شرایط جوّی؛ دشمن جدید جنگنده‌های اف ۳۵

7:45 - 15 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۵۱۶
شرایط جوّی؛ دشمن جدید جنگنده‌های اف ۳۵
اف ۳۵ آمریکا اگرچه ادعا می‌شود که جنگنده‌ای برای همه شرایط جوّی است، اما اکنون با معضلاتی در این زمینه مواجه است.

خبرگزاری میزان – جنگنده اف ۳۵ آمریکایی ساخت شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین، نام معروف «لایتنینگ II» را به اعتبار جنگنده لاکهید P-۳۸ لایتنینگ که در طول جنگ جهانی دوم وجود داشت، گرفت.

با این حال، علی‌رغم اینکه رسما ادعا می‌شود یک جنگنده برای «همه شرایط جوی» است، اکنون نگرانی‌های جدی وجود دارد که این جنگنده که در فضای باز در تگزاس در تاسیسات غول هوافضا خارج از فورت‌ورث نشسته است، در معرض آسیب‌های جوّی باشد.

به گزارش نشنال اینترست، مالیات‎دهندگان آمریکایی ممکن است مجبور شوند صورتحساب هرگونه تعمیراتی را که در نتیجه ذخیره شدن لایتنینگ II مورد نیاز است، پرداخت کنند.

 

شرایط جوی؛ دشمن جدید جنگنده اف ۳۵ آمریکا

 

این هواپیما اکنون منتظر ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ۳ (TR-۳) است که در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

از آنجایی که پنتاگون تا زمانی که به‌روزرسانی TR-۳ نهایی نشود، از پذیرش جت‌ها امتناع کرده است، این جت‌ها در حال انباشته شدن هستند و اکنون بیش از ۱۰۰ جت می‌توانند به معنای واقعی کلمه در معرض عناصر و خطرات احتمالی آب و هوایی قرار گیرند.

نشنال اینترست، می‌گوید: اگرچه فورت‌ورث به اندازه کافی در داخل خاک است که نگرانی از وقوع طوفان در این تأسیسات وجود ندارد، طوفان‌های تابستانی تگزاس هنوز هم می‌توانند با باد‌هایی با سرعت بیش از ۶۰ مایل در ساعت در برخی مواقع شدید باشند، در حالی که گرما می‌تواند برای روز‌های متوالی به شدت افزایش یابد.

 

شرایط جوی؛ دشمن جدید جنگنده اف ۳۵ آمریکا

۱۰۰ هزار دلار برای آسیب اف ۳۵

طبق گزارش بلومبرگ، پیمانکار دفاعی تنها ۱۰۰ هزار دلار برای هر جت سقف مسئولیت دارد؛ علی‌رغم این واقعیت که هر اف ۳۵ دارای برچسب قیمتی بین ۸۲.۵ تا ۱۰۹ میلیون دلار است.

اگر آسیب‌های ناشی از آب و هوا به این جنگنده رادارگریز نسل پنجم بیشتر از کلاهک باشد، وزارت دفاع آمریکا باید آن را پوشش دهد؛ به عبارت دیگر، این مالیات‌دهندگان آمریکایی هستند که در صورت وقوع هرگونه حوادث آب و هوایی فاجعه‌بار در اطراف فورت ورث، درگیر خواهند شد.

آژانس مدیریت قرارداد در افشای اف ۳۵، توضیح داد: این بیمه بسیار شبیه به بیمه تجاری خودرو و هواپیماست؛ به شرطی که پیمانکار شرایط و ضوابط پذیره‌نویسی را رعایت کند، آمریکا هزینه‌های فراتر از فرانشیز را به استثنای چند مورد، پوشش خواهد داد.

 

شرایط جوی؛ دشمن جدید جنگنده اف ۳۵ آمریکا

حتی بدتر از آن این است که اگر هرگونه آسیب به هواپیما منجر به «تلفات کامل» شود، پنتاگون مجبور خواهد شد یا هزینه جایگزینی آن را بپردازد یا تصمیم بگیرد که هواپیمای مفقودی را جایگزین نکند.

طبق مفاد قرارداد با لاکهید مارتین، خسارت‌های ناشی از گردباد، تگرگ و طوفان و باد پوشش داده می‌شود، اما خسارت ناشی از تعمیر بسته به وظیفه‌ای که انجام می‌شود، به صورت موردی تعیین می‌شود.

تنزل اف ۳۵ از سوی قانونگذاران آمریکایی

پیش از این کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا (HASC) نسخه پیش‌نویس قانون مجوز مالی دفاع ملی ۲۰۲۵  را منتشر کرد و در حالی که پیشنهاد اضافه کردن یک میلیارد دلار به برنامه زیردریایی کلاس ویرجینیا را داد، خواستار کاهش ۱۰ فروند جنگنده اف ۳۵ از درخواست پنتاگون برای برای ۶۸ فروند از این جنگنده‌ها شد.

شرایط جوی؛ دشمن جدید جنگنده اف ۳۵ آمریکا

پنتاگون به دنبال خرید ۴۲ فروند جنگنده اف ۳۵ اِی برای نیروی هوایی آمریکا، ۱۳ جنگنده اف ۳۵ بی  و ۱۳ جنگنده اف ۳۵ سی  برای نیروی دریایی آمریکا و تفنگداران دریایی این کشور بود؛ با این حال، وزارت دفاع آمریکا، در حال حاضر تحویل اف ۳۵ را نمی‌پذیرد، زیرا سازنده هواپیمای لاکهید مارتین با اعتبار نرم‌افزار ارتقای فناوری جنگنده مشکل دارد.

ناامیدی از TR-۳ و سایر مسائل به یک موضوع کم‌نظیر دو حزبی تبدیل شده است، زیرا تعداد نامعلومی از  این جنگنده‌های تکمیل‌شده یا تقریبا تکمیل‌شده اکنون در تاسیسات لاکهید مارتین در فورت ورث تگزاس نشسته‌اند.

یک مقام‌ جمهوری‌خواه، می‌گوید: در چند سال گذشته، اعضای ما از برنامه اف ۳۵ ناامید شده‌اند؛ امسال ما با پذیرش این هواپیما‌ها از لاکهید مارتین در هنگام خروج از خط مشکل داریم، بنابراین اعضای ما می‌خواستند به این موضوع رسیدگی کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *