ها زندگی می‌کردند، بازماندگان خشونت مبتنی بر جنسیت بوده‎‌اند.

نتایج این تحقیق نشان داد که تقریبا نیمی از زنان مورد بررسی گفتند که زندگی در اقامتگاه‌ها باعث می‌شود که آن‌ها به خودکشی فکر کنند؛ آن‌ها گفتند که سرک کشیدن از سوی کارکنان مرد اقامتگاه‌ها که بدون اجازه وارد اتاق‌هایشان می‌شوند، آزار و اذیت جنسی از سوی کارکنان مرد و دستور‌های ظالمانه روزانه و منع آمد و شد را تجربه کرده‌اند.

حتی زنانی که اقامتگاه خود را صرفا برای رفتن به کلیسا یا مغازه‌های محلی ترک می‌کردند، با بازجویی مواجه می‌شدند.

یک زن گفت که به این دلیل که ۱۰ دقیقه از زمان آغاز مقررات منع آمد و شد دیرتر به اقامتگاه رسید، از ورود به محل زندگی خود منع شد. 

نقش وزارت کشور انگلیس در وضع موجود

نویسندگان این گزارش اذعان کردند که زنانی که مورد آزار و اذیت جنسی کارکنان هتل قرار گرفته‌اند، می‌گویند که این وزارت کشور انگلیس است که محیط اقامتگاه‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کرده که کنترل‌کننده، تهدیدکننده و نظارت‌کننده باشد.

مواجهه زنان پناهجو با آزار جنسی در اقامتگاه‌های دولتی انگلیس

یک زن گفت که هر روز از سوی مدیر یک اقامتگاه که به‌طور مداوم مزاحم او می‌شود، مورد آزار جنسی قرار می‌گرفت. 

او گفت که وقتی مریض شده بود، به او اجازه داده شد تا مدتی به خانه یکی از دوستانش برود؛ اما پس این زن بی‌پناه از بازگشت متوجه شد که او را از اقامتگاه اخراج کرده‌اند، برخی از وسایلش را به یک مغازه خیریه تحویل داده‌اند و اسنادش را در سطل زباله انداخته‌اند.

تجربه تبعیض

در حالی که برخی از این زنان اجازه ملاقات داشتند، اما بسیاری از این موضوع محروم بوده‌اند. 

یک زن که پس از انجام عمل جراحی به اقامتگاه خود بازگشته بود، به دلیل نیاز به مراقبت درخواست کرده بود که یکی از دوستانش برای مراقبت از او به این اقامتگاه بیاید، اما درخواست او از سوی کارکنان رد شد.

این گزارش خواستار پایان دادن به استفاده از اقامتگاه‌ها و فراهم کردن مکان‌های امن و حمایتی برای زنان است تا بتوانند زندگی خود را بهبود بخشند. 

آندره‌آ ووکویچ، معاون مدیر زنان برای زنان پناهنده، گفت: دولت (انگلیس) باید فورا به آن‌چه در اقامتگاه‌های پناهجویان رخ می‌دهد پایان دهد تا از آسیب بیشتر به زنان جلوگیری کند. 

سخنگوی وزارت کشور انگلیس، گفت: این‌ها اتهام‌های بسیار جدی هستند.

او همچنین مدعی شد: ما فورا این اتهام‌ها را بررسی خواهیم کرد؛ وزارت کشور هرگونه ادعای تخلف یا جنایت کارمندان در اقامتگاه‌های پناهندگی را بسیار جدی می‌گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *