انتخابات فرانسه؛ آزمونی دشوار برای امانوئل مکرون

9:59 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۸۴۶
انتخابات فرانسه؛ آزمونی دشوار برای امانوئل مکرون
انتخابات سراسری فرانسه در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از کارشناسان این انتخابات را قماری خطرناک برای رئیس‌جمهور این کشور توصیف کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - رای‌دهندگان فرانسوی امروز یکشنبه، ۱۰ تیر، در دور اول انتخابات پارلمانی رای می‌دهند.

ممکن است این انتخابات، دولت فرانسه را در دست گروه‌ها و احزاب ملی‌گرا و راست افراطی قرار دهد.

نتیجه انتخابات دو مرحله‌ای که در ۷ جولای (۱۷ تیر) به پایان می‌رسد، می‌تواند بر بازار‌های مالی اروپا، حمایت غرب از اوکراین و نحوه مدیریت زرادخانه هسته‌ای فرانسه و نیروی نظامی جهانی تاثیر بگذارد.

انتخابات فرانسه؛ آزمونی دشوار برای امانوئل مکرون

به گزارش آسوشیتد پرس، بسیاری از رای‌دهندگان فرانسوی از تورم و نگرانی‌های اقتصادی و همچنین مدیریت امانوئل مکرون، ناامید هستند.

حزب اجتماع ملی ضد مهاجرت مارین لوپن این نارضایتی را به‌ویژه از طریق پلتفرم‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی تقویت کرده و بر همه نظرسنجی‌های پیش از انتخابات تسلط داشته است.

رای‌دهندگان در فرانسه برای انتخاب ۵۷۷ نماینده مجلس ملی این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند؛ تحلیلگران تصمیم مکرون را برای برگزاری انتخابات زودهنگام یک قمار با پتانسیل نتیجه معکوس خوانده‌اند.

روند رای‌گیری در نقاط مختلف فرانسه در ساعت ۱۶ به وقت محلی بسته می‌شود، اما در پاریس و سایر شهر‌های بزرگ تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.

رای‌گیری زودهنگام در مناطق فرادریایی فرانسه آغاز شده و شعب اخذ رای در سرزمین اصلی فرانسه در ساعت ۸ صبح یکشنبه به وقت محلی باز می‌شود.

انتخابات فرانسه؛ آزمونی دشوار برای امانوئل مکرون

قمار مکرون در اعلام انتخابات زودهنگام

قمار مکرون برای برگزاری انتخابات به دلیل افزایش جریان راست افراطی در نظرسنجی‌ها به عنوان یک تصمیم خطرناک تلقی می‌شود.

براساس نظرسنجی انجام شده برای رسانه فرانسوی لوموند، اجتماع ملی (RN) می‌تواند بیش از ۳۵ درصد از آرا در دور اول کسب کند.

ائتلاف چپ یا جبهه خلق جدید، حزب سوسیالیست، حزب کمونیست فرانسه و سبزها، می‌توانند در رتبه دوم قرار گیرند و ۲۹ درصد آرا را به دست آورند.

براساس همین نظرسنجی، حزب میانه‌رو مکرون تنها می‌تواند حدود ۲۰ درصد را به دست آورد.

نتایج دور اول تصویری از احساسات کلی رای‌دهندگان ارائه می‌دهد، اما نه لزوما از ترکیب کلی مجلس ملی بعدی فرانسه؛ پیش‌بینی‌ها به دلیل سیستم پیچیده رأی‌گیری و به دلیل اینکه احزاب بین دو دور برای ایجاد اتحاد در برخی حوزه‌ها یا خروج از حوزه‌های دیگر کار خواهند کرد، بسیار دشوار است.

انتخابات فرانسه؛ آزمونی دشوار برای امانوئل مکرون

سیستم انتخاباتی فرانسه چگونه است

سیستم انتخاباتی فرانسه پیچیده است و متناسب با حمایت سراسری از یک حزب نیست؛ قانونگذاران از سوی ناحیه انتخاب می‌شوند و یک نامزد پارلمانی برای انتخاب شدن به‌طور کامل به بیش از ۵۰ درصد آرا نیاز دارد.

در صورت عدم موفقیت، دو نامزد برتر، در کنار هرکس دیگری که حمایت بیش از ۱۲.۵ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده را به دست آورد، به دور دوم می‌روند.

در برخی موارد، ۳ یا ۴ نفر به دور دوم راه می‌یابند، اگرچه برخی ممکن است برای بهبود شانس یک رقیب دیگر کناره‌گیری کنند.

اجتماع ملی راست افراطی که در همه نظرسنجی‌ها پیشتاز است، امیدوار است بتواند اکثریت مطلق یا دستکم ۲۸۹ کرسی از ۵۷۷ کرسی را به دست آورد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *