کایا کالاس، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا کیست؟

12:24 - 08 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۵۹۵
کایا کالاس، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا کیست؟
اتحادیه اروپا مسئول جدید سیاست خارجی خود را از کشور استونی، به‌عنوان کشوری که درپی آغاز جنگ اوکراین توانست خود را وارد عرصه سیاست این بلوک کند، انتخاب کرد.

خبرگزاری میزان – کایا کالاس، نخست‌وزیر فعلی استونی در پاییز جانشین جوزپ بورل، سکان‌دار اسپانیایی سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌شود؛ این در حالی است که اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری با چالش‌های جدی در زمینه سیاست خارجی مواجه شده است.

این سیاستمدار ۴۷ ساله که پیشتر سودای دبیرکلی ناتو را در سر می‌پروراند، در حالی به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب شد که منتقدان این انتخاب را به دلایل مختلف زیر سوال می‌برند.

استونی کجاست؟

استونی کشوری در حوزه بالتیک با جمعیتی ۱.۳ میلیون نفری است.

این کشور بیش از یک درصد تولید ناخالص داخلی خود را به کمک به اوکراین اختصاص داده است و زیر سایه جنگ اوکراین به جبهه دفاعی اروپا تبدیل شده است.

کایا کالاس کیست؟

دختر سیم کالاس، نخست‌وزیر سابق و کمیسر اتحادیه اروپا، زمانی که استونی هنوز بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، در این کشور به دنیا آمد.

کالاس که به‌عنوان یک وکیل نیز فعالیت کرده است، نخستین بار در سال ۲۰۱۱ با حزب تاسیس شده از سوی پدرش به پارلمان این کشور حوزه بالتیک راه یافت و سپس یک کرسی در پارلمان اروپا با تمرکز بر موضوع‌های فناوری و قوانین رقابتی به دست آورد.

وی در سال ۲۰۱۸ پس از چند سال حضور در عرصه سیاست اروپا، به سیاست ملی بازگشت و در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان اولین نخست‌وزیر زن استونی معرفی شد.

کایا کالاس ۴۷ ساله که تا فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) در خارج از مرز‌های کشورش چهره چندان شناخته شده‌ای نبود و صرفا به‌عنوان نخست‌وزیر استونی به‌عنوان کوچک‌ترین کشور حوزه بالتیک مطرح بود، درپی آغاز جنگ اوکراین توانست با سوار شدن بر این موج خود را به مرکز صحنه بین‌المللی برساند و در ۲۷ ژوئن (۷ تیر) در شورای اروپا به‌عنوان جانشین بورل معرفی شود.

اکنون در استونی از کالاس به‌عنوان بانونی آهنین این کشور یاد می‌شود؛ عنوانی که بارها زیر سایه رسوایی‌های مکرر قرار گرفته است.

از سودای دبیرکلی ناتو تا انتخاب به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

کالاس برای نشست بر کرسی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انتخاب شدن به‌عنوان رئیس آینده سیاست خارجی در بروکسل، با جریان سختی مواجه شد که با انتخاب مارک روته هلندی به‌عنوان دبیرکل ناتو، وی را به سمت راه‌اندازی کارزاری با حمایت کشور‌های مرکز و شرق اروپا سوق داد.

ابراز علاقه آشکار وی برای در اختیار گرفتن سمت دبیرکلی ناتو، به خاطر سویه تند ضد روسی با مخالفت جدی منتقدان روبرو شده بود؛ از این رو، کالاس تمام تلاش خود را کرد تا از اتخاذ رویکرد حمایت از اوکراین به غنیمتی مهم دست یابد و در نهایت به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اروپا انتخاب شد.

در حالی که منتقدان رویکرد کمتر انعطاف‌پذیر سیاسی کالاس را یک نقطه ضعف می‌دانند، متحدانش از این ویژگی وی تقدیر می‌کنند.

منتقدان کالاس تاکید دارند که او باید یک دیپلمات ۳۶۰ درجه باشد که بتواند درباره موضوع‌های مناطق مختلف مانند آفریقا، آمریکای لاتین، چین، غرب آسیا، ... صحبت و اقدام کند، نه اینکه اوکراین را به‌عنوان چالش اصلی اروپا در دستور کار خود قرار دهد.

کالاس در برابر انتقاد‌های یادشده در چارچوب رویکرد ضد روسی خود، مدعی شد که استونی کشوری است که قربانی استعمار شده و از این رو برخی از انگیزه‌های جنوب جهانی را درک می‌کند.

رسوایی‌های کالاس

نخستین رسوایی کالاس و بحران اعتماد عمومی وی در تابستان ۲۰۲۳ رقم خورد، زمانی که رسانه‌های استونی پرده از همکاری یک شرکت استونیایی با روسیه در میانه جنگ اوکراین برداشتند.

۲۵ درصد سهام شرکت لجستیکی یادشده متعلق به همسر کالاس بود؛ ضمن اینکه همسر نخست‌وزیر حامی اوکراین کشور استونی مدیر مالی شرکت یادشده نیز بود.

این رسوایی در حالی رقم خورد که کالاس به پشتوانه سیاست حمایت از اوکراین خود مورد توجه عموم قرار گرفته بود.

رسوایی دیگر او به‌تازگی رقم خورد؛ رئیس ستاد کل ارتش استونی کالاس را متهم کرده که در میانه تلاش برای افزایش هزینه‌های دفاعی در صحنه بین‌المللی، بودجه دفاعی کشور را تامین نمی‌کند؛ همین رسوایی به سوم شدن حزبش در انتخابات اروپا منجر شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که کشتی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سکانداری بانونی آهنین استونی در دریای متلاطم چالش‌های متعدد این بلوک به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *