اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای؛ تاکید کشورهای عضو بر نظم جهانی عادلانه

13:40 - 14 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۶۲۷
اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای؛ تاکید کشورهای عضو بر نظم جهانی عادلانه
کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های که در آستانه گرد هم آمده‌اند، ضمن تاکید بر نظم جهانی عادلانه، خواستار مقابله در برابر مداخله خارجی شدند.

خبرگزاری میزان - اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۳ و ۱۴ تیر برگزار شد.

در دومین روز اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در قزاقستان، بلاروس نیز به‌عنوان عضو دائم به این سازمان پیوست. 

تاکنون چین، روسیه، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان، ۹ عضو دائمی، و ۳ کشور افغانستان و بلاروس و مغولستان عضو ناظر بودند. 

ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال و سریلانکا ۶ کشوری هستند که به‌عنوان شرکای این سازمان منطقه‌ای محسوب می‌شوند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در امروز پنجشنبه، ۱۴ تیر در نشست سازمان همکاری شانگ‌های در آستانه، پایتخت قزاقستان، گفت: جهان چندقطبی به واقعیت تبدیل شده است؛ دایره کشور‌هایی که از نظم جهانی عادلانه حمایت می‌کنند، در حال گسترش است.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز در این نشست گفت: تعداد اعضای سازمان همکاری شانگ‌های از زمان تاسیس این سازمان تا امروز به ۱۰ کشور افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: خانواده سازمان همکاری شانگ‌های با شرکای بیشتر و همکاری محکم‌تر، ۲۶ کشور را در ۳ قاره پوشش می‌دهد.

شی ادامه داد: کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های باید از حق توسعه و ثبات زنجیره‌های تولید را حفظ و اقتصاد منطقه را تقویت کنند.

این مقام چینی با بیان اینکه شتاب تحولات جهانی موجب شده تا جامعه بشری بار دیگر بر سر چهارراه تاریخ قرار بگیرد، اظهار کرد: سازمان همکاری شانگ‌های در سمت درست تاریخ و در سمت انصاف و عدالت قرار دارد که برای جهان اهمیت حیاتی دارد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، گفت: کشور‌های سازمان همکاری شانگ‌های باید به‌طور مشترک در برابر مداخله خارجی مقاومت و قاطعانه از یکدیگر حمایت کنند.

سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در چارچوب نشست این سازمان همچنین اعلامیه نهایی آستانه را امضا کردند.

محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری در نشست سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، در آستانه پایتخت قزاقستان با بیان اینکه فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در قلمرو کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در زمینه تجارت، تولید، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، گمرک، مخابرات و همچنین توسعه فناوری در زمینه هوش مصنوعی، جهت تعامل وجود دارد، گفت: باید از این ظرفیت‌ها به نفع رفاه ملت‌ها و تثبیت صلح پایدار و توسعه فراگیر در منطقه شانگ‌های و در سراسر جهان استفاده کرد.

مخبر همچنین با اشاره به جنگ غزه، اظهار کرد: متاسفانه طی ۹ ماه گذشته و بر خلاف تمامی موازین بین‌المللی و هرگونه اخلاق و منش انسانی، شاهد موج گسترده‌ای از نسل‌کشی، جنایت جنگی، کشتار وسیع زنان و کودکان بی‌گناه غزه توسط رژیم صهیونیستی هستیم.

سرپرست ریاست‌جمهوری همچنین گفت: تداوم جنایت‌های وحشیانه و سازمان یافته رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا علیه مردم مقاوم و مظلوم غزه که جامعه بشری را در بهت و حیرت و سازمان‌های بین‌المللی را در بی‌عملی فرو برده است، به شدت محکوم می‌کنیم. ما بر ضرورت اقدام‌های موثر کشور‌ها به ویژه از سوی اعضای سازمان همکاری شانگ‌های جهت توقف فوری جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی و لزوم ارسال فوری، کافی و بدون مانع کمک‌های بشر دوستانه به سراسر غزه تاکید می‌کنیم.

محمد مخبر همچنین در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد.

پوتین در این دیدار، گفت: روابط ایران و روسیه دوستانه و سازنده است. تقویت روابط اقتصادی با تصویب توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران تسهیل خواهد شد.

پوتین همچنین گفت: روسیه از درخواست ایران برای به دست آوردن وضعیت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا حمایت می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *