نتیجه انتخابات انگلیس؛ استارمر جانشین ریشی سوناک کیست؟

9:00 - 15 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۶۸۲
نتیجه انتخابات انگلیس؛ استارمر جانشین ریشی سوناک کیست؟
محافظه‌کاران تحت هدایت ریشی سوناک خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت را در حالی ترک می‌کنند که بدترین شکست حزبی خود از قرن نوزدهم را در میانه اختلاف‌های گسترده داخلی تجربه کردند.

خبرگزاری میزان - شمارش بیش از نیمی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام انگلیس، نشان می‌دهد که حزب کارگر یکی از بزرگ‌ترین اکثریت‌های خود را در این مجلس کسب خواهد کرد.

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها از شمارش آرای انتخابات پارلمانی انگلیس در روز جمعه، نشان می‌دهد که حزب کارگر به ریاست کی‌یِر استارمر با کسب اکثریت قاطع آرای مجلس عوام این کشور، به سمت نخست‌وزیری رسید.

براساس گزارش رسانه‌های انگلیسی، حزب کارگر با کسب ۴۱۰ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام، توانست بدون نیاز به ائتلاف با حزب‌های کوچک‌تر دولت انگلیس را به مدت پنج سال در اختیار بگیرد.

حزب محافظه‌کار به ریاست ریشی سوناک نیز با کسب ۱۳۱ کرسی بدترین شکست سیاسی خود از قرن نوزدهم را تجربه کرد؛ در عین حال، حزب لیبرال دمکرات ۶۱ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۱۰ کرسی، حزب سبز ۲ کرسی و دیگر احزاب ۲۶ کرسی را کسب کردند.

سوناک، نخست‌وزیر در حال خروج انگلیس، اعلام کرد که در تماس تلفنی با کی‌یِر استارمر، پیروزی او را در انتخابات تبریک گفت؛ وی همچنین طی سخنانی مسئولیت شکست حزب محافظه‌کار را پذیرفت.

استارمر نیز پس از مشخص شدن پیروزی حزب متبوعش، در سخنرانی‌اش وعده نوسازی ملی را داد.

آخرین دوره قدرت حزب کارگر به ۱۴ سال پیش بازمی‌گردد؛ این حزب در انتخابات سال ۲۰۰۵ برای سومین دوره متوالی پیروز شد و در انتخابات سال ۲۰۱۰، سکان دولت را به ائتلاف دو حزب محافظه‌کار و لیبرال دمکرات واگذار کرد.

کی‌یِر استارمر عصر روز جمعه، پس از منصوب‌شدن از سوی چارلز سوم، پادشاه انگلیس به‌عنوان مامور تشکیل کابینه، رسما پنجاه‌وهشتمین نخست‌وزیر این کشور شد.

استارمر کیست؟

استارمر که در رسانه‌های انگلیس به‌عنوان فرد تازه‌وارد به سیاست شناخته می‌شود، زندگی حرفه‌ای خود را دهه ۱۹۹۰ به‌عنوان یک وکیل دادگستری آغاز کرد.

نخست‌وزیر ۶۱ ساله آتی انگلیس، دادستان ارشد سابق و یک وکیل حقوق بشری است.

پیروزی استارمر در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ انگلیس در حالی اعلام شد که پیروزی بزرگ حزب کارگر موضوعی قابل پیش‌بینی بود.

اصلی‌ترین بازندگان انتخابات پارلمانی انگلیس چه کسانی هستند؟

جیکوب ریس ماگ، وزیر خارجه سابق در امور فرصت‌های برگزیت در دوران بوریس جانسون، گرانت شاپس، وزیر دفاع و پنی موردانت، رئیس مجلس که قبل از نخست‌وزیری ریشی سوناک برای ریاست حزب رقابت می‌کرد، از جمله افرادی هستند که از آن‌ها به‌عنوان بازندگان بزرگ این انتخابات انگلیس یاد می‌شود.

در عین حال، جرمی هانت، صدراعظم معادل وزیر دارایی انگلیس با کاهش رای کرسی خود را حفظ کرد؛ سوناک نیز توانست کرسی خود را در پارلمان حفظ کند.

لیز تراس که کمتر از ۲ ماه بین دوره‌های نخست‌وزیری بوریس جانسون و ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس بود، برای کسب کرسی‌اش نبرد سختی را از سر گذراند.

جنگ غزه بر آرای حزب کارگر چه تاثیری داشت؟

در حالی که حزب کارگر به سمت پیروزی قاطع در انتخابات انگلیس پیش می‌رود، نتایج نشان می‌‌دهد که این حزب در مناطقی با جوامع بزرگ مسلمان به دلیل موضع خود در قبال درگیری در غزه آسیب دیده است.

استارمر پس از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، موضعی طرفدار این رژیم را اتخاذ کرد و حتی پس از افزایش شمار قربانیان حملات رژیم صهیونیستی در غزه حاضر به تغییر مواضع خود نشد؛ همین موضوع سبب شد تا بسیاری از مسلمانان به‌عنوان رای‌دهندگان سنتی به حزب کارگر، به نامزدهای دیگر حزب‌ها رای بدهند.

جرمی کوربین؛ نماینده مستقل

جرمی کوربین که حزب کارگر را در انتخابات عمومی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ رهبری کرد، کرسی خود را در شمال لندن این بار به‌عنوان یک نماینده مستقل حفظ کرد.

وی که در پی اتهام آنچه یهودستیزی وی خوانده شد، از حزب کارگر تعلیق شد، تصمیم گرفت به‌عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات شرکت کند و موفق به حفظ کرسی خود شد.

حزب ضد مهاجرت انگلیس نخستین کرسی خود را در انتخابات به دست آورد

Reform U.K، حزب ضدمهاجرت اخیرا تاسیس شده انگلیس، نخستین کرسی خود را در انتخابات سراسری به دست آورد.

این حزب دردسرهای جدی را برای حزب محافظه‌کار ایجاد و بسیاری از رای‌دهندگان محافظه‌کار سابق را با وعده‌های خود برای کاهش مهاجرت به سمت خود جذب کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *