سناریوهای احتمالی در صورت کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا چیست؟

11:30 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۸۷۴
سناریوهای احتمالی در صورت کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا چیست؟
عملکرد ضعیف بایدن در نخستین مناظره، درخواست‌ها را برای کناره‌گیری وی از رقابت‌های انتخاباتی افزایش داده است.

خبرگزاری میزان - نخستین مناظره جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد انتخاباتی حزب دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه، در چارچوب رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا برگزار شد.

این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای از ساعت ۲۱ روز پنجشنبه گذشته به وقت محلی آمریکا آغاز شد و عملکرد ضعیف بایدن در آن، نگرانی مقام‌های ارشد حزب دموکرات را به همراه داشته است.

گمانه‎زنی درباره کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی

شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از ۵ منبع آگاه گزارش داده که انتظار می‌رود جو بایدن، امروز یکشنبه در کمپ دیوید درباره آینده مبارزات انتخاباتی مجدد خود با خانواده صحبت کند.

تاکنون، مقام‌های ارشد حزب دموکرات از بایدن حمایت عمومی کرده‌اند، از جمله در پیام‌هایی که باراک اوباما و بیل کلینتون، رؤسای‌جمهور پیشین آمریکا، ارسال کرده‌اند.

با وجود این، دموکرات‌های ارشد کنگره، به‌طور خصوصی نگرانی‌های خود را در مورد عملکرد بایدن و توانایی ذهنی وی ابراز کرده‌اند.

گمانه‌زنی درباره کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی؛ سناریوهای احتمالی چیست؟

یکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که معتقد است بایدن باید از رقابت خارج شود -اما هنوز علنا این درخواست را نکرده است- گفت که ۳ تن از همکارانش در جریان رای‌گیری روز جمعه در مجلس نمایندگان همین احساسات را به او ابراز کردند.

در عین حال، در میان دموکرات‌های ارشد این تفاهم وجود دارد که باید به بایدن فضا برای تعیین گام‌های بعدی داده شود؛ آن‌ها بر این باورند که تنها رئیس‎جمهور، با مشورت خانواده‌اش، می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا کمپین خود را پایان یا ادامه دهد و او به این فشار‌ها واکنش خوبی نشان نخواهد داد.

یکی از منابع آگاه گفت: تصمیم‎گیرندگان دو نفر هستند؛ رئیس جمهور و همسرش.

رسانه‌های آمریکا خطاب به بایدن: زمان استعفا فرارسیده است

روزنامه گاردین در گزارشی با عنوان «رسانه‌های آمریکایی به جو بایدن می‌گویند که زمان استعفا فرارسیده است» به وضعیت کنونی بایدن پرداخته است.

این روزنامه انگلیسی با اشاره به درخواست هیئت تحریریه نیویورک تایمز از بایدن برای کناره‌گیری نوشت: حدود ۱۹ ساعت پس از خروج دو نامزد ریاست جمهوری از صحنه مناظره در آتلانتا حکم هیئت تحریریه نیویورک تایمز به صورت آنلاین برای مشترکان این روزنامه منتشر شد.

پایگاه گاردین یادآور شد: قضاوت ویرانگر بود، هیئت مدیره نیویورک تایمز به شدت استدلال کرد که رئیس‌جمهور آمریکا چنان منظره نگران‌کننده‌ای از ضعف سالخوردگی ارائه کرده که بهترین کاری که اکنون می‌توانست انجام دهد، کناره‌گیری از رقابت و اجازه دادن به حزب دموکرات برای انتخاب نامزد دیگری بود.

دموکرات‌ها چگونه می‌توانند بایدن را جایگزین کنند؟

برخی از دموکرات‌ها آشکارا این سوال را مطرح کردند که آیا او باید به عنوان نامزد آن‌ها برای انتخابات ۲۰۲۴ جایگزین شود یا خیر؛ فرآیندی برای انجام این کار وجود دارد، اما آشفته خواهد بود.

الین کامارک، کارشناس ارشد اندیشکده موسسه بروکینگز و عضو کمیته ملی دموکرات (DNC) در این باره می‌گوید: حزب دموکرات هیچ برنامه واقعی جایگزین برای بایدن به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری خود نداشته است؛ او در سال جاری تقریبا بدون مخالفت برای نامزدی ریاست‌جمهوری این حزب نامزد شد.

گمانه‌زنی درباره کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی؛ سناریوهای احتمالی چیست؟

بایدن تا اواخر تابستان به‌‎طور رسمی نامزد نخواهد شد، بنابراین هنوز زمان برای ایجاد یک تغییر و چند سناریو برای اجرا وجود دارد.

بایدن ممکن است تصمیم بگیرد پیش از اینکه رسما نامزد شود، کناره‌گیری کند یا می‌تواند پس از کنوانسیون دموکرات‌ها در شیکاگو در ماه آگوست (مرداد ماه)، کناره‌گیری کند و کمیته ملی دموکرات‌ها را وادار کند تا فردی را برای رقابت با ترامپ به جای او انتخاب کند.

در حال حاضر، این روند تا حد زیادی به بایدن بستگی دارد؛ او باید با کناره‌گیری موافقت کند یا با یک رقیب روبرو شود که سعی می‌کند او را مجبور به انجام این کار کند.

بایدن تاکنون هیچ نشانه‌ای درباره تمایل به کناره‌گیری نشان نداده و هیچ مخالفی مستقیما او را به چالش نکشیده است.

جانشین‌های احتمالی بایدن چه کسانی هستند؟

در واقع برخی از جانشینان بالقوه او کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا هستند که البته این افراد پس از مناظره با شور و شوق در دفاع از بایدن صحبت کردند.

چندین نامزد می‌توانند وارد میدان شوند، اما شماره یک مشخصی وجود ندارد

هریس به‌طور قطع در صدر فهرست احتمالی خواهد بود، اما او پس از شروع دشوار در کار و نظرسنجی ضعیف، مشکلات خاص خود را داشته است.

گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان، اندی بشیر، فرماندار کنتاکی و جی بی پریتزکر، فرماندار ایلینوی، همگی به عنوان جایگزین‌های احتمالی مطرح شده‌اند، اما آن‌ها حامیان بایدن و جانشینان کمپین به شمار می‌روند که در حال تلاش برای کمک به انتخاب بایدن هستند.

اگر بایدن کناره‌گیری کند چه اتفاقی می‌افتد؟

بایدن چند ماه گذشته را صرف جلب حمایت نزدیک به ۴ هزار نماینده دموکرات با پیروزی در انتخابات مقدماتی در ایالت‌ها و مناطق مختلف آمریکا کرده است.

گمانه‌زنی درباره کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی؛ سناریوهای احتمالی چیست؟

این نمایندگان معمولا به او رای می‌دهند، اما قوانین آن‌ها را ملزم نمی‌کند یا مجبور به انجام این کار نمی‌کند؛ نمایندگان می‌توانند رای خود را به شخص دیگری بدهند.

اگر بایدن نمایندگان خود را با کناره‌گیری خود آزاد بگذارد، ممکن است رقابتی میان دیگر نامزد‌های دموکرات برای نامزد شدن ایجاد شود.

قانون اساسی آمریکا حکم می‌کند که معاون رئیس‌جمهور در صورت فوت یا ناتوانی رئیس‌جمهور، اداره امور را در دست گیرد، اما این امر بر روند بین حزبی برای انتخاب نامزد تاثیری ندارد.

نامزد‌ها باید از ۶۰۰ نماینده کنوانسیون برای نامزد شدن امضا بگیرند و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ حدود ۴ هزار و ۶۷۲ نماینده وجود داشته باشد.

اگر هیچ کس اکثریت نمایندگان را به دست نیاورد، در آن صورت یک «کنوانسیون با واسطه» برگزار می‌شود که در آن نمایندگان به عنوان عوامل آزاد عمل می‌کنند و با ریاست حزب دموکرات برای ارائه یک نامزد مذاکره می‌کنند.

قوانینی وضع می‌شود و برای افرادی که نامزد می‌شوند، رای‌گیری اسمی داده می‌شود؛ ممکن است چندین دور رای‌گیری طول بکشد تا فردی اکثریت را به دست آورد و نامزد شود.

آخرین کنوانسیون میانجی‌گری که دموکرات‌ها نتوانستند نامزدی را در اولین رای‌گیری معرفی کنند، در سال ۱۹۵۲ بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *