نشست سران شانگهای در قزاقستان؛ اهداف و محورها

14:08 - 13 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۴۸۴
نشست سران شانگهای در قزاقستان؛ اهداف و محورها
سازمان همکاری شانگهای که در سال‌های اخیر توسعه یافته و ایران نیز به عضویت آن درآمده است، اکنون به عنوان یک وزنه تعادل ژئوپولیتیکی در برابر غرب به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان - ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، قرار است در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای دیدار کنند.

رویترز نوشت: پوتین و شی، سازمان همکاری شانگهای (SCO) را که در سال ۲۰۰۱ با همکاری روسیه، چین و قدرت‌های آسیای مرکزی تأسیس شد، گسترش داده‌اند تا هند، ایران و پاکستان را به عنوان وزنه‌ای در مقابل غرب بگنجانند.

کرملین اعلام کرد که پوتین امروز چهارشنبه، ۱۳ تیر، در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان، مجموعه دیدار‌های دوجانبه برگزار خواهد کرد.

پایگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی سازمان همکاری شانگهای را «باشگاهی رو به رشد با ریاست چین و روسیه برای مقابله با آمریکا» توصیف کرده و نوشت: یک باشگاه رو به رشد به ریاست شی و پوتین برای مقابله با آمریکا، یک عضو به شدت طرفدار روسیه را اضافه می‌کند

در این گزارش آمده است: گروهی از کشور‌های اوراسیا به ریاست چین و روسیه برای پیشبرد دیدگاه سران خود در مورد نظم جهانی جایگزین، قرار است امروز دوباره گسترش یابد و این بار با اضافه کردن یک متحد سرسخت روسیه که آشکارا از عملیات نظامی مسکو علیه اوکراین حمایت کرده است.

سازمان همکاری شانگهای در برابر نهاد‌های غربی

پایگاه شبکه سی‌ان‌ان افزود: پذیرش مورد انتظار بلاروس در سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) در اجلاس سالانه سران آن در آستانه قزاقستان، فشار دیگری از سوی پکن و مسکو برای تبدیل این گروه از یک بلوک امنیتی منطقه‌ای به یک وزنه تعادل ژئوپلیتیکی برای نهاد‌های غربی به سرکردگی آمریکا و متحدانش است.

شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین برای نشستی که از امروز چهارشنبه آغاز می‌شود، وارد آستانه شده‌اند که دومین دیدار آن‌ها در سال جاری خواهد بود.

در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ از سوی چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برای مبارزه با تروریسم و ​​ارتقای امنیت مرزی تأسیس شد، در سال‌های اخیر برای مقابله با هژمونی آمریکا، رشد کرده است.

سازمان همکاری‌های شانگ‌های در سال ۲۰۱۷ اولین توسعه خود را برای استقبال از هند و پاکستان انجام داد؛ پس از اضافه شدن بلاروس، این سازمان ۱۰ عضو خواهد داشت که بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و حدود یک‎چهارم اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند.

 این سازمان همچنین دارای دو کشور ناظر شامل افغانستان و مغولستان، و بیش از ده‌ها شریک گفت‌وگو از میانمار تا ترکیه و کشور‌های عربی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *