سفر پوتین به چین؛ فصلی جدید در روابط پکن و مسکو

11:02 - 29 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۸۴۳
سفر پوتین به چین؛ فصلی جدید در روابط پکن و مسکو
سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به چین از اهمیت بسیاری برخوردار است و کارشناسان بر این عقیده هستند که روابط دوجانبه میان پکن و مسکو در نقطه شروع تاریخی جدیدی قرار دارد.

خبرگزاری میزان - ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به‌تازگی سفر دو روزه خود را به چین به پایان رساند و بر روابط راهبردی رو به رشد دو کشور و همچنین بر روابط شخصی خود با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین تاکید کرد.

پوتین در جریان بازدید از نمایشگاه چین و روسیه در شهر هاربین، از رشد تجارت دوجانبه ابراز خرسندی و با دانشجویان مؤسسه فناوری هاربین ملاقات کرد.

در همین حال شی جین پینگ نامه تبریکی به هشتمین نمایشگاه چین و روسیه در هاربین ارسال کرد.

رئیس‌جمهور چین با اشاره به اینکه امسال هفتاد‌و‌پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک چین و روسیه است، گفت که روابط دوجانبه با قرار گرفتن در نقطه شروع تاریخی جدید، فرصت‌های تاریخی جدیدی را در بر می‌گیرد و چشم‌اندازهای وسیع‌تری برای توسعه نشان می‌دهد.

شی با تاکید بر اینکه نمایشگاه چین و روسیه پس از سال‌ها کشت و توسعه به بستری مهم برای ارتقا همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه تبدیل شده است، نوشت: امید است همه بخش‌های دو کشور از فرصتی که در حال حاضر ارائه می‌شود نهایت استفاده را ببرند.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد که نمایشگاه چین و روسیه برای تعمیق مبادلات و به اشتراک‌گذاری فرصت‌ها، مشارکت مشترک در همکاری سودمند دوجانبه بین چین و روسیه و ایجاد انگیزه جدید در توسعه همکاری استراتژیک جامع چین و روسیه برای هماهنگی برای یک دوره جدید مفید است.

هان ژنگ، معاون رئیس‌جمهور چین، به همراه ولادیمیر پوتین در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه شرکت کرد و نامه تبریک شی جین پینگ را خواند و سخنرانی کرد.

پتانسیل اقتصادی چین و روسیه

ژانگ هونگ، محقق ارشد موسسه روسیه، اروپای شرقی و مرکزی در مرکز مطالعات آسیایی آکادمی علوم اجتماعی چین، گفت: پتانسیل زیادی برای دو کشور در زمینه گسترش تجارت در انرژی، مواد خام و همچنین تعمیق همکاری در صنعت، زیرساخت و همکاری وجود دارد.

یک تحلیلگر چینی می‌گوید: ما شاهد فراگیر بودن و کارایی بالای بازار چین و همچنین گشایش در سطح بالای آن در سال‌های اخیر بوده‌ایم.

پارادایم جدید روابط پکن و مسکو

رشد مداوم و پتانسیل بزرگ تجارت چین و روسیه نمادی از توسعه پایدار و سالم روابط دوجانبه است؛ به گفته ناظران، تعامل بین سران دو کشور همیشه به عنوان راهنمایی بسیار مهم بوده است.

شی جین پینگ و پوتین در سفر اخیر در مورد موضوعات استراتژیک مورد علاقه مشترک بحث و گفت‌وگو کردند.

تحت هدایت راهبردی سران دو کشور، حجم تجارت دوجانبه چین و روسیه در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۲۴۰.۱ میلیارد دلاری رسید و زودتر از موعد مقرر از هدف ۲۰۰ میلیارد دلار عبور کرد و رشد سریعی را در سال ۲۰۲۴ حفظ کرد.

این همکاری‌های اقتصادی همچنین به ایجاد جهانی چندقطبی در زمانی که غرب به سرکردگی آمریکا در حال ایجاد حلقه‌های بسته و انحصاری کوچک و حمایت از تجارت و یکجانبه‌گرایی است، کمک خواهد کرد.

چین و روسیه هر دو قدرت‌های بزرگ و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و به اصل نبود رویارویی و هدف قرار ندادن هر طرف ثالث پایبند هستند.

لی هایدونگ، استاد دانشگاه روابط خارجی چین، گفت که غرب همیشه روابط چین و روسیه را از طریق جنگ سرد و لنز تقابل تفسیر می‌کند.

این کارشناس چینی گفت که روابط اقتصادی دوجانبه باعث تثبیت زنجیره صنعتی و ایجاد امنیت استراتژیک شده است.

ناظران گفتند که چین و روسیه پارادایم جدیدی از روابط بین کشور‌های اصلی ایجاد کرده‌اند که اقدامات هژمونیک به سرکردگی آمریکا را به چالش می‌کشد، به همین دلیل است که آمریکا به اتهام‎زنی علیه همکاری چین و روسیه ادامه می‌دهد.

در پس زمینه جنگ اوکراین، واشنگتن همچنان به حمله به تجارت عادی چین و روسیه ادامه می‌دهد و سرکوب شرکت‌های منتخب چینی را تشدید کرده است.

واشنگتن به‌تازگی دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ۲۰ شرکت مستقر در چین اعمال کرد و مدعی شد که آن‌ها در حمایت از پایگاه دفاعی-صنعتی روسیه نقش دارند.

پس از انتشار بیانیه مشترک چین و روسیه در جریان سفر اخیر پوتین، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهاراتی علیه پکن مطرح کرد.

انتهای پیام/

 


برچسب ها: روسیه چین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *