جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری؛ تکرار نسل‌کشی غزه یا روز نکبت؟

9:15 - 10 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۸۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری؛ تکرار نسل‌کشی غزه یا روز نکبت؟
رژیم صهیونیستی با مشاهده سکوت جامعه جهانی در مقابل جنایت‌های خود در غزه و حمایت تمام‌عیار آمریکا از این رژیم، کارزار مرگ مشابهی را در کرانه باختری به‌راه انداخته است.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی در میانه تشدید جنایت‌های خود در غزه زیر سایه سکوت جامعه بین‌المللی و تحت حمایت متحدان غربی خود، کارزار جنایت‌کارانه‌ای را در کرانه باختری آغاز کرده است.

حمله ارتش رژیم صهیونیستی به چهار اردوگاه آوارگان فلسطینی و تقریبا تمام شهر‌ها در شمال کرانه باختری، با استفاده از سلاح‌های جنگی، فرود هلیکوپتر به سبک کماندویی، پهپاد‌ها و بولدوزر‌ها را نمی‌توان به‌عنوان پاسخی به مخالفت فلسطینی‌ها با جنگ غزه طبقه‌بندی کرد؛ به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در حال اجرای عملیات اشغالگرانه و مرگ‌باری در کرانه باختری است که با آغاز جنگ علیه غزه به تعویق افتاده بود.

کرانه باختری کجاست؟

کرانه باختری در شرق اراضی اشغالی قرار دارد و با اردن و ساحل غربی بحرالمیت هم‌مرز است؛ اردن تا پیش از سال ۱۹۶۷ کنترل این منطقه را در دست داشت، اما رژیم صهیونیستی در آن سال این منطقه را تصرف کرد و تا سال ۱۹۹۳، زمان امضای توافق اسلو آن را تحت اشغال نظامی خود قرار داد.

با وجود اینکه، کرانه باختری در ادامه به کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین درآمد، اما رژیم صهیونیستی به اسکان صهیونیست‌ها در آن منطقه ادامه داد و با بهانه حفظ امنیت آن‌ها، ارتش خود را وارد عمل کرد.

در حال حاضر، تشکیلات خودگردان کنترل واقعی اندکی در کرانه باختری دارد؛ اگرچه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، حمله‌های رژیم صهیونیستی به کرانه باختری را محکوم کرده است، اما انتظار نمی‌رود که ارتش رژیم صهیونیستی به موضع‌گیری او توجه کند، زیرا تشکیلات خودگردان فلسطین که رسما بر کرانه باختری حکومت می‌کند، ارتش ثابت ندارد.

در حال حاضر، حدود ۳ میلیون فلسطینی در کرانه باختری زندگی می‌کنند؛ ضمن اینکه اردوگاه‌های آوارگان در «جنین»، نابلس و طولکرم به کانون‌های اصلی مقاومت فلسطین در این منطقه تبدیل شده‌اند.

غزه، قدس اشغالی و کرانه باختری براساس قوانین بین‌المللی جزء سرزمین‌های اشغالی هستند و رژیم صهیونیستی تحت همان قوانین موظف به محافظت از ساکنان آن است؛ رژیم صهیونیستی در سایه حمایت متحدان خود اشغال این مناطق را رد می‌کند، با وجود این، دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه ICJ) در ماه گذشته اعلام کرد که رژیم صهیونیستی اراضی فلسطینی یادشده را اشغال کرده و باید فورا به اشغالگری خود پایان دهد.

 

جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری؛ نسل‌کشی غزه تکرار می‌شود؟

حکم لاهه درباره کرانه باختری چیست؟

براساس حکم جدید دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اراضی اشغالی فلسطینی، رژیم صهیونیستی باید نیرو‌های خود را بلافاصله از همه نقاط اراضی اشغالی از جمله نوار غزه خارج کند؛ ضمن اینکه باید همه شهرک‌نشینان را از کرانه باختری از جمله قدس شرقی اشغالی بیرون ببرد.

این دستور دیوان بین‌المللی کیفری از سوی شورای امنیت سازمان ملل قابلیت اجرا دارد.

اریکا گوارا روساس، مدیر ارشد عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: متحدان اسرائیل در شورای امنیت، از جمله آمریکا هیچ نشانه‌ای برای اجرای تصمیم دیوان نشان نداده‌اند و همین امر به اسرائیل اجازه داده تا به جنگ در غزه ادامه دهد و فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری را در چرخه خشونت گرفتار کرده است.

دیانا بوتو، وکیل فلسطینی - کانادایی متخصص در قوانین بین‌المللی حقوق بشر، تاکید دارد که این شهرک‌نشینان صهیونیست هستند که خشونت‌ها را در کرانه باختری رقم می‌زنند؛ به گفته وی، شهرک‌نشینان که به شدت مسلح هستند، عمدتا با جناح راست افراطی رژیم صهیونیستی ارتباط دارند؛ آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای تعداد شهرک‌ها را در سرزمین‌هایی که سازمان ملل بر ممنوعیت کنترل آن‌ها از سوی رژیم صهیونیستی تاکید کرده، گسترش داده‌اند.

گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین در حاشیه و نزدیکی کرانه باختری به آواره شدن فلسطینی‌ها و بیرون راندن آن‌ها از خانه‌ها و زمین‌هایشان منجر شده است.

شهرک‌های یادشده تحت حمایت‌های مالی کابینه رژیم صهیونیستی دارای امکانات زیادی هستند؛ ضمن اینکه ساکنان آن‌ها نیز با در دست گرفتن اسلحه خشونت‌های گسترده‌ای را علیه ساکنان کرانه باختری رقم می‌زنند.

 

جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری؛ نسل‌کشی غزه تکرار می‌شود؟

کارزار جنایت رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری

ارتش رژیم صهیونیستی از زمان آغاز دور جدید جنگ علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) تاکنون بار‌ها به اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در کرانه باختری یورش برد.

رژیم صهیونیستی از چهارشنبه گذشته بزرگ‌ترین و مرگ‌بارترین حمله خود به کرانه باختری را در سال جاری آغاز کرد؛ این حمله که تاکنون دست‌کم ۲۰ شهید برجای گذاشت، تداوم روند مستمرا در حال افزایش خشونت علیه کرانه باختری از سوی ارتش و شهرک‌نشینان صهیونیست است.

کارزار جدید خشونت رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری طی سه روز گذشته همزمان در طولکرم، «جنین» و فراه در شمال غرب، شمال و شرق این منطقه اجرا شد؛ علاوه بر ارتش رژیم صهیونیستی شین‌بت، سرویس امنیتی این رژیم نیز در کارزار یادشده مشارکت کرد.

رژیم صهیونیستی در حالی کارزار جنایت علیه کرانه باختری را با بهانه بی‌اساس و تکراری حضور سران مقاومت در این منطقه آغاز کرد که دلیل اصلی این اقدام، سکوت جامعه جهانی در برابر جنایت‌های ۱۰ ماهه این رژیم در غزه بوده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در چارچوب کارزار جنایت‌کارانه اخیر خود در کرانه باختری، اقدام به مسدود کردن جاده‌ها و ویران کردن ورودی بیمارستان‌ها کرده است؛ ضمن اینکه برق و آب منطقه را نیز قطع کرده است؛ دسترسی ساکنان کرانه باختری به امکانات پزشکی نیز مسدود شده است.

خشونت و جنایت جاری رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری، بزرگ‌ترین حمله نظامی این رژیم علیه منطقه یادشده در ۲ دهه اخیر است؛ جولان بولدوزر‌های ارتش رژیم صهیونیستی و شلیک گلوله‌های واقعی و گاز اشک‌آور، ردپایی گسترده از ویرانگری در این منطقه بر جای گذاشته است.

در حالی که «جنین»، طولکرم و طوباس شاهد بدترین خشونت‌ها بوده‌اند، نظامیان صهیونیست مکان‌های دیگری مانند نابلس و اردوگاه آوارگان بلاطه، غرب بیت‌لحم و مناطقی در استان الخلیل را نیز هدف حمله قرار دادند؛ اردوگاه‌های هدف حمله رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده تراکم جمعیت فلسطینی از همه اقشار است؛ از این رو، هدف رژیم صهیونیستی پاکسازی قومی اردوگاه‌ها برای پاک کردن آخرین بقایای ادعای اساسی مردم فلسطین در مورد حق بازگشت است.

 

جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری؛ نسل‌کشی غزه تکرار می‌شود؟

خشونت مستمر رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری

خشونت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری موضوع جدیدی نیست.

براساس گزارش سازمان ملل، رژیم صهیونیستی از اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۲)، زمان حمله به غزه تاکنون دست‌کم ۶۶۰ فلسطینی را در کرانه باختری به شهادت رسانده است؛ این رقم نشان‌دهنده خشونت مداوم رژیم صهیونیستی در کرانه باختری است.

از رقم یاد شده بیش از ۱۵۰ نفر کودک بودند.

دور جدید جنایت رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری نیز تاکنون دس‌ کم ۲۰ شهید برجای گذاشت که برخی از آن‌ها کودکان هستند.

 

جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری؛ نسل‌کشی غزه تکرار می‌شود؟

کرانه باختری؛ کانون مقاومت فلسطینی

در سال‌های اخیر اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در کرانه باختری به کانون مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند.

جنگ علیه غزه و حمله‌های خشونت‌بار شهرک‌نشینان به مناطق مختلف کرانه باختری سبب شده تا تعداد فزاینده‌ای از فلسطینی‌ها در مقابل یورش‌ها و وحشی‌گری‌های ارتش و شهرک‌نشینان صهیونیست دست به مقاومت با اجرای عملیات مقاومتی بزنند.

جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری؛ نسل‌کشی غزه تکرار می‌شود؟

کرانه باختری؛ مواجه با نکبتی دیگر

مردم کرانه باختری در حال تجربه نکبتی دیگر هستند؛ برای بسیاری از فلسطینی‌ها، حمله‌های اخیر رژیم صهیونیستی به کرانه باختری در چارچوب اجرای طرح شوم اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه نتانیاهو یادآور روز نکبت سال ۱۹۴۸ است.

گزارش‌های منتشرشده از کرانه باختری نیز نشان می‌دهد که این یادآوری فقط تصوری ذهنی نیست، بلکه تکرار جنایت‌های سازمان‌دهی‌شده سال ۱۹۴۸ رژیم صهیونیستی است.

از زمان آغاز حمله رژیم صهیونیستی به غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) تاکنون، بیش از ۳ هزار فلسطینی به دلیل تخریب خانه‌هایشان به دست ارتش رژیم صهیونیستی آواره شدند؛ در همین مدت، سازمان ملل هزار و ۲۵۰ حمله شهرک‌نشینان صهیونیست به فلسطینی‌ها را ثبت کرد.

بر‌اساس گزارش سازمان ملل، دست‌کم ۶۲۸ فلسطینی در فاصله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تا ۲۷ آگوست سال جاری (۶ شهریور ۱۴۰۳) در حمله‌های هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی به شهادت رسیدند.

 

جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری؛ نسل‌کشی غزه تکرار می‌شود؟

آیا کرانه باختری به غزه‌ای دیگر تبدیل می‌شود؟

کارشناسان و تحلیلگران درباره تشدید تنش‌ها در کرانه باختری هشدار داده و درباره تبدیل این منطقه به غزه‌ای دیگر هشدار دادند؛ آن‌ها با اشاره به اینکه حمله جاری رژیم صهیونیستی به کرانه باختری، زندگی روزمره مردم این منطقه را فلج کرده، می‌گویند: تشدید این تنش‌ها می‌تواند کرانه باختری را با موجی از جنایت‌های مرگ‌بار مواجه کند.

بتسلم، گروه حقوق بشری صهیونیستی که خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست را در سرزمین‌های فلسطینی مستند می‌کند، به‌تازگی اعلام کرد که شهرک‌نشینان صهیونیست از اکتبر سال گذشته تاکنون، دست‌کم ۱۸ جامعه فلسطینی با جمعیتی بیش از هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کردند.

برخی از کارشناسان نیز درباره هزینه‌های سنگین سیاسی، امنیتی، انسانی و روانی بالای جنگ علیه کرانه باختری برای رژیم صهیونیستی هشدار دادند.

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (UNRWA) نیز اعلام کرد که به دلیل تهاجم رژیم صهیونیستی، آنروا مجبور به توقف خدمات‌رسانی به جوامع فلسطینی در چندین اردوگاه در کرانه باختری شده است.

ساکنان کرانه باختری ضمن دروغ خواندن ادعا‌های ارتش رژیم صهیونیستی درباره هدف حمله به این منطقه می‌گویند: اسرائیلی‌ها محیطی ایجاد می‌کنند که فلسطینی‌ها را به بیرون رانده و زیرساخت‌ها را تقریبا به‌طور کامل نابود و برق و آب را قطع می‌کند؛ آن‌ها می‌خواهند با نابود کردن همه چیز، مردم را ناچار به ترک خانه‌ها و شهرهایشان کنند.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه کابینه راست‌گرای افراطی بنیامین نتانیاهو در نخستین روز اجرای کارزار جنایت علیه کرانه باختری با انتشار بیانیه‌ای خواستار آنچه «تخلیه موقت منطقه» خواند، شد.

 

جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری؛ نسل‌کشی غزه تکرار می‌شود؟

جنایت‌های رژیم صهیونیستی حد و مرزی ندارد

آغاز کارزار جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری یک واقعیت آشکار را بار دیگر ثابت کرد؛ رژیم صهیونیستی با مشاهده بی‌تفاوتی و سکوت کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا در مقابل جنایت گسترده در غزه، جسارت اجرای جنایتی مشابه در کرانه باختری را پیدا کرد.

اکنون رژیم صهیونیستی می‌داند که با ایجاد جهنمی دیگر در کرانه باختری نیز با مشکلی از سوی کشور‌های غربی مواجه نمی‌شود.

آنچه اکنون در کرانه باختری رخ می‌دهد، تکرار جنایت در غزه است؛ از حمله به بیمارستان‌ها تا هدف قرار دادن کودکان، از تخریب زیرساخت‌ها تا جولان بولدوزرها؛ تداوم این روند به این معنا است که کرانه باختری تا شش ماه آینده مانند غزه با چالش شیوع بیماری‌های همه‌گیر مواجه شده و در دام کمبود مواد غذایی و دارو خواهد افتاد.

کرانه باختری اکنون محلی برای اجرای طرح بزالل اسموتریج، عضو راست‌گرای افراطی کابینه نتانیاهو برای الحاق بخش‌های بیشتری از کرانه باختری به اراضی اشغالی و آوارگی اجباری شمار بیشتری از فلسطینی‌ها و انتقال آن‌ها به منطقه A (منطقه تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین) است.

طرح موردنظر اسموتریچ در واقع طرح رسمی کابینه نتانیاهو است که کاتز از آن با عنوان تخلیه موقت یاد کرده است؛ اسموتریچ پیشتر ادعا کرده بود که شیوه اداره کرانه باختری باید به نحوی تغییر کند که DNA این منطقه به شکل برگشت‌ناپذیری عوض شود.

نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها حد و مرزی ندارد؛ کشتار روزانه در کرانه باختری همزمان با غزه در جریان است و جهان تحرک و واکنشی برای متوقف کردن آن انجام نمی‌دهد.

آرا و احکام دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری نیز تاکنون نتوانسته‌اند مانع روند جنایت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها شوند و تاثیرگذاری آن‌ها در آینده نیز دردی از مردم فلسطین دوا نخواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *